• Anonym (Flytta?)

Kan jag flytta bort med barnen?

Skriver från mobilen så detta blir långt, säkert jobbigt upplagt och med autocorrect som förstör lite så jag varnar för det direkt..

Jag inser efter många års kämpande med att rädda relationen att det inte går långre. Mannen vill inte förändra ngt av sitt eget beteende utan vill bara att jag ska ?sluta vara så krävande och jobbig? och acceptera honom som han är. För att summera så är han ingen elak människa men han har med tiden blivit mer och mer bekväm. Han städar och lagar mat och tar hand om barn bra, det är väl inte riktigt helt jämställt men ändå ok. Men sen är det inget mer. Familjen är som ett företag och han vill mest göra sitt sen, ifred. Han jobbar skift och har utöver det en hobby som tar upp flera timmar varje dag. Han kan inte dra ner på hobbyn utan det är allt eller inget kan man säga. Jag tar barnen själv all tid han är iväg, ibland kan han ta med dom men det är rätt sällan. Väl hemma och vi har tid för varann vill han sitta med datorn och/eller telefonen och surfa om sin hobby eller läsa om sport. Om jag vill prata om ngt måste jag isf prata om hans hobby, hans jobb eller om barnen, annars slutar han lyssna. Han slutar annars svara helt och ibland avbryter han mig mitt i en mening med att börja prata om ngt helt annat istället. Så jag har bara tystnat allt mer, inget jag säger är ju intressant liksom. Vi har inga gemensamma drömmar eller mål, inga gemensamma vänner. Han åker årligen iväg med kompisar någon helg och nöjer sig med det. De familjerna har barn i våra barns åldrar och vi umgicks massor innan barn och kom bra överens. De familjerna hittar på massor ihop fortfarande men han ser ingen poäng i att delta. Han läser inte direkt nyheter, är inte insatt i politik eller världsläge. Det är hobby, sport och hans jobb som gäller. Jag har försökt ta upp detta så otroligt varsamt jag bara kan för människan tar minsta negativa feedback som en fruktansvärd personlig kränkning och sätter sig med armarna i kors och avbryter med ngt han tycker att jag är dålig på istället. Kommer han inte på ngt sånt så går han bara. Sex vill han ju gärna ha så skulle jag ta initiativ till det skulle han släppa allt men med ovanstående beskrivning kanske folk ändå förstår att sexlusten inte är på topp för mig längre. Han är dessutom mest fokuserad på sitt även där numera så jag får inte riktigt ut ngt av det heller.

Jag har nu insett att jag hellre är helt ensam istället för ensam i en relation. Han kommer inte ändra sig utan detta kommer snarare fortsätta eskalera, han blir nämligen mer och mer lik sin pappa. Vilket är ironiskt med tanke på hur mycket han beklagat sig över exakt det här beteendet som pappan hade när han växte upp. Jag har stannat för att jag inte vill att barnen ska gå igenom en separation men han vägrar terapi, han vägrar ens att bara vi två pratar om det hela. Gör jag ngt fel så ska jag alltid be om ursäkt men han skulle aldrig be mig om ursäkt oavsett var han gjort för fel. Han kan även bete sig illa när han druckit för mycket, inte våldsamt eller så och absolut inget barnen ser utan mer bara försvinna på stan istället för att komma hem osv.

jag kan omöjligen bo kvar i området där vi bor, jag kan inte ens bo kvar i stan eller i direkt närhet av den. Det är alldeles för dyrt. Jag har ca 400tusen att lägga in i ett nytt boende men då har jag ingen buffert kvar därefter. Han har ca 3 ggr så mycket. Jag kommer behöva lämna länet för att få tag i en bostad jag kan ha råd med att både köpa och behålla. Trots många års kö i olika hyresköer så får jag knappt en tvåa någonstans här, det är absolut omöjligt och andrahandsuthyrningen här är omöjlig. Man kan få betala 20tusen per månad för en trea i förorten. Jag jobbar i vården och har inte råd även om min lön inte är dålig.

jag vet att jag tekniskt sett behöver hans tillstånd för att flytta med barnen men vad kan jag göra om han vägrar? Han kommer INTE kunna ha dom på heltid, inte ens till 50% pga jobbet även om han gör sig av med hobbyn. Han klarar dessutom inte av att ha alla barn själv mer än ett par timmar. De stora går bra längre men yngsta är väldigt liten än. Jag vill inte ta barnen från sin pappa som dom älskar massor utan hade helst sett att vi kunde ha 50-50 men jag kan inte bo här ens om jag verkligen ville. Tyvärr. Och jag måste ha barnen minst 60-70% beroende på hans schema även om jag propsar på 50-50. Han kommer aldrig i sitt liv att byta jobb nämligen. Kan man tvinga igenom en flytt på något sätt? Hur gör jag isf? Är det omöjligt så får jag helt enkelt fortstta bita ihop i flera år till och bli kvar i den här ?relationen?. Jag har familj och vänner som vet allt men de kan inte hjälpa på annat sätt än att stötta mentalt.
  • Svar på tråden Kan jag flytta bort med barnen?
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Flytta?) skrev 2023-02-20 17:07:43 följande:
    jag vet att jag tekniskt sett behöver hans tillstånd för att flytta med barnen men vad kan jag göra om han vägrar? Han kommer INTE kunna ha dom på heltid, inte ens till 50% pga jobbet även om han gör sig av med hobbyn. Han klarar dessutom inte av att ha alla barn själv mer än ett par timmar. De stora går bra längre men yngsta är väldigt liten än. Jag vill inte ta barnen från sin pappa som dom älskar massor utan hade helst sett att vi kunde ha 50-50 men jag kan inte bo här ens om jag verkligen ville. Tyvärr. Och jag måste ha barnen minst 60-70% beroende på hans schema även om jag propsar på 50-50. Han kommer aldrig i sitt liv att byta jobb nämligen. Kan man tvinga igenom en flytt på något sätt? Hur gör jag isf? Är det omöjligt så får jag helt enkelt fortstta bita ihop i flera år till och bli kvar i den här ?relationen?. Jag har familj och vänner som vet allt men de kan inte hjälpa på annat sätt än att stötta mentalt.
    Du kan antingen lämna dina barn hos honom eller bryta mot lagen, riskera polisanmälan och att helt bli av med vårdnaden, så det är inte bara "tekniskt sett" du behöver hans tillstånd och det spelar ingen roll vad den andra orten har att erbjuda i det läget. Frågan är däremot om han verkligen skulle ta energin till att gå igenom allt det juridiska om du flyttar utan förvarning, han verkar inte ha bra förutsättningar för att ha barnen på heltid ändå. Du kan ju ta ett prat med honom, lägga fram alternativen att du antingen tar med dig barnen eller att han måste ha dem på heltid eftersom du inte har råd att bo kvar på nuvarande ort.

Jag skulle tro att enda sättet att annars tvinga igenom en flytt är genom att stämma honom på vårdnaden i tingsrätten, men det ska mycket till eftersom sånt brukar bygga på samarbetssvårigheter (att vara osams om flytt räknas inte) eller att pappan är extremt olämplig (vilket han inte verkar vara ur den vinkeln sett). Eller om du på annat sätt får honom att skriva över vårdnaden men det blir ju genom att luras isf.

Jag tycker absolut inte du ska bita ihop, varken du eller barnen kommer att må bra. Du har olika alternativ, mer eller mindre fula, men om du verkligen vill att barnen ska ha sin pappa i närheten kan du inte flytta från orten ändå.

Har du verkligen ringt ALLA hyresvärdar i hela stan och närliggande orter? Även ALLA privata? Kollat Blocket efter privatpersoner som hyr ut? Kollat Marketplace på Fb? Även där läggs stugor och annat ut. Det måste ju finnas ett alternativ.
  • Anonym (Flytta?)
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2023-02-20 17:27:20 följande:
    Du kan antingen lämna dina barn hos honom eller bryta mot lagen, riskera polisanmälan och att helt bli av med vårdnaden, så det är inte bara "tekniskt sett" du behöver hans tillstånd och det spelar ingen roll vad den andra orten har att erbjuda i det läget. Frågan är däremot om han verkligen skulle ta energin till att gå igenom allt det juridiska om du flyttar utan förvarning, han verkar inte ha bra förutsättningar för att ha barnen på heltid ändå. Du kan ju ta ett prat med honom, lägga fram alternativen att du antingen tar med dig barnen eller att han måste ha dem på heltid eftersom du inte har råd att bo kvar på nuvarande ort.

Jag skulle tro att enda sättet att annars tvinga igenom en flytt är genom att stämma honom på vårdnaden i tingsrätten, men det ska mycket till eftersom sånt brukar bygga på samarbetssvårigheter (att vara osams om flytt räknas inte) eller att pappan är extremt olämplig (vilket han inte verkar vara ur den vinkeln sett). Eller om du på annat sätt får honom att skriva över vårdnaden men det blir ju genom att luras isf.

Jag tycker absolut inte du ska bita ihop, varken du eller barnen kommer att må bra. Du har olika alternativ, mer eller mindre fula, men om du verkligen vill att barnen ska ha sin pappa i närheten kan du inte flytta från orten ändå.

Har du verkligen ringt ALLA hyresvärdar i hela stan och närliggande orter? Även ALLA privata? Kollat Blocket efter privatpersoner som hyr ut? Kollat Marketplace på Fb? Även där läggs stugor och annat ut. Det måste ju finnas ett alternativ.
    Bor i en dyr del av Stockholm, så stugor och liknande finns inte. Det bästa jag kan få fram är typ en tvåa eller trea i väldigt otrygga områden dit han inte heller kommer vilja att jag bor i med barnen. Det är tyvärr orimligt dyrt här och även om banken skulle bevilja ett lån så blir det ngt jag inte kommer kunna leva med ekonomiskt i längden även om jag byter jobb. Det blir att gå plus-minus noll varje månad utan en spänn i buffert. Att jag ens har 400 tusen att lägga in är för att vi inte har samboavtal på huset så jag har rätt till hälften av hans insats (och om någon tycker att det är stöld så fick jag ta nästan all föräldraledighet med barnen utan kompensation för han kunnat jobba extra och lägga pengar på hög till en nätt summa på ca 800tusen medan jag fick låna pengar av min mamma för att kunna laga en tand.. så jag har noll dåligt samvete att kräva ut den delen för att kunna överleva).  lite krasst kommer jag få lämna för att flytta till ett omkringliggande lån med eller utan barnen. Och han kommer inte på något sätt alls kunna ha dom ens 50%, det har han sagt själv när det här ämnet kommit upp genom åren. Jag vet att det är olagligt och att han kan stämma mig på vårdnaden. Samtidigt skulle nog hans stora skräck vara att behöva ta över ansvaret för barnen på det sättet. Han är inte den som går på utvecklingssamtal/BVC/läkarbesök eller läser skolans veckobrev om jag inte uttryckligen ber honom om det. Då gör han det ju men annars brukar han be om att få slippa för att ?det känns mer som din grej?. Däremot lär han tycka att jag stjäl hans pengar när jag tar min del ut huset, så jag vet inte vad han kan tänkas dra till med för att ge igen. och han älskar verkligen barnen, så även om han nu låtsas bry sig halvt om att bli av med tid med dom så vet jag ju att han inte alls vill ha dom så lite som typ varannan helg eller liknande.

jag känner att jag sitter i en rävsax. Jag kan inte stanna här utan att riskera att bli skuldsatt och på sikt ändå bli av med boendet på det sättet för som räntor/bränsle och el skenat uppåt kan jag inte överleva här på min heltidslön även om jag skulle ha barnen enbart halvtid så även om jag får tag i ngt blir det inget jag har råd med egentligen. Jag vet inte hur jag ska lösa det, då känns det bättre att stanna och låtsas vara lycklig. Otrohet och sådant beteende finns också med i vår historik. När jag blickar bakåt inser jag ju att jag blivit psykiskt manipulerad under en längre tid och att jag borde ha flytt fältet för flera år sen. 
  • Anonym (Kex)

DU har rätt att flytta.

Mitt tips är att skaffa dig en lägenhet och flytta bara. Om han inte kommer kunna sköta barn pga jobb och hobby kommer han snabbt låta dem flytta till dig.

• Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Flytta?) skrev 2023-02-20 17:45:55 följande:
    jag känner att jag sitter i en rävsax. Jag kan inte stanna här utan att riskera att bli skuldsatt och på sikt ändå bli av med boendet på det sättet för som räntor/bränsle och el skenat uppåt kan jag inte överleva här på min heltidslön även om jag skulle ha barnen enbart halvtid så även om jag får tag i ngt blir det inget jag har råd med egentligen. Jag vet inte hur jag ska lösa det, då känns det bättre att stanna och låtsas vara lycklig. Otrohet och sådant beteende finns också med i vår historik. När jag blickar bakåt inser jag ju att jag blivit psykiskt manipulerad under en längre tid och att jag borde ha flytt fältet för flera år sen. 
    Ja, rävsax är ett bra ord där... Tycker synd om alla som bor i Sthlmstrakten, dyyyyyrt, inte konstigt att folk inte har råd att gå skilda vägar hur väl det än behövs. Nej, enda sättet här är antagligen att lägga fram fakta för honom och försöka vädja till hans logiska sida. Ni ska göra slut. Du kan inte bo kvar. Du tar med dig barnen, han vet att han inte fixar att ha dem själv. Du kommer att se till att de fortfarande har kontakt/umgänge. Ge honom tid att smälta infon, svara inte emot, gå inte in i diskussioner, han behöver dig mest som bollplank då. Säg åt honom att fundera på saken och att ni pratar om saken igen om en vecka. Vägrar han så säg "ok" och ja, flytta går ju....

Fattar han att du kommer att få pengar i bodelningen...? Vänta med den tills du flyttat iaf. Han får bli hur sur han vill där, lagen är som den är och jag ser inga problem med att du får det makthavarna har tänkt att du har rätt till. Du har (som många kvinnor) offrat annat i relationen.
  • Anonym (...)

Ta kontakt med jurist så att bodelningen går rätt till för det låter som hög risk att han kommer bli så arg på dig att du inte kommer klara av att få ut det som rätteligen är ditt. 
    Det låter också så att du gör bäst i att skaffa ett boende oavsett, och när du har ett kontrakt talar du om det för honom och säger att du tar hand om barnen om han inte vill ha 50/50. 

Svar på tråden Kan jag flytta bort med barnen?