Kan man vara rund trots undervikt?
Jag är en kvinna som är 165 cm lång. Innan min graviditet vägde jag 56 kg. Idag, 8 månader efter bebis kom, väger jag 48 kg. Jag har i andras ögon alltid betraktats som smal, men jag har till och från alltid haft jobbigt med min självbild och inte alltid varit så glad i hur min kropp ser ut och då främst att jag inte upplevt mig som smal som jag vill vara.
Idag väger jag som sagt var 8 kg mindre än innan graviditeten, men jag ser inte själv att jag skulle se smalare ut. När jag ser mig själv i spegeln kan jag tycka att min mage, mina lår och mina armar är nog så runda. Inte att det är något fel med det, men mer i termer av att jag skulle vilja fokusera på att ändra på det och få den där kroppen jag tror mig drömma om. Men så börjar tankarna snurra. Är det möjligt att vara rund även om BMI säger underviktig, eller är det jag som ser något som inte finns? Jag vill inte hamna i en cirkel av manisk viktnedgång där jag tappat uppfattning om verkligheten. För om än jag absolut kan ha en skev syn på mig själv är det inte självdestruktivt till den grad att det är okontrollerbart.