• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bruno eller Rufus?
  • trollhona

    Bägge namnen är fina, 
    Jag tror att många kopplar Rufus till Labans hund, och därför kallar det "hundnamn" även om det är ett vanligt namn i många andra länder.
    Personligen skulle jag nog välja Rufus över Bruno men det är en smaksak.


    Majsolen skrev 2023-02-19 19:09:37 följande:
    Bruno eller Rufus?

    Vilket namn är finast, Bruno eller Rufus?


  • fluu

    Bruno helt klart! Motivation finns i Bruno-tråden. Rufus känns så väldigt busigt och gulligt att det blir barnsligt i mina öron. Fast låter vackert, det gör det.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    MrsJenka skrev 2023-02-19 21:32:46 följande:

    Håller med om att båda namnen är jättefina på en hund. Kanske särskilt Rufus som känns lika klassiskt på en hund som Fido. 
    Så Bruno på en människa eftersom det iallafall inte känns 100% husdjur.


    Fido och Rufus går alls inte att jämföra. Fido har aldrig varit ett människonamn.  Rufus är ett människonamn och kan såklart då också användas för hundar, papegojor och båtar. Men ett människonamn är det ändå. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Magical skrev 2023-02-19 21:56:35 följande:

    Jag är väl inte förtjust i något av dem egentligen. 

    Ska jag försöka tänka som barn så tror jag Bruno kommer kallas Brunis som smeknamn och ja, kanske inte det vackraste och risk för än mer löjeväckande associationer då kanske. 

    Rufus kanske inte barn har något speciellt att associera till, kanske blir Rufs då eller så, men det är ju rätt gulligt. 


    Har du stött på någon Bruno som kallas "Brunis"? 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mint

    Åh, Rufus! Fantastiskt namn! Passar det bara med efternamnet (vilket det tyvärr inte gör med mitt) så skulle jag valt det hundra gånger om. 


    bruno är ok. 

  • Lynx123

    Efter Sacha Baron Cohens film Bruno måste jag nog rösta på Rufus trots allt. Hade nog inte valt något av namnen men Rufus känns lite gulligare och associerar varken till färgen brunt eller ovanämnde filmkaraktär.

  • Linnie

    Till en människa eller djur?

    Bruno tror jag. Hade ett ex med en hund som hette Rufus. Hade iofs en väninna för längesedan med en hund som hette Bruno, men jo, Bruno får det bli.

  • Linnie
    fluu skrev 2023-02-23 16:33:52 följande:
    Har du stött på någon Bruno som kallas "Brunis"? 
    Kanske Uno blir smeknamnet: )?
  • Linnie
    Magical skrev 2023-02-19 21:56:35 följande:

    Jag är väl inte förtjust i något av dem egentligen. 

    Ska jag försöka tänka som barn så tror jag Bruno kommer kallas Brunis som smeknamn och ja, kanske inte det vackraste och risk för än mer löjeväckande associationer då kanske. 

    Rufus kanske inte barn har något speciellt att associera till, kanske blir Rufs då eller så, men det är ju rätt gulligt. 


    Haha ja, ett ovanligare uttryck för att "lägga en kabel" kan ju vara "släppa av Bruno på simskolan" ; ) 
  • Zouxman

    Tänkte inte på hundar som många andra skrivit, däremot direkt på tomtens renar Cool Skulle inte valt de namnen till en människa.

  • fluu
    Linnie skrev 2023-03-03 05:26:49 följande:
    Kanske Uno blir smeknamnet: )?
    Varför? Helt olika namn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Linnie
    fluu skrev 2023-03-17 16:40:42 följande:
    Varför? Helt olika namn.
    Uno är väl ändå en kortform av Bruno?

    Varför skulle det vara så konstigt att få smeknamnet Uno om man heter Bruno? Det är väl inte konstigare än Gitta för Birgitta, Sandra för Alexandra eller Nilla för Gunilla?

    Menade ju inte som smeknamn för Rufus; )
  • BaraLillaJag84

    Båda är riktigt skitfula faktiskt! Rufus funkar på djur (djur-varning på alla -us-namn!), Bruno känns som gamle bilmeken på verkstan med oljeoverall, stor lössnus och keps.

    Dock så heter ju en av världens vackraste män Bruno, Bruno Mitsigiannis, och jag försöker verkligen vänja mig, men ser bara den där gubben på bilvekstan framför mig! 

  • Joddlar

    Tänker såhär att en kombination kanske?

    Brufus??


    Kjj
  • Majsolen

    Jag tycker gubben på bilverkstan verkar vara en riktigt original, och inte nödvändigtvis på ett dåligt vis :)

  • Xenia
    BaraLillaJag84 skrev 2023-03-27 02:55:43 följande:

    Båda är riktigt skitfula faktiskt! Rufus funkar på djur (djur-varning på alla -us-namn!), Bruno känns som gamle bilmeken på verkstan med oljeoverall, stor lössnus och keps.

    Dock så heter ju en av världens vackraste män Bruno, Bruno Mitsigiannis, och jag försöker verkligen vänja mig, men ser bara den där gubben på bilvekstan framför mig! 


    Jag röstade på Rufus. Jag gillar namn som slutar på -us. Vaddå djurvarning, det får stå för dig personligen. Tänker du på djur så fort du hör Markus eller Magnus?

    Jag tänker snarare gamla romerska namn. Magnus och Maximus är romerska namn. Det är Rufus också.

    Bruno är väldigt förknippat med färgen brun för mig. Känns som att han borde vara brunhårig och brunögd.
Svar på tråden Bruno eller Rufus?