• tikki masala

    Vägrar fritids vill hellre sitta och titta på tv.

    Min son som är 8 vill absolut inte stanna kvar på fritids efter skolan. Han har berättat att några barn är elaka och att de som han har som kompisar umgås med de som är elaka och då vill han inte leka med dem heller. När han kommer hem vill han titta på tv eller spela hela resten av dagen. Det får han inte men ändå gråter han och det är så orättvist att han bara får spela/titta på tv 2-21/2 timmar per dag. Idag kom han hem direkt efter skolan och grät för att han inte fick titta på tv. Istället tog jag ut honom på en lång promenad där han fick spela pokémon go lite då och då. Vi var ute två timmar och nu fick han spela ?vanligt?. Det känns som att han inte alls trivs i skolan utan vill komma hem och ?fly? in i teknikens värld. Men när jag har pratat med fröken så säger de att han är ju aldrig ensam i skolan men de ska ha lite koll. 
    Har inte hört något mer om det från skolan men att min son skulle vägra umgås med de han har som kompisar eftersom de umgås med andra oroar mig. Jag vill ju såklart att han skall behålla sina vänner och inte välja bort dem och bli ensam. 
    Någon som vart med om liknande?

  • Svar på tråden Vägrar fritids vill hellre sitta och titta på tv.
  • Anonym (The typical mom)

    Det bästa vore att ha totalt skärmförbud under den tiden då han annars hade varit på fritids, det ska inte vara en lockelse på något sätt, så även om det var bra att ta ut honom så ska ni inte köra Pokemon Go eller annat digitalt. Fokusera på naturen, lekplatser eller annat som faktiskt finns på riktigt.

  • Anonym (Lugn o ro)

    Mitt ena barn gillade inte fritids och slutade när hon var nio. Hon fixar inte den bullriga miljön och att det är oklart vad man ska göra. Även skolan kan ju vara bullrig och stimmig, så ett par timmar till i ännu stökigare miljö, det blev helt enkelt för mycket. 


    Mitt andra barn tycker att fritids är ok, men där har de ett läsrum där det ska vara lugnt och pedagogerna bestämmer vilka som får vara där (de utan myror i byxorna). Utan det rummet hade hon nog vägrat att vara på fritids. 


    Men varför är ditt barn på fritids om du ändå är hemma och har tid att vara ute med honom? 

  • Anonym (Lugn o ro)

    Det av mina barn som slutade fritids har inte tappat sina kompisar. Kompisarna slutade också fritids bara något år senare. 

  • tikki masala

    Jag jobbar hemifrån. Så jag behöver jobba men ibland kan jag skjuta upp saker. Därav vet han att han har ofta fått titta på tv när jag jobbar och han kommer hem för att jag ska kunna jobba. 


    Anonym (Lugn o ro) skrev 2023-02-21 18:11:20 följande:

    Mitt ena barn gillade inte fritids och slutade när hon var nio. Hon fixar inte den bullriga miljön och att det är oklart vad man ska göra. Även skolan kan ju vara bullrig och stimmig, så ett par timmar till i ännu stökigare miljö, det blev helt enkelt för mycket. 


    Mitt andra barn tycker att fritids är ok, men där har de ett läsrum där det ska vara lugnt och pedagogerna bestämmer vilka som får vara där (de utan myror i byxorna). Utan det rummet hade hon nog vägrat att vara på fritids. 


    Men varför är ditt barn på fritids om du ändå är hemma och har tid att vara ute med honom? 


  • Anonym (The typical mom)
    tikki masala skrev 2023-02-21 18:22:54 följande:

    Jag jobbar hemifrån. Så jag behöver jobba men ibland kan jag skjuta upp saker. Därav vet han att han har ofta fått titta på tv när jag jobbar och han kommer hem för att jag ska kunna jobba. 


    Då får du lära honom att han får sköta sig själv, utan TV, om han kommer hem i förtid.
  • Anonym (Lugn o ro)
    tikki masala skrev 2023-02-21 18:22:54 följande:

    Jag jobbar hemifrån. Så jag behöver jobba men ibland kan jag skjuta upp saker. Därav vet han att han har ofta fått titta på tv när jag jobbar och han kommer hem för att jag ska kunna jobba. 


    Då förstår jag. :)
  • Anonym (Annie)

    Jag var också bara en kort period på fritids, sen fick jag egen nyckel och kunde gå hem. säger som andra, ge skärmförbud alt bestäm en tidsgräns på tv-tittandet. Men låt barnet komma hem om det är det han vill

  • tikki masala

    Ok! Han kommer hem nu. Det är skärmförbud. Men så hade jag ett möte idag strax efter han kom hem och han skulle pocka på min uppmärksamhet hela mötet igenom. Men men jag får väl bara härda ut. 
    Har sagt upp fritidsplatsen nu iallafall så om 2 månader kommer han inte kunna gå dit. 

Svar på tråden Vägrar fritids vill hellre sitta och titta på tv.