• AnonymYesYes

Ställt till det rejält med jobbet

Hej!

Jag har horribel ångest över att jag ställt till det på jobbet. Jag är anställd som städare där höghöjdsstäd ingår. Innan jag fick jobbet fick jag frågan om jag var höjdrädd. Jag svara att jag tycker det är läskigt med höjder, men "man vänjer sig". Och det trodde jag på. Fullt och helt. 

Jag har fått åka ut på ett höghöjds-uppdrag och det gick sisådär. I början gick det bra, men var tvungen att avsluta då nerverna höll på att ge vika. 

Det här har fått mig att inse att jag troligtvis inte kommer klara av att arbeta med höghöjdstäd som jag trodde. Jag har suttit i medarbetar-samtal med chefen om detta och de har påpekat att det är ett problem. Nästa höghöjdsstäd är på en idrottshall som är ungefär 4 våningar högt. Jag håller på att få panik vid tanken.

Höghöjdsstöd sker ungefär ca 4 ggr per år. Utöver det är jag "vanlig" städare.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag ligger sömnlös om nätterna över det här. Jag har mer eller mindre konstant ångest. Jag har fått problem med ryggen de senaste veckorna, vilket säkert kan härledas till stressen kring höghöjdsstädet.

Jag vet att jag har trampat i klaveret och ställt till det genom att skriva på kontrakt för något som jag sedan märkt att jag inte kommer klara av.

Mitt psyke klarar inte detta.

• Svar på tråden Ställt till det rejält med jobbet
  • Anonym (Hmm)

Du ska inte göra någonting egentligen. Din chef får ta ställning till om de vill försöka ge dig sparken för det här, annars ska de ge uppgifter som du klarar av. Om de säger upp dig skulle jag ta det med facket eftersom det är diskriminering. Man ska inte kunna säga upp någon pga en uppgift som sker fyra gånger per år. Just nu är det här chefens problem, inte ditt.

• Anonym (Andas.)

Jag tycker inte du gjort något fel, du sade att höjder är läskiga men att du nog skulle klara av det med lite vana. Nu visade det sig att det inte blev så och du är oförmögen att genomföra en ytterst liten del av ditt arbete på grund av det. Såklart är det ett problem, men var bara ärlig och säga att du absolut inte kunnat förutse att det skulle vara såhär problematiskt. 

• Citronella

Fråga om du kan byta pass med en kollega annars är det bara att bita ihop. Du kanske kan få något lugnande utskrivet på VC. 

• Anonym (Hmm)
    Citronella skrev 2023-02-20 20:10:37 följande:

Fråga om du kan byta pass med en kollega annars är det bara att bita ihop. Du kanske kan få något lugnande utskrivet på VC. 

Du har då alltid konstiga idéer.... Lugnande hjälper inte mot fobier och förlamande dödsskräck för höjder!
  • Anonym (Ka)

TS, lyd absolut inte rådet om lugnande! Det vore vansinne att arbeta på hög höjd med lugnande medicin i kroppen. Då måste man, som du vet - men uppenbarligen inte Citronella, vara 100% skärpt och ha full koll på säkerheten. 
  • Kvittning

du var ärlig på intervjun att du faktiskt är höjdrädd, hade varit skillnad om du blåljugit om det. 

sedan får man väl se vad det innebär. Kanske att du inte kan vara kvar men ändå få bra referenser för annat städjobb utan höjduppdrag. eller så funkar det att anpassa så att du inte behöver göra de momenten. 

men oavsett så behöver du inte alls känna att du har gjort bort dig. Så slappna av, ta det som det kommer och gå vidare från det. 

• Anonym

Byta pass? Är detta ett uttryck för hur du tror att andras arbetsliv ser ut?
    Men absolut, tomta omkring lite skönt drogad på höghöjdsjobb! Föreslå det för chefen!
  • Anonym (A)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-02-20 13:48:24 följande:
    Du ska inte göra någonting egentligen. Din chef får ta ställning till om de vill försöka ge dig sparken för det här, annars ska de ge uppgifter som du klarar av. Om de säger upp dig skulle jag ta det med facket eftersom det är diskriminering. Man ska inte kunna säga upp någon pga en uppgift som sker fyra gånger per år. Just nu är det här chefens problem, inte ditt.
    +1
  • Citronella
    Anonym (Hmm) skrev 2023-02-20 20:15:59 följande:
    Du har då alltid konstiga idéer.... Lugnande hjälper inte mot fobier och förlamande dödsskräck för höjder!
    Det hjälper extremt bra mot båda. Varför tror du att man tar lugnande? För att man mår bra och är lugn och harmonisk? Det är naturligtvis inte tänkt att använda på det här sättet men det fungerar. 
  • Citronella
    Anonym (Ka) skrev 2023-02-20 20:37:35 följande:
    TS, lyd absolut inte rådet om lugnande! Det vore vansinne att arbeta på hög höjd med lugnande medicin i kroppen. Då måste man, som du vet - men uppenbarligen inte Citronella, vara 100% skärpt och ha full koll på säkerheten. 
    Jag menar naturligtvis inte att hon ska droga ner sig totalt. Hon får givetvis testa en dag när hon inte ska klättra upp på en hög höjd. Tror du att de som tar lugnande sjukskriver sig varje gång de tagit en tablett? 
    Anonym skrev 2023-02-20 20:51:11 följande:
    Byta pass? Är detta ett uttryck för hur du tror att andras arbetsliv ser ut?
    Men absolut, tomta omkring lite skönt drogad på höghöjdsjobb! Föreslå det för chefen!

Du menar att du på fullt allvar aldrig har hört talas om någon som bytt pass med en kollega? Det är otroligt vanligt i många branscher bland annat i städbranschen. 

Vem har pratat om droger? Tror du att alla lugnande mediciner är narkotikaklassade? Du har sett för mycket filmer om du tror att folk som tar lugnande blir dyngraka och inte vet vad de sysslar med. 

• Anonym

Surella:
    Menar jag? Det var som raggarn! Jag trodde själv att jag menade att du applicerar dina teorier på andra yrken och att det bara är i branscher inte helt olika din egen som man kan ?byta pass?. Prova gärna i något yrke som innehåller höghöjdsarbete och se vad som händer!

Därefter kan du citera mig där jag skriver något om narkotikaklassade preparat eller ?dyngrak?. Efter detta kan du ju förklara sedan när ordet ?drog? haft samma innebörd som just narkotikaklassning, och sedan berätta för oss i branschen vad som brukar hända när vi föreslår lugnande medel för en chef, innan det är dags för arbete. Kvällen räddad, var så god. Du verkar ju ha bättre inblick.

• Citronella
    Anonym skrev 2023-02-20 22:16:54 följande:

Surella:
    Menar jag? Det var som raggarn! Jag trodde själv att jag menade att du applicerar dina teorier på andra yrken och att det bara är i branscher inte helt olika din egen som man kan ?byta pass?. Prova gärna i något yrke som innehåller höghöjdsarbete och se vad som händer!

Därefter kan du citera mig där jag skriver något om narkotikaklassade preparat eller ?dyngrak?. Efter detta kan du ju förklara sedan när ordet ?drog? haft samma innebörd som just narkotikaklassning, och sedan berätta för oss i branschen vad som brukar hända när vi föreslår lugnande medel för en chef, innan det är dags för arbete. Kvällen räddad, var så god. Du verkar ju ha bättre inblick.

Det är inte teorier att lugnande hjälper mot ångest det är det de är till för. Tror du mig inte så läs i FASS. Jag, som de flesta andra människor, har kunskaper även i områden där jag inte jobbar jag beklagar att du inte har det. Det måste vara svårt att inte kunna något om någonting förutom ens eget yrke. 

Tror du på fullt allvar att ts är den enda på hela arbetsplatsen som kan utföra den här typen av jobb? Vad gjorde arbetsgivaren innan han/hon anställde ts tror du? Och vad ska arbetsgivaren göra om ts slutar om hon är den enda på hela arbetsplatsen som kan? 

Kommer du inte ihåg vad du skrivit själv så kolla efter istället för att fråga. Men visst här är det: tomta omkring lite skönt drogad på höghöjdsjobb

• Anonym
    Citronella skrev 2023-02-20 22:29:36 följande:

Det är inte teorier att lugnande hjälper mot ångest det är det de är till för. Tror du mig inte så läs i FASS. Jag, som de flesta andra människor, har kunskaper även i områden där jag inte jobbar jag beklagar att du inte har det. Det måste vara svårt att inte kunna något om någonting förutom ens eget yrke. 

Tror du på fullt allvar att ts är den enda på hela arbetsplatsen som kan utföra den här typen av jobb? Vad gjorde arbetsgivaren innan han/hon anställde ts tror du? Och vad ska arbetsgivaren göra om ts slutar om hon är den enda på hela arbetsplatsen som kan? 

Kommer du inte ihåg vad du skrivit själv så kolla efter istället för att fråga. Men visst här är det: tomta omkring lite skönt drogad på höghöjdsjobb

Jag syftade på dina teorier om att kunna byta pass och har aldrig uttalat mig om vad som hjälper mot vad. Jag hävdar däremot själv att jag kan en del utanför mitt eget yrke. Dock självklart ingenting om FASS, sepiga syskon eller tillfälligt omhändertagande av djur.

Jag hade heller ingen aning om att jag nu plötsligt börjat tro att TS var ensam i sin yrkesroll. Det är väldigt mycket som jag tydligen menar och tror, och då hela tiden ?på fullt allvar?. Det har dock inte ett jävla snack med något jag skrev att göra utan är ju något som du fått för dig baserat på det, tydligen.
    Spring nu istället och prova byta bort ett höghöjdsjobb, som jag sa. Det har inget med antal anställda att göra.

Gör faktumet att man kan vara drogad att man per automatik tagit något narkotikaklassat? Jag frågade sedan när ordet drog betyder detsamma som ordet narkotika.

Av omtanke om mina egna nerver kommer jag nu att linda in huvudet i vulktejp för att inte kunna lösa fler av dina svar, så om jag var som du, hade jag inte skrivit fler.
  • Anonym (grrrrrrrrr)
    Citronella skrev 2023-02-20 22:02:00 följande:
    Det hjälper extremt bra mot båda. Varför tror du att man tar lugnande? För att man mår bra och är lugn och harmonisk? Det är naturligtvis inte tänkt att använda på det här sättet men det fungerar. 
    Nu har du ju bara fått kortslutning, lägg ner för fan innan du dödar nån! 
  • Anonym (Mangeln)

Shit, tänkte att nu har nån råkat ut för nåt liknande jag har råkat ut för. Mitt var nog värre. Gick in i en paranoid period där jag ofta var tvungen att hitta nåt objektivt sätt att verifiera det jag fick för mig. Riktigt scary. Riktig Matrix känsla. 😬

• Anonym (Perka)
    Citronella skrev 2023-02-20 22:02:00 följande:
    Vilka lugnande tänker du på skulle funka i kombination med TS arbete?
Svar på tråden Ställt till det rejält med jobbet