• LejonSa

    Cykelhjälm vid skridskoåkning?! Snälla hjälp!

    Jag är fan sämst. 


    i torsdags fick vi lapp från skolan - de ska åka skridskor. Mitt barn har aldrig gjort det. 7 år. Vi åkte iväg och prövade ut ett par basic skridskor i helgen. Kommer glada hem. Och så kommer jag på NU kl 20. Hjälm?!! F*n också!! Vi har ju bara cykelhjälm! Känner mig sämst. Jag som är så jefla nojig kring allt. Hen är liksom inte den våghalsige Heller. Inte direkt sportiga typen. Lite fumlig motoriskt. Så att hen ramlar jo det lär hända så klart. Kommer säkert ha en fröken precis vid sin sida. Men ändå. Vi har ju bara cykelhjälm!
    läser lite olika. En del skriver absolut inte cykelhjälm och på en del sidor (friluftsfrämjandet och någon annan trafiksida) stod det att det är helt ok med cykelhjälm. Vad säger ni?! Får han åka med det?

  • Svar på tråden Cykelhjälm vid skridskoåkning?! Snälla hjälp!
  • Stiffy

    Tycker du ska lita på Friluftsfrämjandet som en pålitlig källa. Cykelhjälm skyddar förvisso inte haka och tänder så för det krävs hockeyhjälm. Men man skyddar huvudet lika bra som vilken annan hjälm som helst. De är ju skapade för att vurpa i hög fart med cykel och då är ju också tänder och haka utsatta.

    Så kör på cykelhjälm du istället för att springa och köpa något mer dyrt man använder en gång. Du är garanterat inte sämst och förmodligen finns också hjälmar att låna för de som inte har för sådana finns det också alltid.

  • Mortiscia80

    Skolan ska ha utrustning till eleverna annars, de kan inte kräva att ni ska köpa in vare sig skridskor eller hjälm. Cykelhjälm lär duga alldeles utmärkt denna enda gång, bättre än ingenting.

  • Cereal Killer

    Jag vet inte om detta stämmer, men jag har snappat upp någonstans att en cykelhjälm ska bytas ut så fort den får en smäll medan en hockey/skridskohjälm kan användas så länge den är hel. Att åka med en cykelhjälm som sitter bra ska inte vara någon fara, men man riskerar alltså att ?förbruka? hjälmen så att den måste bytas. 

  • LejonSa
    Stiffy skrev 2023-02-12 20:57:58 följande:

    Tycker du ska lita på Friluftsfrämjandet som en pålitlig källa. Cykelhjälm skyddar förvisso inte haka och tänder så för det krävs hockeyhjälm. Men man skyddar huvudet lika bra som vilken annan hjälm som helst. De är ju skapade för att vurpa i hög fart med cykel och då är ju också tänder och haka utsatta.

    Så kör på cykelhjälm du istället för att springa och köpa något mer dyrt man använder en gång. Du är garanterat inte sämst och förmodligen finns också hjälmar att låna för de som inte har för sådana finns det också alltid.


    Tack! Usch det har varit en så tung dag överlag så detta blev pricken över i:et av hur sämst man kan känna sig som förälder! att köpa en ny hinns inte med även om jag gärna hade gjort det. De åker direkt på morgonen. på lappen vi fick stod att man kunde hyra (gratis) skridskor etc men på annan plats än där de ska åka. Jag hoppas innerligen att det annars finns något där också (vi är hyfsat nya i stan så jag har faktiskt inte koll!). Jag minns när vi var små och åkte. De som ej hade utrustning fick låna på plats. Här fanns ingen sådan info att det gick att ordna på plats. Blir ju arg över framförhållningen. Torsdag får vi lappen. Stället där man kan hyra allt har öppet mellan 13-15 fredag. Det hann vi ju inte med. Så jag åkte köpte skridskor o missar då hjälm. Tänker att hade vi hyrt så hade de säkert vänligt frågat om vi önskar ha hjälm också och då hade man ju påmints. Nåväl. Cykelhjälmen får duga. 
  • LejonSa
    Cereal Killer skrev 2023-02-12 21:02:42 följande:

    Jag vet inte om detta stämmer, men jag har snappat upp någonstans att en cykelhjälm ska bytas ut så fort den får en smäll medan en hockey/skridskohjälm kan användas så länge den är hel. Att åka med en cykelhjälm som sitter bra ska inte vara någon fara, men man riskerar alltså att ?förbruka? hjälmen så att den måste bytas. 


    Stämmer. Det får vi helt enkelt ta i så fall. Attans. Sprillans ny cykelhjälm.  Men men. Bara han får åka. 
  • LejonSa
    Mortiscia80 skrev 2023-02-12 21:01:37 följande:

    Skolan ska ha utrustning till eleverna annars, de kan inte kräva att ni ska köpa in vare sig skridskor eller hjälm. Cykelhjälm lär duga alldeles utmärkt denna enda gång, bättre än ingenting.


    De har inte. Men hänvisade till ett ställe där man kan hyra/låna gratis.men det stället hade öppet 13-15 i fredags och vi fick veta om skridskoåkandet i torsdags. Vad jag förstått ligger inte stället där man hyr/lånar på samma ställe som de ska åka på. Vi är nya i stan. Jag minns från barndomen att de som ej hade utrustning kunde låna på plats när vi åkte som barn. Det var inget föräldrar behövde fixa med - gratis el ej. Men ja nu får cykelhjälmen duga. Finns inget annat val. 
  • Mortiscia80
    LejonSa skrev 2023-02-12 21:11:46 följande:
    De har inte. Men hänvisade till ett ställe där man kan hyra/låna gratis.men det stället hade öppet 13-15 i fredags och vi fick veta om skridskoåkandet i torsdags. Vad jag förstått ligger inte stället där man hyr/lånar på samma ställe som de ska åka på. Vi är nya i stan. Jag minns från barndomen att de som ej hade utrustning kunde låna på plats när vi åkte som barn. Det var inget föräldrar behövde fixa med - gratis el ej. Men ja nu får cykelhjälmen duga. Finns inget annat val. 
    Ja de får hänvisa bäst de vill, föräldrar ska inte behöva uppsöka ett annat ställe för att låna, även om det är gratis. Utrustning ska finnas på plats eller tas med från skolan. Men, ni klarar er nog :) Urusel framförhållning från skolans sida.
  • LejonSa
    callmepreggoornot skrev 2023-02-12 21:09:49 följande:

    Du fick knappt förvarning och du är den dåliga i situationen? Nope.

    Cykelhjälm bör vara helt ok för att testa skridskor.


    Jo det är sant. sämsta framförhållningen! Det irriterar mig. Dagen har varit tung. Så detta blev pricken över i:et och så anklagar man sig själv. 


    det får gå. Vårt barn har aldrig visat intresse för skridskoåkning. Så att ha en sådan hjälm hemma eller ens en tanke på sådan har inte funnits. Jag hoppas dock att han gillar det och vill åka mer och då kör vi på en riktig jofa el vad de nu heter.

  • LejonSa
    Mortiscia80 skrev 2023-02-12 21:13:44 följande:
    Ja de får hänvisa bäst de vill, föräldrar ska inte behöva uppsöka ett annat ställe för att låna, även om det är gratis. Utrustning ska finnas på plats eller tas med från skolan. Men, ni klarar er nog :) Urusel framförhållning från skolans sida.
    Håller med dig! Och sa exakt samma till maken när vi fick lappen. Urusel framförhållning och varför ska vi bwhöva ta oss till något helt annat ställe el ställe överhuvudtaget för att låna. Det borde finnas på plats. Och med den framförhållning som gavs så gavs inte heller mkt utrymme att faktiskt låna utan vi fick köpa. Vilket är fine. men När man då missar saker så blir jag ju lite arg för det hade inte hänt om
    utrustning fanns på plats (och de som har får för all del ta med sitt så klart). 
Svar på tråden Cykelhjälm vid skridskoåkning?! Snälla hjälp!