• Anonym (Orolig)

Har jag råd att flytta?

Jag har Valt att lämna min kille då han inte Alls är snäll mot mig.

nu till frågan, har jag råd att flytta? Har aldrig bott själv eftersom jag flyttade ihop med min kille direkt och vi har nu varit tillsammans i 11 år.

jag har just nu en pågående skuldsanering som är klar om 1,5 år samt ett annat Lån som är klart i maj. 

jag har fast anställning och en månadslön på 23600. 

jag har nu blivit erbjuden en lägenhet och hyran ligger på 8200kr. Jag har gjort en uträkning via försäkringskassan och där stod det att jag kunde få ca 2000 i bostadsbidrag. 

mina inkomster är:
    lön 23.600kr
    barnbidrag 2240kr

mina utgifter är:
    lån 2900 (klart i maj)
    skuldsanering 3100kr
    telefonräkning 650kr.
    dagis/fritidsräkning 1500kr

vad mer behöver jag tänka på för utgifter som tillkommer när jag flyttar?vi kommer ha barnen varannan vecka.

anledningen till min oro är att jag fått höra av min kille att jag är så misslyckad när det kommer till ekonomi och att jag aldrig skulle klara mig själv. 

• Svar på tråden Har jag råd att flytta?
  • Anonym (Naomi)

Om de har godkänt dig som hyresgäst skulle jag tacka ja. Du kan ju alltid jobba extra när du inte har barnen för att få in mer pengar. 

Du har en låg lön, så frågan är vad du har för plan inför framtiden för att höja den? Ska du studera eller söka andra jobb, t ex. Förstår att du inte kan studera nu när du har skuldsanering, men efter det. Som ensamstående behöver du få in mer pengar varje månad för att få det att gå runt. 

Lycka till!!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Naomi) skrev 2023-02-22 10:00:42 följande:

Om de har godkänt dig som hyresgäst skulle jag tacka ja. Du kan ju alltid jobba extra när du inte har barnen för att få in mer pengar. 

Du har en låg lön, så frågan är vad du har för plan inför framtiden för att höja den? Ska du studera eller söka andra jobb, t ex. Förstår att du inte kan studera nu när du har skuldsanering, men efter det. Som ensamstående behöver du få in mer pengar varje månad för att få det att gå runt. 

Lycka till!!

Jag har on på helger/kvällar så får oftast ut runt 20.000kr! självklart kommer jag ta alla extra timmar jag kan dom veckor barnen är med sin pappa. 

jag har fått möjligheten att validera upp på arbetet och kommer då få en lön på ett par tusen extra så den möjligheten kommer jag ta. 

sen har jag en otrolig familj som jag vet skulle hjälpa till med det ekonomiska, men jag vill ändå känna att jag fixar det själv

• Anonym (Naomi)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-22 10:13:55 följande:

Jag har on på helger/kvällar så får oftast ut runt 20.000kr! självklart kommer jag ta alla extra timmar jag kan dom veckor barnen är med sin pappa. 

jag har fått möjligheten att validera upp på arbetet och kommer då få en lön på ett par tusen extra så den möjligheten kommer jag ta. 

sen har jag en otrolig familj som jag vet skulle hjälpa till med det ekonomiska, men jag vill ändå känna att jag fixar det själv

Du kommer att fixa det! Vilken tur att du har en så snäll familj också! 
    Det låter som att du har en bra plan. 
  • Anonym (Du klarar det!)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-22 10:13:55 följande:

Du kan om du vill! Svårare än så är det egentligen inte. Det handlar bara om prioriteringar och att hålla en strikt budget helt enkelt.

Att ditt ex säger att du är värdelös etc och aldrig kommer att klara dig på egen hand ligger hans natur för att på ett missvisande vis hålla dig kvar, att du inte är värd något utan honom helt enkelt. 

Sen får du ju kolla vad som ingår i hyran, om det tillkommer kostnad för varmvatten och hushållsel eller om detta ingår. Glöm inte heller hemförsäkringen. Se över vad du/ni har för kostnader nu som kommer in regelbundet och lägg upp dessa i en budget, antingen en egen i excel eller så googlar du "hushållsbudget" helt enkelt. 

Du kan även kika på Konsumentverket vad de ser som "normala" kostnader. 

Men eftersom du blivit erbjuden lägenheten så anser din hyresvärd att du kan hantera det hela. Och det är bara ett par månader kvar tills du är av med ditt lån och då får nästan 3000kr extra i din budget. Dessa pengar skulle jag iofs se till gå rätt in på ett buffertkonto för tex semester, barnaktiviteter, jul och födelsedagar, så slipper du må dåligt över sådant när det är dags för det. 
  • Anonym (...)

Är det hela BF eller ska pappan ha halva? Jag tänker på om barnen bor 50/50. 

Annars tror jag också att det där ska fungera. Du får ju vara väldigt medveten om vad du lägger pengarna på bara. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Du klarar det!) skrev 2023-02-22 10:21:05 följande:
    Du kan om du vill! Svårare än så är det egentligen inte. Det handlar bara om prioriteringar och att hålla en strikt budget helt enkelt.

Att ditt ex säger att du är värdelös etc och aldrig kommer att klara dig på egen hand ligger hans natur för att på ett missvisande vis hålla dig kvar, att du inte är värd något utan honom helt enkelt. 

Sen får du ju kolla vad som ingår i hyran, om det tillkommer kostnad för varmvatten och hushållsel eller om detta ingår. Glöm inte heller hemförsäkringen. Se över vad du/ni har för kostnader nu som kommer in regelbundet och lägg upp dessa i en budget, antingen en egen i excel eller så googlar du "hushållsbudget" helt enkelt. 

Du kan även kika på Konsumentverket vad de ser som "normala" kostnader. 

Men eftersom du blivit erbjuden lägenheten så anser din hyresvärd att du kan hantera det hela. Och det är bara ett par månader kvar tills du är av med ditt lån och då får nästan 3000kr extra i din budget. Dessa pengar skulle jag iofs se till gå rätt in på ett buffertkonto för tex semester, barnaktiviteter, jul och födelsedagar, så slipper du må dåligt över sådant när det är dags för det. 
    Tack för bra tips!
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-22 10:27:49 följande:
    Tack för bra tips!
    Som sagt, du klarar det här! Det kommer att gå skitbra även om det kanske är snålt ibland. Men håll koll på pengarna, när barnen är hos pappan kan du tex storhandla och laga storkok för att ha mat i frysen att bara värma när tiden känns knapp när barnen är med dig. 

Håll koll på erbjudanden i affären och handla efter dem samt säsong så brukar man kunna komma ok undan med matkostnaderna. 

Vill du hitta bra vegetariska och billiga rätter, kolla på "Portionen under tian". Du kan ju även komplettera med animaliska produkter om du så önskar men då har du en billig bas.

Saker vi har i frysen som bara är att värma och koka tex pasta till:

Köttfärssås
    Köttbullar/pannbiffar
    Paj
    Köttgryta

Då behöver man bara komplettera med potatis/ris/pasta samt grönsaker och vips står maten på bordet inom 20 minuter typ. 

Har man gjort storkok på köttfärssås så är det enkelt att "göra om" till en lasagne en kväll om man så önskar istället.

Vi fryser in köttfärssåsen i portioner om ca 350g. Det räcker till två barn, ska hela familjen äta värms två påsar. Köttbullarna brukar jag göra av typ 3kg färs och steka i ugnen (ca 225grader och 8 minuter). Fryser in portionsstorlek och sen när de ska tillagas så värmer man på dem i stekpanna så får de bra stekyta.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Du klarar det!) skrev 2023-02-22 10:40:18 följande:

Saker vi har i frysen som bara är att värma och koka tex pasta till:

Köttfärssås
    Köttbullar/pannbiffar
    Paj
    Köttgryta

Då behöver man bara komplettera med potatis/ris/pasta samt grönsaker och vips står maten på bordet inom 20 minuter typ. 

Har man gjort storkok på köttfärssås så är det enkelt att "göra om" till en lasagne en kväll om man så önskar istället.

Vi fryser in köttfärssåsen i portioner om ca 350g. Det räcker till två barn, ska hela familjen äta värms två påsar. Köttbullarna brukar jag göra av typ 3kg färs och steka i ugnen (ca 225grader och 8 minuter). Fryser in portionsstorlek och sen när de ska tillagas så värmer man på dem i stekpanna så får de bra stekyta.

Superbra tips! Ska absolut tänka på det
Svar på tråden Har jag råd att flytta?