• Anonym (Hemsk människa)

    Fortfarande besviken över könet

    Jag blev efter 1 års ofrivillig barnlöshet gravid förra året, har alltid drömt om att få en flicka och tanken på att få en pojke gav mig extrem ångest. På kub:en fick vi reda på att det var en flicka, har nog aldrig varit så lycklig och ångesten släppte direkt. Sedan fick vi under RUL veta att dottern hade en väldigt grov missbildning och skulle inte överleva länge efter förlossningen så vi vart tvungna att avbryta. Sorgen var oändligt djup. 


    Kort därpå blev jag gravid igen (ej väntat i och med fertilitetsproblem sen innan) och fick reda på att det var en pojke i magen. Jag grät i flera dagar och läste en massa trådar på olika forum om folk som varit med om samma, dvs varit besvikna över att få en pojke. Svaren i de flesta trådar var att folk hann acceptera pojken i magen under graviditetens gång, trots besvikelsen. Nu har det gått 4 månader sen jag fick reda på könet och besvikelsen är kvar, jag är på riktigt orolig över att detta ska påverka anknytningen till barnet. Vill verkligen inte ha en son, får panik över att jag känner så här och mår dåligt över att jag är en hemsk människa som inte förtjänar barnet. Kan en psykolog ens hjälpa med den här typen av känslor? Förstår inte hur samtalsterapi skulle hjälpa, om nu någon kommer föreslå det. 

  • Svar på tråden Fortfarande besviken över könet
  • Anonym (HC)

    Gå och prata med någon. Jag blir provocerad av dessa trådar. Alla normalfungerade människor vet att det är 50/50 att få flicka eller pojke. Hur kan man ens försöka skaffa barn med såna odds om allt hänger på att få ett specifikt kön?

  • Anonym (korven)
    Anonym (HC) skrev 2023-02-20 21:28:30 följande:

    Gå och prata med någon. Jag blir provocerad av dessa trådar. Alla normalfungerade människor vet att det är 50/50 att få flicka eller pojke. Hur kan man ens försöka skaffa barn med såna odds om allt hänger på att få ett specifikt kön?


    Försök ha lite psykologisk intuition. 

    Det som framkommit är att TS förlorade en flicka efter v18 för att sedan bli gravid kort efter med en pojke denna gång.

    Det kan vara en projektion av saknaden av det första barn som aldrig blev, hon kanske inte har haft tid att sörja det. Var inte så hård.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Sorligt) skrev 2023-02-18 12:36:10 följande:

    Anonym (korven)

    TS skriver ju "Jag blev efter 1 års ofrivillig barnlöshet gravid förra året, har alltid drömt om att få en flicka och tanken på att få en pojke gav mig extrem ångest."

    Alltså har hon ju haft denna känsla INNAN det hon gick igenom.


    Önskan att vilja ha en dotter har hon haft sen innan. Men som många skriver går den oftast över när sonen väl kommer.

    Men skillnaden i detta fall är att det saknats utrymme att bearbeta förlusten av dottern i magen har hon inte hunnit. Därav hennes besatthet, tror jag. 


    Allt är liksom inte logik när det kommer till känslor. Och hon önskar ju faktiskt hjälp, då tycker inte jag man ska döma.

    De som faktiskt ber om hjälp, ska man pissa på dem?

  • Anonym (korven)
    Anonym (barnet) skrev 2023-02-18 13:10:31 följande:

    Det enda som gör att jag skulle kunna förstå dig här är om du har varit utsatt för grova övergrepp av män själv och därför blir traumatiserad bara någon med snopp finns i rummet, så att säga.

    Jag tror du skulle behöva hjälp av proffs för att förstå bättre varför du känner som du gör.

    Jag var "fel" som flicka för min far och jag har mått mycket dåligt av det. Det ligger verkligen i både ditt och i ditt barns intresse att du tar tag i de här känslorna och förstår var de kommer ifrån, så att du inte projicerar dina negativa känslor på det oskyldiga barnet.


    ännu en som applicerar logik på ett känslomässigt problem, syftar till det fetstilta.

    tror du hade hjälpt TS mer att beskriva dina upplevelser som du nämner i sista stycket.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (N) skrev 2023-02-19 13:13:50 följande:

    Hade en kollega som önskade sig en pojke under graviditeten, det var så lustigt för det var en tjej. Men som blev transexuell och bytte kön. 


    jag som önskade mig en tjej fick en son som betedde sig som en tjej. Han har inte ?kommit ut? men jag tror att han är gay. 


    "Lustigt"
    Ser inte något minsta lustigt i det sjuka agerandet hos vissa föräldrar.
    Konstigt sedan att vi har unga som mår dåligt, har självskadebeteende och vill byta kön. Kan aldrig leva upp till mammas önskningar om hur man "skulle" ha varit, aldrig kunnat göra mamma nöjd, aldrig känt sig älskad för den man är utan bara det man skulle ha blivit. Stackars barn som har sådana föräldrar.
  • Anonym (Sorligt)
    Det gick inte att citera din kommentar anonym (korven)..

    Att TS inte hunnit bearbeta förlusten av dottern förstår jag fullt ut, men det är en annan sak. Det är just det här med tanken på att få en pojke gav henne extrem ångest även innan hon förlora sin dotter. DET förstår jag inte, liksom varför? Vad är så hemskt med pojkar? Så nja, för mig låter det som att besattheten har funnits där innan, speciellt om hon haft sådan grov ångest.

    Hjälp får hon hos psykolog om hon går dit. Sen får man inte glömma att det här ämnet provocerar folk. Söker man på flera liknande trådar så ser man tydligt att det gör folk upprörda och dessa trådar dyker upp då och då och handlar om EXAKT samma sak, att man får ångest av att få pojkar. Ja då undrar jag varför man skaffar barn om man vet att chansen att få en pojke är lika stor som att få en flicka.

    Mitt tips till sådana personer som känner såhär ska söka hjälp för att bearbeta sina känslor innan dem ger sig på att försöka skaffa barn.
  • Anonym (Hemsk människa)

    Uppdatering 9 månader senare (hoppas ni som svarat i tråden ser detta):

    Jag skämdes så mycket över mina känslor i februari så efter ett par svar som var oförstående så slutade jag läsa i tråden för jag blev bara mer ledsen.


    Läste igenom svaren idag, och till er som varit förstående och delat era erfarenheter vill jag säga TACK, fick tårar av flera av svaren idag, så fina saker ni berättat och jag är glad att flera av er har en nära relation med era tonårs- eller vuxna söner. Jag har en otroligt nära relation med min mamma, till skillnad från min bror som knappt umgås eller pratar med henne mer än någon gång per månad. Vill gärna ha den relationen jag har med min mamma med mitt barn, och oftast är det döttrar som i regel är mer nära sina mammor, men förstår också att det inte behöver vara så. Sannolikheten att få den typen av nära relation kändes i alla fall större med en dotter.

    Till den som i framtiden söker efter liknande trådar och har samma ångest, här kommer min erfarenhet nu när sonen är född: sekunden han hamnade på mitt bröst så spelade könet ingen roll, var så kär i min lilla pojke från första stund. Han är nu 6+ månader och han är en ljuvlig liten pojke, älskar honom massor, så till er som skrev taskiga svar: oroa er inte, min son är varken oönskad eller oälskad, tvärtom får han så otroligt mycket kärlek och uppmärksamhet. Man älskar sitt barn oavsett kön, så är det. Så till dig med samma oro, det kommer lösa sig, jag lovar!

    MEN, jag ska inte sticka under stolen med att jag fortfarande önskar en dotter någon dag, och jag tror att jag fortfarande kommer bli besviken om bebis nummer 2 också blir en pojke. Jag kommer älska bebis nummer 2 oavsett kön, men säkerligen sörja att jag aldrig fick möjlighet att få uppleva hur det skulle vara att ha en dotter också. Hade jag haft råd så kanske jag hade betalat för att göra könsbestämmelse i nåt annat land (om det nu ens är tillåtet nånstans i europa?). Så min längtan finns kvar där, men får väl acceptera att det kanske aldrig kommer hända mig. Att jag förlorade en dotter gör det hela så mycket mer snopet, men sånt är livet antar jag. En frisk bebis är alltid det viktigaste, det vet jag bäst som haft ett sjukt barn i magen.

  • Anonym (J)
    Anonym (Hemsk människa) skrev 2023-11-08 17:12:24 följande:

    Jag har en otroligt nära relation med min mamma, till skillnad från min bror som knappt umgås eller pratar med henne mer än någon gång per månad. 


    Kanske för att er mor favoriserade dig? Såsom du kanske kommer favorisera en eventuell dotter, och i framtiden sitter din dotter och tänker precis som du. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Hemsk människa) skrev 2023-11-08 17:12:24 följande:

    Uppdatering 9 månader senare (hoppas ni som svarat i tråden ser detta):

    Jag skämdes så mycket över mina känslor i februari så efter ett par svar som var oförstående så slutade jag läsa i tråden för jag blev bara mer ledsen.


    Läste igenom svaren idag, och till er som varit förstående och delat era erfarenheter vill jag säga TACK, fick tårar av flera av svaren idag, så fina saker ni berättat och jag är glad att flera av er har en nära relation med era tonårs- eller vuxna söner. Jag har en otroligt nära relation med min mamma, till skillnad från min bror som knappt umgås eller pratar med henne mer än någon gång per månad. Vill gärna ha den relationen jag har med min mamma med mitt barn, och oftast är det döttrar som i regel är mer nära sina mammor, men förstår också att det inte behöver vara så. Sannolikheten att få den typen av nära relation kändes i alla fall större med en dotter.

    Till den som i framtiden söker efter liknande trådar och har samma ångest, här kommer min erfarenhet nu när sonen är född: sekunden han hamnade på mitt bröst så spelade könet ingen roll, var så kär i min lilla pojke från första stund. Han är nu 6+ månader och han är en ljuvlig liten pojke, älskar honom massor, så till er som skrev taskiga svar: oroa er inte, min son är varken oönskad eller oälskad, tvärtom får han så otroligt mycket kärlek och uppmärksamhet. Man älskar sitt barn oavsett kön, så är det. Så till dig med samma oro, det kommer lösa sig, jag lovar!

    MEN, jag ska inte sticka under stolen med att jag fortfarande önskar en dotter någon dag, och jag tror att jag fortfarande kommer bli besviken om bebis nummer 2 också blir en pojke. Jag kommer älska bebis nummer 2 oavsett kön, men säkerligen sörja att jag aldrig fick möjlighet att få uppleva hur det skulle vara att ha en dotter också. Hade jag haft råd så kanske jag hade betalat för att göra könsbestämmelse i nåt annat land (om det nu ens är tillåtet nånstans i europa?). Så min längtan finns kvar där, men får väl acceptera att det kanske aldrig kommer hända mig. Att jag förlorade en dotter gör det hela så mycket mer snopet, men sånt är livet antar jag. En frisk bebis är alltid det viktigaste, det vet jag bäst som haft ett sjukt barn i magen.


    Grattis till barnetGlad
  • Anonym (Prata)
    Anonym (Hemsk människa) skrev 2023-11-08 17:12:24 följande:

    Uppdatering 9 månader senare (hoppas ni som svarat i tråden ser detta):

    Jag skämdes så mycket över mina känslor i februari så efter ett par svar som var oförstående så slutade jag läsa i tråden för jag blev bara mer ledsen.


    Läste igenom svaren idag, och till er som varit förstående och delat era erfarenheter vill jag säga TACK, fick tårar av flera av svaren idag, så fina saker ni berättat och jag är glad att flera av er har en nära relation med era tonårs- eller vuxna söner. Jag har en otroligt nära relation med min mamma, till skillnad från min bror som knappt umgås eller pratar med henne mer än någon gång per månad. Vill gärna ha den relationen jag har med min mamma med mitt barn, och oftast är det döttrar som i regel är mer nära sina mammor, men förstår också att det inte behöver vara så. Sannolikheten att få den typen av nära relation kändes i alla fall större med en dotter.

    Till den som i framtiden söker efter liknande trådar och har samma ångest, här kommer min erfarenhet nu när sonen är född: sekunden han hamnade på mitt bröst så spelade könet ingen roll, var så kär i min lilla pojke från första stund. Han är nu 6+ månader och han är en ljuvlig liten pojke, älskar honom massor, så till er som skrev taskiga svar: oroa er inte, min son är varken oönskad eller oälskad, tvärtom får han så otroligt mycket kärlek och uppmärksamhet. Man älskar sitt barn oavsett kön, så är det. Så till dig med samma oro, det kommer lösa sig, jag lovar!

    MEN, jag ska inte sticka under stolen med att jag fortfarande önskar en dotter någon dag, och jag tror att jag fortfarande kommer bli besviken om bebis nummer 2 också blir en pojke. Jag kommer älska bebis nummer 2 oavsett kön, men säkerligen sörja att jag aldrig fick möjlighet att få uppleva hur det skulle vara att ha en dotter också. Hade jag haft råd så kanske jag hade betalat för att göra könsbestämmelse i nåt annat land (om det nu ens är tillåtet nånstans i europa?). Så min längtan finns kvar där, men får väl acceptera att det kanske aldrig kommer hända mig. Att jag förlorade en dotter gör det hela så mycket mer snopet, men sånt är livet antar jag. En frisk bebis är alltid det viktigaste, det vet jag bäst som haft ett sjukt barn i magen.


    Då tror jag ändå du behöver prata med ngn om du känner så då.

    Jag har två söner, mina ögonstenar. Trodde jag ville ha en dotter och när tvåan var en kille på RUL kände jag en sorg över dottern jag inte kommer få. Nu när han är här kan jag inte bry mig mindre. Han är magisk, brödrarelstionen är redan fin (storebror ÄLSKAR sin lillebror) och jag bryr mig inte attjag inte får en dotter. Männen i min och min mans familj är också väldigt nära sina föräldrar och syskon så jsg ser inget som gör att detsamma inte gäller mina söner. 


    Tjejer är inte SÅ speciella TS. De är faktiskt rätt exakt lika speciella som pojkar, varken mer eller mindre.

  • Anonym (Mickis)

    Jag förstår dig exakt ts, kände samma sak innan mitt barn föddes, som dock till min lycka visade sig vara en dotter. Jag hoppas att även mitt andra barn blir en dotter, och kommer känna mig besviken om det inte blir det. Man kan ha två saker i huvudet och hjärtat samtidigt, man kan älska sitt barn över allt annat men ändå känna besvikelse över att det inte blev som man hoppats på eller föreställt sig. Det behöver inte betyda att man är besviken över barnet i sig, utan över att situationen blev en annan. Låt inga bittra och lättkränkta pojkmammor få dig att tro att du är en dålig mamma! Och grattis till sonen!

  • Anonym (Prata)
    Anonym (Mickis) skrev 2023-11-09 16:03:39 följande:

    Jag förstår dig exakt ts, kände samma sak innan mitt barn föddes, som dock till min lycka visade sig vara en dotter. Jag hoppas att även mitt andra barn blir en dotter, och kommer känna mig besviken om det inte blir det. Man kan ha två saker i huvudet och hjärtat samtidigt, man kan älska sitt barn över allt annat men ändå känna besvikelse över att det inte blev som man hoppats på eller föreställt sig. Det behöver inte betyda att man är besviken över barnet i sig, utan över att situationen blev en annan. Låt inga bittra och lättkränkta pojkmammor få dig att tro att du är en dålig mamma! Och grattis till sonen!



    Anonym (Mickis) skrev 2023-11-09 16:03:39 följande:

    Jag förstår dig exakt ts, kände samma sak innan mitt barn föddes, som dock till min lycka visade sig vara en dotter. Jag hoppas att även mitt andra barn blir en dotter, och kommer känna mig besviken om det inte blir det. Man kan ha två saker i huvudet och hjärtat samtidigt, man kan älska sitt barn över allt annat men ändå känna besvikelse över att det inte blev som man hoppats på eller föreställt sig. Det behöver inte betyda att man är besviken över barnet i sig, utan över att situationen blev en annan. Låt inga bittra och lättkränkta pojkmammor få dig att tro att du är en dålig mamma! Och grattis till sonen!


    Fast om du är besviken över barnet när det kommer pga könet, eller hellre hade önskat att det var en tjej är det faktiskt inte bra.

    Stackars alla små pojkar i din och din dotters närhet.
  • Anonym (Mickis)
    Anonym (Prata) skrev 2023-11-09 16:08:35 följande:

    Anonym (Mickis) skrev 2023-11-09 16:03:39 följande:

    Jag förstår dig exakt ts, kände samma sak innan mitt barn föddes, som dock till min lycka visade sig vara en dotter. Jag hoppas att även mitt andra barn blir en dotter, och kommer känna mig besviken om det inte blir det. Man kan ha två saker i huvudet och hjärtat samtidigt, man kan älska sitt barn över allt annat men ändå känna besvikelse över att det inte blev som man hoppats på eller föreställt sig. Det behöver inte betyda att man är besviken över barnet i sig, utan över att situationen blev en annan. Låt inga bittra och lättkränkta pojkmammor få dig att tro att du är en dålig mamma! Och grattis till sonen!


    Fast om du är besviken över barnet när det kommer pga könet, eller hellre hade önskat att det var en tjej är det faktiskt inte bra.

    Stackars alla små pojkar i din och din dotters närhet.
    Men skärp till dig, det kanske funkar bra för dig att trycka ner andra för att få dig själv att känna dig bättre, men det är rätt snabbt genomskådat. Stackars alla människor, stora som små, i din närhet.
  • wildean
    "Fast om du är besviken över barnet när det kommer pga könet, eller hellre hade önskat att det var en tjej är det faktiskt inte bra.

    Stackars alla små pojkar i din och din dotters närhet."

    Och stackars dina eventuella barn, anonym, som utan att darra på hand kan sitta och skriva sårande saker till en annan människa på nätet efter att de lämnat ut sig. Eftersom du inte tror att andra kan skilja på känslor och handlingar så for jag utgå från att du beter dig lika otrevligt mot din omgivning som du gör i skydd av anonymitet på nätet. 
Svar på tråden Fortfarande besviken över könet