• Anonym (Ekonomis kris)

Låna pengar med betalningsanmärkningar

Jag har hamnat i en ekonomisk kris och behöver låna pengar för att kunna betala räkningar, tex el räkningen med mera.

Jag har tyvärr betalningsanmärkningar och skulder hos kronofogden.

Finns det någon som kunnat låna pengar trots skulder? Tacksam för svar 🙏

• Svar på tråden Låna pengar med betalningsanmärkningar
  • Anonym (Ekonomis kris)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2023-02-15 15:06:04 följande:
    Det här är många år sen. Jag lånade 7000kr av en granne som jag var lite lätt bekant med. På kvällen satt jag i tvättstugan och laddade mobilen, datorn så jag kunde gå hem och se på film. Dagen efter satt jag på ett café tills elen slogs på. Vilket elbolag har du?
    Hemskt att man ska ha det så🥺

Jag har Vattenfall
  • Yllop

Kontakta elbolaget och be om en avbetalningsplan. De är oftast mer villiga att göra det än att behöva blanda in kronofogden.

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Yllop skrev 2023-02-16 13:49:49 följande:

Kontakta elbolaget och be om en avbetalningsplan. De är oftast mer villiga att göra det än att behöva blanda in kronofogden.

När jag hade min elskuld gick det inte att dela upp eller skjuta upp betalningen. Elen är den enda faktura man inte kan dela upp fick jag höra då. Jag tror inte det är så idag dock, hoppas verkligen att det har ändrats nu för ts skull. Man kan inte leva/bo utan el.
  • Anonym (mmm)

Fick min el avstängd av vattenfall för ett par år sedan. Räkningen hade hamnat hos inkasso fick 21 dagar att betala. betalade den när jag fick den. Men då hade ränta tillkommit på räkningen som då inte blev betalt som gjorde att hela räkningen inte var betald. Därav stängdes elen av. Från förfallen räkning til avstängning tog det dryga en månad.

• Anonym (Ekonomis kris)
    Anonym (mmm) skrev 2023-02-16 14:14:16 följande:

Fick min el avstängd av vattenfall för ett par år sedan. Räkningen hade hamnat hos inkasso fick 21 dagar att betala. betalade den när jag fick den. Men då hade ränta tillkommit på räkningen som då inte blev betalt som gjorde att hela räkningen inte var betald. Därav stängdes elen av. Från förfallen räkning til avstängning tog det dryga en månad.

Det är detta som gör mig så otroligt. Önskar verkligen att jag kunde ta lån🥺
  • Anonym (A)

Hur ska du lösa nästa månad då? Med nya lån att betala på...

• Anonym (Ekonomis kris)
    Anonym (A) skrev 2023-02-16 15:23:22 följande:

Hur ska du lösa nästa månad då? Med nya lån att betala på...

Du vet inte hur mycket min el räkning tex, och jag kommer nog inte få betala så mycket i månaden på ett lån.
  • Anonym (Ui)

Men begär verkligen kronofogden så pass mycket så du inte kan betala dina räkningar??

• Anonym (Ui)

Har du pratat med elbolaget om att få dela upp fakturan?

• Anonym (Ekonomis kris)
    Anonym (Ui) skrev 2023-02-16 18:32:41 följande:

Men begär verkligen kronofogden så pass mycket så du inte kan betala dina räkningar??

Dom drar en viss summa varje månad, och dom vet att jag ligger efter.
  • Anonym (Ekonomis kris)
    Anonym (Ui) skrev 2023-02-16 18:33:11 följande:

Har du pratat med elbolaget om att få dela upp fakturan?

Ja, 
  • Anonym (Omifallatt)

Har du pratat med KFM om elräkningar? Jag ringde dem redan i oktober och de pausade min inbetalning för dec+Jan, för det är alltid de dyraste elräkningar generellt. Prata med dem.

Sen säger jag som andra, gå till pantbanken. De kollar inte upp någonting, och ger pengar för det mesta, även om det ibland inte är jättemycket. Ta med saker du inte skulle sörja om du blev av med. Jag gick med en enligt mig ful gammal vas och fick 2000 för den. Sen hade jag inte råd att lösa ut den igen, de auktioneras ut den och jag fick ytterligare 800 kr in på kontot. Men jag hade några andra saker också som jag fick mellan 50 och 300 kr för, så även om du inte ser något monetärt värde i sakerna kan de göra det. 

• Anonym (Ekonomis kris)
    Anonym (Omifallatt) skrev 2023-02-17 08:04:16 följande:

Har du pratat med KFM om elräkningar? Jag ringde dem redan i oktober och de pausade min inbetalning för dec+Jan, för det är alltid de dyraste elräkningar generellt. Prata med dem.

Sen säger jag som andra, gå till pantbanken. De kollar inte upp någonting, och ger pengar för det mesta, även om det ibland inte är jättemycket. Ta med saker du inte skulle sörja om du blev av med. Jag gick med en enligt mig ful gammal vas och fick 2000 för den. Sen hade jag inte råd att lösa ut den igen, de auktioneras ut den och jag fick ytterligare 800 kr in på kontot. Men jag hade några andra saker också som jag fick mellan 50 och 300 kr för, så även om du inte ser något monetärt värde i sakerna kan de göra det. 

Jag har pratat med dom flera gånger, tyvärr har vi ingen pantbank här där jag bor
  • Anonym (ny budget)
    Anonym (Ekonomis kris) skrev 2023-02-17 10:21:54 följande:
    Jag har pratat med dom flera gånger, tyvärr har vi ingen pantbank här där jag bor
    Då är det bara att ställa in sig på att elen kommer att stängas av då. Det verkar inte finnas några alternativ?

Förhoppningsvis kan du sälja något du har hemma eller låna av en vän så länge. 
  • Anonym (Ekonomis kris)
    Anonym (ny budget) skrev 2023-02-17 10:35:30 följande:
    Då är det bara att ställa in sig på att elen kommer att stängas av då. Det verkar inte finnas några alternativ?

Förhoppningsvis kan du sälja något du har hemma eller låna av en vän så länge. 
    🥺

Har sålt saker 
  • Anonym (Hur mycket?)

Hur mycket ligger ens elräkningen på? 

Alltså den du inte betalat och den du ska betala? Bor du i hyresrätt? Hur kan isf elen vara så hög att du inte kan betala? 

Jag bor i hyresrätt på 125kvm och min januariräkning låg på 293kr (ej nätavgift inräknat). 

• Anonym (Lönekontor)

Testat att prata med ditt lönekontor och se om du kan växla en del semesterdagar mot pengar?
    Kolla även om din kommun eller arbetsgivare har rådgivning kring ekonomi.
    Har du guld?
    Går ju att sälja till tex guldbrev eller vad de heter

• Anonym (xxx)
    Anonym (Ekonomis kris) skrev 2023-02-16 15:45:04 följande:
    Du vet inte hur mycket min el räkning tex, och jag kommer nog inte få betala så mycket i månaden på ett lån.
    Hur mkt behöver du låna då?

Känner du ingen som kan hjälpa dig? Jag förmodar att du bor i lägenhet, så elen kan ju inte kosta flera tusen per månad. 
    Vad har du gjort hittills, detta är ju kända problem sedan ganska länge?
  • Anonym (Ekonomis kris)
    Anonym (xxx) skrev 2023-02-21 09:41:11 följande:
    Hur mkt behöver du låna då?

Känner du ingen som kan hjälpa dig? Jag förmodar att du bor i lägenhet, så elen kan ju inte kosta flera tusen per månad. 
    Vad har du gjort hittills, detta är ju kända problem sedan ganska länge?
    Har direkt verkande el, så den är dyr. Nu låg den på nästan 5000. Bor i radhus men hyr
Svar på tråden Låna pengar med betalningsanmärkningar