• Anonym (Barnlös)

Prognos för ivf

Jag o min sambo har försökt bli gravida i 2 års tid. Han är 43 år o jag 36. Vi har gått på utredning utan att de hittat något utan allt har sett perfekt ut. Vi har även tagit hormonbehandlingar i 6 månader utan att lyckas. Nu är tanken att vi ska börja med ivf. 

helt ärligt, hur ser chanserna ut för oss? Är det negativt eller positivt att det inte finns någon orsak till vpr barnlöshet? Det är som att vår sperma o ägg inte matchar? någon so. Har erfarenhet?

• Svar på tråden Prognos för ivf
  • Anonym (Individuellt)

Ni är mao oförklarligt infertila. Det behöver inte betyda att det inte finns nåt fel däremot. Ibland upptäcks felet först när man gör IVF. Det kan vara dålig äggkvalitet eller svårbefruktade ägg pga skalet eller fragmenterade ägg. Eller också är ni båda "bara" lite infertila, dvs det tar längre tid än det brukar, men inget är direkt fel. Så hur chanserna ser ut just för er går inte sia om. När man är mitt i behandlingen och ser hur många äggblåsor du får kan man få en hum. Ju fler blåsor desto större chans. Men inte förrän efter ÄP när de sett hur många som blivit befruktade och hur de utvecklas kan ni få mer precis chans.

Överlag får ca 25% barn efter ett försök.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Prognos för ivf