• Anonym (Hon)

Har jag några skyldigheter gentemot honom?

Vi ska skiljas, men han vägrar acceptera det... Vi måste bo ihop ett tag till. Jag har träffat en ny (som han inte känner till) och jag skulle vilja åka till honon under lovet... 

Hur mycket hänsyn behöver man visa ca 1,5 månad efter påskrivna skilsmässopapper? Jag har hela tiden varit tydlig med att det inte finns något att bygga på för min del, men han vägrar som sagt acceptera det... Hade det inte varit för barnen hade jag redan flyttat.

• Svar på tråden Har jag några skyldigheter gentemot honom?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Formellt har du inga skyldigheter. Moraliskt kan diskuteras. Vad var orsaken till skilsmässan? Man brukar inte tappa känslorna för sin partner utan anledning.
    Just också att han vägrar acceptera uppbrottet, får mig att undra vad som har lett fram till detta. Förtjänar han att behandlas med silkesvantar?  

Men det bästa brukar vara att vänta med en ny relation tills man har flyttat isär. Tänk också på att ni ska kunna samarbeta kring barnen, om de inte redan är tonåringar och mer självgående. 

• Drottningen1970

Ja du kan nog kosta på dig att bara hänsynsfull nog att inte åka bort med din nya kärlek så fort och när ni fortfarande bor under samma tak. Bara för att kärleken är slut behöver man inte vara hänsynslös, om man inte har empati som en gråsten.

När det dessutom finns barn inblandade som bor under samma tak som er båda borde det vara självklart att vara varsam om relationen. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Gällande barnen beror det som sagt på hur gamla de är (skolålder är ju ganska brett) samt om du har tänkt vara borta några dagar eller en hel vecka...

Kan de roa sig själva på lovet, eller med kompisar?

• Anonym (K)

Flytta!! Du skriver att du hade gjort det redan om det inte var för barnen. Vadå, hade du tänkt bo med exet i flera år till eller?? FLYTTA.

• Anonym (Känslor)

Eftersom ni har barn så kanske relationen till honom på sikt kommer vara viktigare än din nya förälskelse. Det är lätt att dras med när det kommer känslor in i bilden men jag tror det är bästa är att ta det lite lugnt. Det som sker nu kan ju resultera i en lång och smärtsam konflikt om du inte hanterar det rätt. Ni har trots allt barn ihop.

• Anonym (...)

Nej man reser inte väg med nye älskaren om ni ff bor ihop och det är så färskt allt detta, för främst barnen. 
    Du kan nog klara dig utan sex tills du och exet löst att ni inte behöver bo ihop längre. 

• Anonym (A)
    Anonym (Känslor) skrev 2023-02-19 20:56:27 följande:
    Eftersom ni har barn så kanske relationen till honom på sikt kommer vara viktigare än din nya förälskelse. Det är lätt att dras med när det kommer känslor in i bilden men jag tror det är bästa är att ta det lite lugnt. Det som sker nu kan ju resultera i en lång och smärtsam konflikt om du inte hanterar det rätt. Ni har trots allt barn ihop.
    ´+1
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Hon) skrev 2023-02-19 18:17:47 följande:
    Har jag några skyldigheter gentemot honom?

Vi ska skiljas, men han vägrar acceptera det... Vi måste bo ihop ett tag till. Jag har träffat en ny (som han inte känner till) och jag skulle vilja åka till honon under lovet... 

Hur mycket hänsyn behöver man visa ca 1,5 månad efter påskrivna skilsmässopapper? Jag har hela tiden varit tydlig med att det inte finns något att bygga på för min del, men han vägrar som sagt acceptera det... Hade det inte varit för barnen hade jag redan flyttat.

Har ni pratat med barnen och talat om att ni ska skiljas? Det framgår inte riktigt i ditt inlägg.  om ni inte har berättat så tycker jag att du ska stanna hemma. Jag jan också tycka att just pka iväg på sportlovet är sådär men vet barnen om att ni ska skiljas så kanske det inte är så tokigt för då kan pappan och barnen få en trevlig vecka utan massa spänningar dom det ju blir om man ska bo ihop efter man bestämt att man ska separera.. 
  • Anonym (Runkar)
    Fiona M skrev 2023-02-19 18:24:02 följande:

Jag tycker inte det är för mycket begärt att vänta med att påbörja en ny relation fram tills skilsmässan gått igenom.

Tycker även jag är rimligt.

Man får sköta det på ett snyggt sätt, speciellt när barn är inblandade.

Vänta ätminstone till ni inte länger bor med varandra.
  • Anonym (Ui)

Inga skyldigheter alls. 

• Yllop
    Anonym (Hon) skrev 2023-02-19 18:17:47 följande:

Vi ska skiljas, men han vägrar acceptera det.

Hur mycket hänsyn behöver man visa ca 1,5 månad efter påskrivna skilsmässopapper?

Är ni skilda eller inte?
    Oavsett tycker jag inte du ska åka iväg med någon ny eftersom ni fortfarande bor ihop. Hur ska du förklara det för barnen?

• Anonym (Ui)
    Yllop skrev 2023-02-20 01:23:24 följande:

Är ni skilda eller inte?
    Oavsett tycker jag inte du ska åka iväg med någon ny eftersom ni fortfarande bor ihop. Hur ska du förklara det för barnen?

Hon säger att hon ska träffa en kompis. Så, löst. 
  • Anonym (Runkar)
    Yllop skrev 2023-02-20 01:23:24 följande:

Är ni skilda eller inte?

Precis, hur ska barnen ta det?

Men det är nog inte så viktigt, viktigast är ju att man själv har det bra.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Bibbi) skrev 2023-02-19 23:33:21 följande:
    Har ni pratat med barnen och talat om att ni ska skiljas? Det framgår inte riktigt i ditt inlägg.  om ni inte har berättat så tycker jag att du ska stanna hemma. Jag jan också tycka att just pka iväg på sportlovet är sådär men vet barnen om att ni ska skiljas så kanske det inte är så tokigt för då kan pappan och barnen få en trevlig vecka utan massa spänningar dom det ju blir om man ska bo ihop efter man bestämt att man ska separera.. 
    Haha ja, pappan som har svårt att acceptera skilsmässan kommer säkert att ha det lugnt och trevligt med barnen på sportlovet medans han vet att "frugan" knullar runt med nya killen!

Läst psykologi på Stockholms Universitet?

Ska TS göra en sådan sak så se för tusan till att exet inte är hemma ensam med barnen medans TS rullar runt i sänghalmen! Har exet anlag för att bli labil är det här rätt tillfälle!

Svar på tråden Har jag några skyldigheter gentemot honom?