• Anonym (Exfrun)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Ja vem är egentligen den skyldige? 

Hade jag fått frågan för 10 år sedan hade jag tyckt att svaret var enkelt. Alltid enbart den som är gift eller är i ett förhållande. I dag efter att själv råkat ut för det vet jag inte. 

sammanfattning av det som drabbade mej. Gift i 20 år. 2 barn. Slutade med att mannen var otrogen med en kollega. Mannens dålig förklaring. Det var hon som la an på honom och var den drivande. ?Hon utnyttjade mej när jag var som svagast. Jag hade aldrig tagit steget?. På den sista punkten tror jag han har rätt, men jag är också helt säker på att hon inte våldtog honom. 

Anledningen till att mannen var svag. Jag lämnade över projektledandet för familjen till honom en period när mitt liv ställdes på ända. Han klarade inte den biten alls. Jag fick cancer, låg på sjukhuset en lång tid och genomgick tuffa behandlingar. Han fick sköta all markservice. Självklart kanske men han tyckte det var jobbigt, mer jobbigt än att jag var sjuk. På jobbet fanns hon. Jag har träffat henne i samband med personalfester eller när jag varit på hans jobb. Vi kände väl till varandra och hon vår familjs situation. Hon började dyka upp på min mans kontor och ville prata. Han  tyckte hon var jobbig och berättade under den tiden alltför mej. Samma på jobbfester. Hon sökte sej till honom var lite mer närgången än vad som var ok. Han berättade detta för mej också och var rätt arg över det. Det var väl därför jag aldrig såg signalerna.

Inte förrän jag blivit frisk. Efter jag anat misstankar kollade jag upp hans mejl i datorn. Där fanns allt. Från hennes inviter där han i början sa bestämt nej tills han ett år senare låg med henne. End of story. 

Jag har funderat mycket över vem som bär ansvaret. Naturligtvis han som är numera är min exman. Men hon. Som kände mej litegrann och våra barn ännu mer. Hon som visste att jag just då var ur spel och varför och ändå passade på att köra sitt fula spel. Är hon helt utan ansvar? Hon som förförde honom genom långt och träget övertalande. 

Har klurat på det här och vet inte svaret själv. 

Vad har ni för åsikter om vem som bär skulden? Berätta gärna era egna historier om ni har några.

• Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-14 12:06:36 följande:
    Det är svårt att försöka föra en diskussion när du verkar medvetet välja att missförstå.
    Jag är inte så bra på att uttrycka mig i skrift.
    Och jag vill inte tjafsa sönder TS tråd.
    Så jag föreslår att vi lägger ner diskussionen nu. 
    Det var ju du som ville prata om samvete. Och när jag gjorde det så svänger du tillbaka att prata om ansvar igen, utan att säga att du bytte tillbaka? Inga problem att ha svårt att uttrycka dig i skrift men bli då inte sur för att jag inte förstod att du inte längre pratade om samvete.
  • Anonym (M2)
    Anonym (BT) skrev 2023-02-14 12:20:47 följande:

Det verkar som att vissa här i tråden försöker intala både sig själva och andra att man kan behandla andra hur illa som helst - så länge man inte lovat något.

Är det mobbarna från skolan som är i farten igen? "Vadå, jag har aldrig lovat Mats att inte mobba honom. Dessutom hängde jag bara på, det var Peter som började. Jag har inte gjort något fel." Att mobbade Mats har en hemsk skolgång och mår dåligt i många år skiter man i.

Som människa bör man ta ansvar för sina handlingar. Man ska inte spela oskyldig om man medvetet varit med och sårat en annan människa. (Har man omedvetet sårat någon kan man gott skämmas med.)

Usel jämförelse. Det handlar inte om att någon skyller på att man hängde på någon annans misshandel och därför är det rätt. Jag vet inte vart du får ifrån att TS rival spelar oskyldig heller. Hon behöver ju inte svara för någon om vad hon gjorde, så ditt exempel är bara trams. Hitta på en rättvisande liknelse istället.
  • Aviga

Har märkt på kommentarerna att i de n så kallade "andra kvinnan" ofta utmålas som ondskefull anstiftare till otrohet. Som om hon med någon sorts superkraft lurar till sig andra kvinnors äkta män.

Dessutom är hon samvetslös och tänker inte på den stackars mannens familj och barn. Ett hjärta av sten har hon medan mannen som faktiskt valt att vara otrogen likt ett viljelöst kolli lurats in i hennes garn.

Jag tycker att det är synd och skam att vi 2023 inte kommit längre. De flesta borde väl inse att det i dagens samhälle är lite av en utopi att en relation håller livet ut.  

Att otrohet uppstår inte ur tomma intet utan att det är ett symtom på att något i relationen inte fungerar

Att alla har ansvar för sina egna handlingar och sitt eget liv. Hur man sen mår inuti när man hamnat i den situationen är väldigt individuellt. 

Jag beundrar alla som trots allt orkar hålla ihop relationen inte minst för barnens skull. 

• Anonym (M2)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-14 12:29:07 följande:
    Ja, visst är det så. Vi har alltid ett val och alla handlingar leder till olika konsekvenser. Detta gäller alla, de som är otrogna, de som väljer att vara "den andra" och de som är bedragna. Val=handling=konsekvens och Val=handling=ansvar. När man går in som en främmande person och aktivt deltar i att förstöra någons äktenskap, innebär också ett ansvar att familjen splittras. Även om man själv, som "den andra" inte tycker det, så är man i högsta grad medskyldig. 
    Nej, det är den som beslutar om separationen som har ansvar för att separationen hände.
  • Aviga

Jag kanske är ute och cyklar men en separation är man väl överens om

I annat fall är det ju att överge den andre

• Anonym (Pelle)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 13:18:14 följande:
    Nej, det är den som beslutar om separationen som har ansvar för att separationen hände.
    Ja, och och "den andra" är medskyldig.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-14 14:14:57 följande:
    Ja, och och "den andra" är medskyldig.
    Nej, den har ingen talan i frågan.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 14:17:38 följande:
    Nej, den har ingen talan i frågan.
    Vaddå ingen talan i frågan? Förklara det för mig.

Du inleder ett förhållande med en man/kvinna som är gift, som redan har en man eller en kvinna och de har bildat en familj. Ja, huvudansvaret har alltid den som är otrogen, men "den andra" tar ingen hänsyn överhuvudtaget att man aktivt deltar i att lura en annan person, den bedragne, att splittra familjen och barnens trygghet. Så, som du tänker förstår jag att du varit både otrogen och kanske "den andra kvinnan". Nämligen det är en viss sort människor som tänker att de inte har något ansvar alls. Och hur ynkligt är inte det att nedvärdera sig själv och vara "den andra"? Han leker med dig, säger och lovar fina saker, men sedan åker han hem till sin fru och sina barn. I väldigt få fall, händer det att man skiljs och då kanske blir ni tillsammans, men det är väldigt sällan det varar länge, Det finns undantag, men vääääldigt sällan.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-14 14:29:14 följande:
    Vaddå ingen talan i frågan? Förklara det för mig.

Du inleder ett förhållande med en man/kvinna som är gift, som redan har en man eller en kvinna och de har bildat en familj. Ja, huvudansvaret har alltid den som är otrogen, men "den andra" tar ingen hänsyn överhuvudtaget att man aktivt deltar i att lura en annan person, den bedragne, att splittra familjen och barnens trygghet. Så, som du tänker förstår jag att du varit både otrogen och kanske "den andra kvinnan". Nämligen det är en viss sort människor som tänker att de inte har något ansvar alls. Och hur ynkligt är inte det att nedvärdera sig själv och vara "den andra"? Han leker med dig, säger och lovar fina saker, men sedan åker han hem till sin fru och sina barn. I väldigt få fall, händer det att man skiljs och då kanske blir ni tillsammans, men det är väldigt sällan det varar länge, Det finns undantag, men vääääldigt sällan.
    Ja, jag ska förklara för dig. Den har ingen talan i frågan om att separera eller inte. Separera, bete sig illa, låta barnen hamna i kläm, allt det är eget beslut, eget val, ingen tvingar dig att hantera saker och ting på värsta tänkbara sätt. 
  • Anonym (Exfrun)
    Aviga skrev 2023-02-13 17:05:46 följande:
    Naturligtvis ska man inte skuldbelägga barnen, Om man beslutar sig för att stanna kvar i ett förhållande så måste det vara för familjens skull. Man kan mycket väl vara en familj fastän den romantiska kärleken tagit slut. 

Jag menade inte att man ska skuldbelägga barnen. Jag tror om barnen listar ut eller få reda på i vuxen ålder att en av föräldrarna stannat kvar i äktenskapet bara för barnens skull känner man som barn skuld . Jag skulle bli  besviken på mina föräldrar om jag fått höra något sånt i vuxen ålder. 

• Anonym (Pelle)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 14:49:11 följande:
    Ja, jag ska förklara för dig. Den har ingen talan i frågan om att separera eller inte. Separera, bete sig illa, låta barnen hamna i kläm, allt det är eget beslut, eget val, ingen tvingar dig att hantera saker och ting på värsta tänkbara sätt. 
    Självklart har "den andra" talan. Jag ska förklara för dig. Genom att i smyg vara  "den andra", genom att i smyg med ord och handling medvetet locka den otrogne att skiljas, är i högsta grad medskyldig när familjen splittras. 

Har du varit "den andra"? Eller otrogen?
  • Aviga
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-14 14:52:28 följande:

Jag menade inte att man ska skuldbelägga barnen. Jag tror om barnen listar ut eller få reda på i vuxen ålder att en av föräldrarna stannat kvar i äktenskapet bara för barnens skull känner man som barn skuld . Jag skulle bli  besviken på mina föräldrar om jag fått höra något sånt i vuxen ålder. 

Förhoppningsvis håller man det för sig själv. Det är ingenting för barnens öron, inte en i vuxen ålder.   

Dessutom tror jag att det bleknar med tiden. Ingenting man talar om alltså. 

Men som jag tror jag sagt tidigare det är väldigt individuellt om man kan reparera förhållandet. För en del är tilliten det viktigaste i ett förhållande och då det nästan omöjligt att reparera och gå vidare. Det är aldrig en bra miljö för barn att växa upp i. 

Det finns andra som prioriterar andra saker i relationen, man känner kanske fortfarande kärlek till sin partner, fast hen varit otrogen. Då finns alla möjligheter att gå vidare
  • Anonym (M2)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-14 15:04:30 följande:
    Självklart har "den andra" talan. Jag ska förklara för dig. Genom att i smyg vara  "den andra", genom att i smyg med ord och handling medvetet locka den otrogne att skiljas, är i högsta grad medskyldig när familjen splittras. 

Har du varit "den andra"? Eller otrogen?
    Nej, fortfarande är det inte hennes beslut, oavsett om det var i smyg eller inte. Är det nödvändigt för dig att blanda in min person i det här för att kunna göra en poäng?
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 15:19:52 följande:
    Nej, fortfarande är det inte hennes beslut, oavsett om det var i smyg eller inte. Är det nödvändigt för dig att blanda in min person i det här för att kunna göra en poäng?
    Självklart är det önskvärt om du kan svara på min fråga. Eftersom, det är oftast så att de som är otrogna funkar på samma sätt som "den andra", ingen av de vill ta sitt ansvar för sina handlingar. Det är alltid någon annans ansvar att familjen splittras. 

Så, har du varit otrogen eller "den andra"?
  • Anonym (M2)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-14 15:38:19 följande:
    Självklart är det önskvärt om du kan svara på min fråga. Eftersom, det är oftast så att de som är otrogna funkar på samma sätt som "den andra", ingen av de vill ta sitt ansvar för sina handlingar. Det är alltid någon annans ansvar att familjen splittras. 

Så, har du varit otrogen eller "den andra"?

Ja, det funkade ju inte att argumentera emot det jag sa om att hon inte har någon talan i andras beslut att separera eller bete sig illa, eftersom det är helt och hållet deras eget val hur de väljer att hantera det, så därför hoppas du så klart på att jag har varit otrogen så att du kan börja prata om det istället. Självklart vill du höra det så att du kan smutskasta mig som person istället för att bemöta det jag skrev om ansvar. Men jag ska göra dig besviken och svara nej.

Har du själv varit bedragen och sen betett sig illa och låtit barnen hamna i kläm? Oftast är det så att de bedragna funkar på det sättet att de inte vill ta ansvar för sina handlingar. Det är alltid någon annans ansvar att de valde att besluta om att splittra familjen och ställa till bråk. Så, har du varit bedragen?

• Anonym (Pelle)
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 15:49:57 följande:

Ja, det funkade ju inte att argumentera emot det jag sa om att hon inte har någon talan i andras beslut att separera eller bete sig illa, eftersom det är helt och hållet deras eget val hur de väljer att hantera det, så därför hoppas du så klart på att jag har varit otrogen så att du kan börja prata om det istället. Självklart vill du höra det så att du kan smutskasta mig som person istället för att bemöta det jag skrev om ansvar. Men jag ska göra dig besviken och svara nej.

Har du själv varit bedragen och sen betett sig illa och låtit barnen hamna i kläm? Oftast är det så att de bedragna funkar på det sättet att de inte vill ta ansvar för sina handlingar. Det är alltid någon annans ansvar att de valde att besluta om att splittra familjen och ställa till bråk. Så, har du varit bedragen?

oh, glömde svara på den andra delen, nej, jag har aldrig varit bedragen. I alla fall vad jag vet. 
  • Anonym (Lila)
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-14 14:52:28 följande:

Jaså, jag är inte det minsta besviken på att mina föräldrar prioriterade oss barn före att söka mer lycka på annat håll. Så länge föräldrarna inte bråkar högljutt i barnens närvaro så mår barnen bättre så. Att stanna kvar när parten varit otrogen är väl däremot lite väl mycket att begära av vem som helst.
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?