• Anonym (Livet är slut)

Livet tog slut när jag fick barn

Jag är verkligen inne i en ond spiral. Har tappat bort mig själv fullständigt. Istället är jag bara en hushållerska som städar och passar upp å lagar all mat å planerar semester, kalas, ledigheter. Jag avskyr den bittra och ledsna människa jag blivit och försöker förtvivlat hitta en väg ut.
    Jag känner mig trött, så fruktansvärt trött. Å väldigt ensam. Min egentid är på toaletten eller i bilen på Ica. 
    En man som inte förstår å 2 barn som tjatar hål i huvudet på mig. 

Förlåt, ville bara skriva av mig lite.....

• Svar på tråden Livet tog slut när jag fick barn
  • Anonym (Man)

Prata med din man och se till att han förstår att han behöver ta mer ansvar hemma. 

• Anonym (anonym)

Varför kan inte din man ta mer ansvar för barnen så att du får mer egentid?

• Anonym (Sofie)
    Embla twopointoh skrev 2023-02-12 17:27:41 följande:
    Man kan ju läsa det som står/vad forskaren säger också, och inte bara vad journalister utan vetenskaplig skolning vinklar det till och vad man själv vill att "forskning visar".

"These results suggest that humans may feel affection for their companion dogs similar to that felt toward human family members," said Dr Miho Nagasawa, from the department of animal science at Azabu University in Sagamihara, Japan. "Oxytocin plays a primary role in regulating social bonding between mother and infants and between sexual partners."

Det som står i citatet ovan, stöder inte det du tvärsäkert hävdade i inlägget jag svarade på: "För faktum är att det finns människor som älskar sina hundar som en förälder älskar sitt barn, på pricken lika mycket om inte mer. Det har vetenskapliga undersökningar visat."

Det finns inget "faktum är"  eller "på pricken lika mycket om inte mer." i artikeln du hänvisade till.
    En del hundägare älskar sina hundar lika mycket som en förälder älskar sitt barn. Så enkelt är det. Sedan är det inte alla som gör det, en del ser bara hunden som ett redskap och bryr sig knappt. Finns människor som begått självmord när de förlorat sin hund eller som blivit psykiskt sjuka av det. Det finns människor som förlorat sitt barn och som bara ryckt på axlarna, även om det är ovanligt.

Men jag tror att det som gör att en hundägare generellt tar sin hunds död bättre än en förälder tar sitt barns död när båda älskas lika mycket är flera saker. Den ena är att hunden är ersättningsbar, vilket man undermedvetet förstår även om det inte känns så i stunden. Det andra är att hunden förväntas dö innan en själv, den ska oftast inte leva mer än i 15 år. Det tredje är de sociala normerna. 

Men jag är helt övertygad att många människor älskar sina hundar precis lika mycket som en förälder älskar sitt barn.  
  • Anonym (H)
    Anonym (Man) skrev 2023-02-13 16:31:36 följande:

Prata med din man och se till att han förstår att han behöver ta mer ansvar hemma. 

Hon har förmodligen försökt flera gånger...
  • Anonym (Bitte)

Jobbigt jobbigt men om 15-20 år vänder det

• Anonym (anonym)
    Anonym (H) skrev 2023-02-13 19:07:42 följande:
    Hon har förmodligen försökt flera gånger...
    Om det verkligen inte fungerar trots många försök tycker jag att hon ska skilja sig och låta honom ha barnen varannan vecka. Då blir han tvungen att ta ansvar och hon får avlastning.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Sofie) skrev 2023-02-13 17:26:57 följande:
    En del hundägare älskar sina hundar lika mycket som en förälder älskar sitt barn. Så enkelt är det. Sedan är det inte alla som gör det, en del ser bara hunden som ett redskap och bryr sig knappt. Finns människor som begått självmord när de förlorat sin hund eller som blivit psykiskt sjuka av det. Det finns människor som förlorat sitt barn och som bara ryckt på axlarna, även om det är ovanligt.

Men jag tror att det som gör att en hundägare generellt tar sin hunds död bättre än en förälder tar sitt barns död när båda älskas lika mycket är flera saker. Den ena är att hunden är ersättningsbar, vilket man undermedvetet förstår även om det inte känns så i stunden. Det andra är att hunden förväntas dö innan en själv, den ska oftast inte leva mer än i 15 år. Det tredje är de sociala normerna. 

Men jag är helt övertygad att många människor älskar sina hundar precis lika mycket som en förälder älskar sitt barn.  
    Att det förmodligen ligger till så är inte samma sak som att det är vetenskapligt bevisat, vilket var vad du påstod.
  • Ceczev

Nu har jag inte läst allt. Men vad gillade du att göra innan? 
    Tänker att en dag i veckan borde du utan problem kunna lämna över barnen och göra precis det du vill. 
    Det är viktigt för alla att få lite ensamtid och tid att göra något man själv vill.

• Anonym (Ta)

Vänta inte på att mannen ska förstå, ta dig tid, planera in saker för dig (gym, fika m nån vän, gå en kurs etc) och säg att han får ta kidsen under dom tiderna. Det kommer va en gåva till er alla att du får va du. 

Tror vi ofta gör felet att försöka bli förstådda genom att tjata/förklara/be, män fungerar inte så. Bestäm och gör ist.

• DetVoreBra

Hur gamla är barnen? Har ni råd så kanske du kan skaffa barnvakt ett par timmar i veckan så att du får komma ut och göra saker som DU tycker är kul. Eller kanske hemstäd då och då så du slipper det? Om det inte finns ekonomi till det kanske du och din partner kan komma överrens om typ "tisdagar är min dag då tar du fullt ansvar, så får du onsdagar med samma deal, övriga dagar delar vi på". Så ni båda får andrum

Hur känner din partner? 

• Anonym (Sofie)
    Embla twopointoh skrev 2023-02-13 20:19:15 följande:
    Att det förmodligen ligger till så är inte samma sak som att det är vetenskapligt bevisat, vilket var vad du påstod.
    Det har gjorts en vetenskaplig studie(minst) som visar att ägare kan känna ungefär likadant för sina hundar som människor för barn, typ lika mycket beroende på vilken ägare det är.

Om du sedan vill haka upp dig på oväsentliga detaljer så gör det då aspis. Men sluta involvera andra i din problematik tack Solig 
  • Anonym (Hejhej)

Om jag hade varit du skulle jag inte vänta med att ta kontakt med vårdcentralen och få en samtalskontakt. Kanske kan det röra sig om en förlossningsdepression? Och sedan prata med din partner så att han kan avlasta dig mera.

Av egen erfarenhet gick jag länge, bet ihop och hoppades på att det skulle ge med sig (har själv barn) men vilket det inte gjorde. Man ska inte behöva lida, våga be om hjälp❣️

Svar på tråden Livet tog slut när jag fick barn