Kan jag flytta bort med barnen?
Skriver från mobilen så detta blir långt, säkert jobbigt upplagt och med autocorrect som förstör lite så jag varnar för det direkt..Jag inser efter många års kämpande med att rädda relationen att det inte går långre. Mannen vill inte förändra ngt av sitt eget beteende utan vill bara att jag ska ?sluta vara så krävande och jobbig? och acceptera honom som han är. För att summera så är han ingen elak människa men han har med tiden blivit mer och mer bekväm. Han städar och lagar mat och tar hand om barn bra, det är väl inte riktigt helt jämställt men ändå ok. Men sen är det inget mer. Familjen är som ett företag och han vill mest göra sitt sen, ifred. Han jobbar skift och har utöver det en hobby som tar upp flera timmar varje dag. Han kan inte dra ner på hobbyn utan det är allt eller inget kan man säga. Jag tar barnen själv all tid han är iväg, ibland kan han ta med dom men det är rätt sällan. Väl hemma och vi har tid för varann vill han sitta med datorn och/eller telefonen och surfa om sin hobby eller läsa om sport. Om jag vill prata om ngt måste jag isf prata om hans hobby, hans jobb eller om barnen, annars slutar han lyssna. Han slutar annars svara helt och ibland avbryter han mig mitt i en mening med att börja prata om ngt helt annat istället. Så jag har bara tystnat allt mer, inget jag säger är ju intressant liksom. Vi har inga gemensamma drömmar eller mål, inga gemensamma vänner. Han åker årligen iväg med kompisar någon helg och nöjer sig med det. De familjerna har barn i våra barns åldrar och vi umgicks massor innan barn och kom bra överens. De familjerna hittar på massor ihop fortfarande men han ser ingen poäng i att delta. Han läser inte direkt nyheter, är inte insatt i politik eller världsläge. Det är hobby, sport och hans jobb som gäller. Jag har försökt ta upp detta så otroligt varsamt jag bara kan för människan tar minsta negativa feedback som en fruktansvärd personlig kränkning och sätter sig med armarna i kors och avbryter med ngt han tycker att jag är dålig på istället. Kommer han inte på ngt sånt så går han bara. Sex vill han ju gärna ha så skulle jag ta initiativ till det skulle han släppa allt men med ovanstående beskrivning kanske folk ändå förstår att sexlusten inte är på topp för mig längre. Han är dessutom mest fokuserad på sitt även där numera så jag får inte riktigt ut ngt av det heller.
Jag har nu insett att jag hellre är helt ensam istället för ensam i en relation. Han kommer inte ändra sig utan detta kommer snarare fortsätta eskalera, han blir nämligen mer och mer lik sin pappa. Vilket är ironiskt med tanke på hur mycket han beklagat sig över exakt det här beteendet som pappan hade när han växte upp. Jag har stannat för att jag inte vill att barnen ska gå igenom en separation men han vägrar terapi, han vägrar ens att bara vi två pratar om det hela. Gör jag ngt fel så ska jag alltid be om ursäkt men han skulle aldrig be mig om ursäkt oavsett var han gjort för fel. Han kan även bete sig illa när han druckit för mycket, inte våldsamt eller så och absolut inget barnen ser utan mer bara försvinna på stan istället för att komma hem osv.
jag kan omöjligen bo kvar i området där vi bor, jag kan inte ens bo kvar i stan eller i direkt närhet av den. Det är alldeles för dyrt. Jag har ca 400tusen att lägga in i ett nytt boende men då har jag ingen buffert kvar därefter. Han har ca 3 ggr så mycket. Jag kommer behöva lämna länet för att få tag i en bostad jag kan ha råd med att både köpa och behålla. Trots många års kö i olika hyresköer så får jag knappt en tvåa någonstans här, det är absolut omöjligt och andrahandsuthyrningen här är omöjlig. Man kan få betala 20tusen per månad för en trea i förorten. Jag jobbar i vården och har inte råd även om min lön inte är dålig.
jag vet att jag tekniskt sett behöver hans tillstånd för att flytta med barnen men vad kan jag göra om han vägrar? Han kommer INTE kunna ha dom på heltid, inte ens till 50% pga jobbet även om han gör sig av med hobbyn. Han klarar dessutom inte av att ha alla barn själv mer än ett par timmar. De stora går bra längre men yngsta är väldigt liten än. Jag vill inte ta barnen från sin pappa som dom älskar massor utan hade helst sett att vi kunde ha 50-50 men jag kan inte bo här ens om jag verkligen ville. Tyvärr. Och jag måste ha barnen minst 60-70% beroende på hans schema även om jag propsar på 50-50. Han kommer aldrig i sitt liv att byta jobb nämligen. Kan man tvinga igenom en flytt på något sätt? Hur gör jag isf? Är det omöjligt så får jag helt enkelt fortstta bita ihop i flera år till och bli kvar i den här ?relationen?. Jag har familj och vänner som vet allt men de kan inte hjälpa på annat sätt än att stötta mentalt.