• mandelskrutten

Når röken ändå in i hans lägenhet? Jag röker ej men han gör!!

Jag har aldrig rökt men har en killkompis som röker varje dag.
    Han går ut på raster på sitt jobb och röker utomhus och till min fråga:

Hemma hos honom brukar han öppna ett fönster och röka men hålla armen ut i luften för att undvika att rök strömmar in i lägenheten.

Kommer det ändå in rökpartiklar i hans hem trots att han röker ut i luften?

• Svar på tråden Når röken ändå in i hans lägenhet? Jag röker ej men han gör!!
  • Sanna43

Ja det är klart. T.o.m när kan röker på sin balkong så kan röklukt komma in i grannars lägenheter 

• mandelskrutten
    Sanna43 skrev 2023-02-19 17:30:52 följande:

Ja det är klart. T.o.m när kan röker på sin balkong så kan röklukt komma in i grannars lägenheter 

Det är en fransk balkong han har så han öppnar fönstret och lutar sig ut och röker. 

En fransk balkong är egentligen bara en jättefönster.
    Undrar hur hans grannar kan acceptera det egentligen?
    Han bor där tillfälligt dessutom men är annars skötsam.
    En ovana han har. Han kan röka fyra cigaretter under tre timmar vi ser på tv tillsammans.

Dessutom äter han sömntabletter. 

Jag tror det beror på att han röker, att han är starkt beroende men han verkar ej kunna lägga av?..bara 40 år?

• EnAnonumius
    mandelskrutten skrev 2023-02-19 17:41:38 följande:

Det är en fransk balkong han har så han öppnar fönstret och lutar sig ut och röker. 

En fransk balkong är egentligen bara en jättefönster.
    Undrar hur hans grannar kan acceptera det egentligen?
    Han bor där tillfälligt dessutom men är annars skötsam.
    En ovana han har. Han kan röka fyra cigaretter under tre timmar vi ser på tv tillsammans.

Dessutom äter han sömntabletter. 

Jag tror det beror på att han röker, att han är starkt beroende men han verkar ej kunna lägga av?..bara 40 år?

Vad har hans ätande av sömntabletter att göra med hans rökvanor, var han står  och rökar någonstans.?

Förklara, jag ser inte sambandet. Men uppenbarligen så är det ju ett samband med tanke på att du tar upp detta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tukt

Rökpartiklar kommer säkerligen in, men frågan är hur mycket. Hur vida det "strömmar" in rök i lägenheten däremot, beror rätt mycket på hur ventilationen är. och hur vinden ligger på.
    Vart du, TS, vill komma, är däremot en gåta.

• Sanna43

Det kan vara fullt hälsosamt att äta sömntabletter om man har svåra sömnproblem. Röka däremot 

• mandelskrutten

Vill kunna hjälpa honom att ej röka mer men verkar omöjligt. Att han behöver äta sömntabletter har säkert med hans rökning att göra. Försökte lägga av att röka men det var då han ej kunde sova?en ond cirkel.

• Mortiscia80
    mandelskrutten skrev 2023-02-19 18:58:48 följande:

Vill kunna hjälpa honom att ej röka mer men verkar omöjligt. Att han behöver äta sömntabletter har säkert med hans rökning att göra. Försökte lägga av att röka men det var då han ej kunde sova?en ond cirkel.

Men han vill ju inte sluta. När ska du inse detta?
  • Ccplus

Låter som att TS har laddat upp för världens argument här. 
    Förmodligen har killen sagt att röken inte åker in.. Så nu måste hon ner och börja snacka om att partiklar...

Ja nej, den mesta röker åker ut.. Men självklart om det kommer vind och sveper in genom dörren när han står det, så tar det säkert med sig en och annan partikel. Men det kommer inte stinka lika mycket alls.

Vill du få en kille att sluta röka så ska du påpeka att penisen blir lite kortare när han röker. 

• Ccplus
    mandelskrutten skrev 2023-02-20 07:27:19 följande:

Att rökning kan vara så beroende. Glad att jag aldrig ens provat. Han är helt fast i det. 

Det är så som hjärnor fungerar. Det är lätt att bli beroende.
  • Mortiscia80
    mandelskrutten skrev 2023-02-20 07:27:19 följande:

Att rökning kan vara så beroende. Glad att jag aldrig ens provat. Han är helt fast i det. 

Ah, SÅ beroendeframkallande är det inte. Inte mer än att man kan sluta om man vill, även om det är svårare för en del och lättare för andra. Problemet här är att han inte vill, och han kommer verkligen inte försöka för din skull. Du måste lägga den här mannen bakom dig. Ni har ingen framtid.
  • Majskorven

Hur ska vi veta hur det blåser och hur luftflödena ser ut vid en icke given lokal, vid en icke given tidpunkt?

• mandelskrutten
    Mortiscia80 skrev 2023-02-20 09:49:36 följande:
    Ah, SÅ beroendeframkallande är det inte. Inte mer än att man kan sluta om man vill, även om det är svårare för en del och lättare för andra. Problemet här är att han inte vill, och han kommer verkligen inte försöka för din skull. Du måste lägga den här mannen bakom dig. Ni har ingen framtid.

Ja kanske är det så. Han har ju försökt att ej röka mer men har fått svårt att sova och då fortsatt.
    Han röker det första han gör när han vaknar och det sista han gör innan läggdags. 

Han tränar ingenting och äter mycket sötsaker och är överviktig med rund mage. 

• Sanna43
    Majskorven skrev 2023-02-20 10:18:37 följande:

Hur ska vi veta hur det blåser och hur luftflödena ser ut vid en icke given lokal, vid en icke given tidpunkt?

Om man är minsta osäker så går man ut helt enkelt
  • Sanjos

Tycker det är självklart att man inte ens är inne och röker när man bor i lägenhet. Tycker inte ens att man ska ställa sig på en vanlig balkong då röken faktiskt kan komma in till grannarna.

Så svårt är det ändå inte att gå ut på gården och ställa sig lite längre bort, alltså inte precis vid utgången, om man nu måste röka. 

Skönt att de få rökande vänner man har går ut och röker och inte bara tänker på sig själv. 

• mandelskrutten
    Sanjos skrev 2023-02-21 10:38:01 följande:

Tycker det är självklart att man inte ens är inne och röker när man bor i lägenhet. Tycker inte ens att man ska ställa sig på en vanlig balkong då röken faktiskt kan komma in till grannarna.

Så svårt är det ändå inte att gå ut på gården och ställa sig lite längre bort, alltså inte precis vid utgången, om man nu måste röka. 

Skönt att de få rökande vänner man har går ut och röker och inte bara tänker på sig själv. 

Tycker också det är respektlöst att röka inomhus. Sedan stoppar han cigarretterna han rökt i en pet-flaska med vatten och stänger med lock.
    Flaskan brukar vara fylld till toppen fort.
Svar på tråden Når röken ändå in i hans lägenhet? Jag röker ej men han gör!!