• Cherry123

    Var ni oskuld innan ni träffade er man?

     Jag är 27 och förlorade min oskuld till min man när jag var 25. När jag säger detta till folk så blir dom helt chockade eller tror mig inte. Är det verkligen så ovanligt, och varför? 

  • Svar på tråden Var ni oskuld innan ni träffade er man?
  • fjanten

    Nej, det var jag inte. Det vanligaste är att vara oskuld till 16-17 års ålder i Sverige, och de flesta träffar inte sin blivande make/maka vid 16-17 års ålder. Med andra ord år det ovanligt, ja.

  • fornminne

    Nej, jag var 19 när jag förlorade oskulden och träffade inte min sambo förrän ca tio år senare. Hade några mellan.

    Det är ganska ovanligt att partnern är den första om man inte är väldigt unga när man träffas, men inte jätteovanligt. Att folk blir "helt chockade" och inte tror dig, låter överdrivet.

  • Mortiscia80

    Långt ifrån x) Tiden mellan oskuld och blivande make var 14 år.

    Det är ovanligt att vara oskuld så länge. Det är också ovanligt att vara oskuld tills man träffar sin make. Det är nog ingen som reagerar på att ni träffades i den åldern däremot.

  • Xenia
    Cherry123 skrev 2023-02-20 20:42:07 följande:
    Var ni oskuld innan ni träffade er man?

     Jag är 27 och förlorade min oskuld till min man när jag var 25. När jag säger detta till folk så blir dom helt chockade eller tror mig inte. Är det verkligen så ovanligt, och varför? 


    Det är nog ovanligt i dagens Sverige, ja. En del vill inte ens vänta tills de uppnått lovlig ålder.

    Men varför berättar du det för folk? Frågar andra när du förlorade oskulden? Den frågan har jag då aldrig fått.

    Det är inget att skämmas för att man väntat tills den rätte kom. Men det finns ju ingen anledning att gå runt och skryta om det heller. Det är verkligen en privatsak.
  • Cherry123
    Xenia skrev 2023-02-21 12:07:16 följande:
    Det är nog ovanligt i dagens Sverige, ja. En del vill inte ens vänta tills de uppnått lovlig ålder.

    Men varför berättar du det för folk? Frågar andra när du förlorade oskulden? Den frågan har jag då aldrig fått.

    Det är inget att skämmas för att man väntat tills den rätte kom. Men det finns ju ingen anledning att gå runt och skryta om det heller. Det är verkligen en privatsak.
    Okej. Då är det mer ovanligt än jag trodde. Ja, folk har frågat. Eller hur många man legat med. Jag skryter inte om det, utan är mest nyfiken på varför det verkar så ovanligt och har fått bra förklaringar i tråden :) 
  • Mortiscia80
    Cherry123 skrev 2023-02-21 17:10:09 följande:
    Okej. Då är det mer ovanligt än jag trodde. Ja, folk har frågat. Eller hur många man legat med. Jag skryter inte om det, utan är mest nyfiken på varför det verkar så ovanligt och har fått bra förklaringar i tråden :) 
    Och då svarar man att det är en väldigt privat fråga. Förstår de inte vinken så säger man att man så klart inte diskuterar sitt sexliv med utomstående.
  • callmepreggoornot

    Hur kan man vara vuxen nog att man är gift och vill ha barn men missat en så pass väsentlig del av samhället? Ingen skola, inga vänner, inget snappat upp online? Att det skulle komma som en chock för någon att de flesta inte gifter sig oskulder låter otroligt märkligt.

  • Jbn

    Jag tycker också det låter konstigt att ?folk? frågar hur många man legat med. 

  • Roterar
    erikaABC skrev 2023-02-20 22:02:21 följande:

    Varför går du runt och berättar detta till alla?


    Ja, det kan man verkligen fråga sig. Jag hade som man aldrig gift mig med en oskuld men, det är väl sådant nysvenskar sätter värde på. En helt novis i sängen, nej tack, då tar jag hellre en macka med ost.
  • Xenia
    Cherry123 skrev 2023-02-21 17:10:09 följande:
    Okej. Då är det mer ovanligt än jag trodde. Ja, folk har frågat. Eller hur många man legat med. Jag skryter inte om det, utan är mest nyfiken på varför det verkar så ovanligt och har fått bra förklaringar i tråden :) 
    Jag tror inte ens troende kristna väntar tills de är gifta.

    Däremot kan vissa invandrare ha det som ideal, åtminstone för kvinnorna.

    Men ju flera sexpartner, desto färre barn? Dvs de med traditionella värderingar föder flera barn.
Svar på tråden Var ni oskuld innan ni träffade er man?