• Anonym (Nicco)

Hur förhandla sig till bra lön när man inte har erfarenhet?

Hej!

Jag har sadlat om och går en utbildning till något som jag inte jobbat med tidigare. Är ute på praktik nu och en av de jag fick gå med sa att "Du kommer att kunna välja och vraka bland arbetsgivare. Se till att löneförhandla och få så mycket som möjligt. Du kommer att vara en tillgång!". Inom yrket jag utbildar mig är det brist på personal men jag har som sagt noll erfarenhet inom yrket... Vad trycker man på då? Att det är brist på personal? Spela ut arbetsgivare mot varandra för att trissa upp lönen?

• Svar på tråden Hur förhandla sig till bra lön när man inte har erfarenhet?
  • Anonym (Ellen)

Gå på många intervjuer och skapa dig en bild över vad det är du erbjuds. Sen kan du ju ställa de arbetsgivarna mot varann om du vill. 
    Är det ett jobb inom offentlig verksamhet så kan du begära ut löner redan på förväg. 

• Anonym (Ja)

Du kanske kan arbeta extra under studierna så du får lite erfarenhet? Det visar att du håller igång och är motiverad. Sedan får du trycka på de personliga egenskaper du har som gör att du kommer passa bra hos dem, du kommer ju inte vara ny för alltid. Men begär ut lönerna/titta på korrekt lönestatistik så du har en uppfattning om vad som är rimligt. Läs på om vad man bör tänka på i löneförhandlingen, men nämn inte att det är brist på folk, tycker jag. Det är ingen motivering till att du förtjänar högre lön, även om du kan ta med dig den vetskapen när du förhandlar.

• Anonym (bratwurst)

Snaska kotte?

Svar på tråden Hur förhandla sig till bra lön när man inte har erfarenhet?