• svansmamman

Kan man vara rund trots undervikt?

Jag är en kvinna som är 165 cm lång. Innan min graviditet vägde jag 56 kg. Idag, 8 månader efter bebis kom, väger jag 48 kg. Jag har i andras ögon alltid betraktats som smal, men jag har till och från alltid haft jobbigt med min självbild och inte alltid varit så glad i hur min kropp ser ut och då främst att jag inte upplevt mig som smal som jag vill vara. 

Idag väger jag som sagt var 8 kg mindre än innan graviditeten, men jag ser inte själv att jag skulle se smalare ut. När jag ser mig själv i spegeln kan jag tycka att min mage, mina lår och mina armar är nog så runda. Inte att det är något fel med det, men mer i termer av att jag skulle vilja fokusera på att ändra på det och få den där kroppen jag tror mig drömma om. Men så börjar tankarna snurra. Är det möjligt att vara rund även om BMI säger underviktig, eller är det jag som ser något som inte finns? Jag vill inte hamna i en cirkel av manisk viktnedgång där jag tappat uppfattning om verkligheten. För om än jag absolut kan ha en skev syn på mig själv är det inte självdestruktivt till den grad att det är okontrollerbart. 

• Svar på tråden Kan man vara rund trots undervikt?
  • Anonym (ton)

Väger du 48 kg ska du absolut inte gå ned i vikt. Om du inte är nöjd med din kropp är det i så fall muskler du ska bygga för att få en bättre tonus. Vilket istället faktiskt kan göra att du går upp i vikt men någon vältränad på 55 kg kan se bättre och smalare ut än någon utan muskler på 48 kg.

• Anonym (A)

Rund kan du inte vara med den vikten.  Kvinnor behöver lite fettreserver för att hormonsystemet ska fungera. Kanske ser din kropp lite annorlunda ut efter graviditeten och du har svårt att vänja dig vid det. Det är helt normalt! Att gå ner i vikt är inte lösningen utan riskerar att göra dig sjuk. 

• Anonym (Anonym)

Har nästan samma ?problem?. Jag är inte underviktig men mina 160 cm och 50 kg men känner mig ändå rund då all fett går till låren. Alltså jag är smal uppe men känner mig tjock där  nere. Det är bara en sån kroppsbyggnad

• Anonym (T)

Jag är 170 och väger mellan 50-51. Har ändå lite fett runt magen. Det är omöjligt att vara helt fettfri om man inte är grovt underviktigt 

• Anonym (Cilla)

Du har en väldigt skev syn på din kropp och jag skulle rekommendera att du ber om hjälp innan det blir värre Hjärta

Jag är lika lång som du och hade enligt mej den perfekta vikten vid 58 kg. Jag minns att jag som tonåring tyckte att jag hade för mycket mage ändå, men insåg senare att det var naturligt fett och faktum att jag inte hade tvättbräda. Det vill jag inte heller ha. Och har man inte det så är magen mjuk och ska vara det. 

När jag gick ner till 55 kg, svårt deprimerad, var jag mager. Trots att jag inte var underviktig. Jag har aldrig tränat så ingen extra vikt har varit muskler. Har inte heller stora bröst eller något annat som ökar vikten.

Svar på tråden Kan man vara rund trots undervikt?