• Anonym (Ensam)

Jag är gravid, han är deprimerad och ointresserad

Hej! Vet inte var jag ska börja knappt. 

Jag är gravid i v. 30, allting planerat. I dagarna kom det fram att min sambo inte mår bra, vilket jag har misstänkt ett tag. Han har ett jobb som tär på honom psykiskt men han vägrar byta. Han har mycket press på sig eftersom han spelar i ett fotbollslag på hög nivå, så träning och sådär är högt prioriterat. Han har tidigare varit deprimerad och medicinerad efter att hans pappa omkom på ett tragiskt sätt 2018. 

Han vägrar söka hjälp. 

Vi bråkar rätt mycket, han tål liksom ingenting (jag plockade undan frukostäggen, vilket var extremt respektlöst gjort tydligen), han vänder och vrider på mina ord och går till personangrepp mot mig direkt. Han lägger orimligt ansvar på mig såsom att det är mitt fel att han har svårt att gå och lägga sig på kvällarna och att han inte gör saker hemma, eftersom jag påpekar att det behöver göras och då vill han inte längre. Han är i princip totalt ointresserad i graviditeten där jag har fått fixa allting själv. Han känner på sparkar och sådär när jag ber honom, men tar inga egna initiativ. Han har varit med på ett par besök till barnmorskan men tycker att de är skitdåliga eftersom allt fokus ligger på mig och barnet. Han tycker att de borde ha bättre koll på hur mäns hormoner påverkas under graviditeten, och eftersom de inte har det så blir han uppenbart sur. Jag märker ju att barnmorskan tycker att frågorna är lite konstiga och själviska, och det får mig att skämmas.

Jag är väl också ganska känslig just nu så jag blir snabbt arg och ledsen när det blir såhär. Jag känner att jag inte får något stöd från honom. Det gör ont i hjärtat när jag hör gravida kompisar berätta om hur de fixar tillsammans hemma och hur deras sambos masserar deras ömma fötter och pratar med magen. Det var ju inte såhär jag tänkte att min första graviditet skulle vara, jag känner mig så ensam. Jag tycker synd om min sambo som mår så dåligt och vill ju hjälpa honom, samtidigt är jag så ledsen att han inte finns där för mig. Jag har tidigare inte varit orolig över förlossningen men nu är jag det, eftersom han förmodligen inte kommer att kunna ge mig det stödet jag behöver utan att få det att handla om honom eller bli arg. Jag har ingen annan jag kan ta med mig. Tänkte fråga min BM om kuratorskontakt vid nästa besök.
    Nån som varit med om liknande?
  • Svar på tråden Jag är gravid, han är deprimerad och ointresserad
  • Anonym (L)

Är han deprimerad än idag? Kanske ni borde ha sett till att ta tag i hans psykiska ohälsa först, innan ni bestämde er för att skaffa barn. Men nu är det som det är, och du bör uppmana honom att söka hjälp. Förstår att du behöver honom och vill att han är mer engagerad men om han mår psykiskt dåligt så klarar han nog inte av det just nu. Han måste fixa sitt eget mående först, innan han klarar av att finnas där för dig. 

Varför vill han inte söka hjälp? Jag gissar att det beror på skam. Han vill inte öppna upp sig och prata med en främling om sina problem? Många män har svårt med sådant och det beror på de normer som finns i vårt samhälle, att män ska vara starka och inte visa sig svaga. Alternativet är ju då att han fortsätter gå runt och må skit, vilket inte är bra för varken dig, ert förhållande eller han själv, och detta måste du på något sätt klargöra för honom. Kanske du kan visa denna tråd för honom?

• Anonym (kanske)

Kan han få någon kuratorskontakt via MVC? Den personen kan sedan få honom att söka adekvat hjälp (kan man hoppas), tänker jag. 

Tänk på att oavsett hur jobbigt det är för dig i situationen, så är det troligen värre för honom. Att vara deprimerad är inte dans på rosor direkt. Man ser ingen framtid för sig själv överhuvudtaget och känner sig totalt värdelös.

• Anonym (Ni)

Vi gick igenom samma sak. Jag är i vecka 36 nu och vi mår mycket bättre tillsammans och hans inställning har vänt totalt. men vi hade det svårt från plus till vecka 31. Nästan outhärdligt och allt var planerat här också. 

Jag har egentligen inga tips då vi inte gjorde något specifikt för att ändra situationen, men du är inte ensam och jag tror många män förändras under graviditeten. Jag slutade prata om graviditeten helt och fixade allt på egen hand. Sakta men säkert började han haka på?I de flesta fall släpper det, men prata med mvc. Om inte för din egen skull är det skönt att få babbla av sig. 

• Anonym (noppe)

Låter ju som en liten narcissistisk mansbebis som är sur för att inte 100% focus ligger på honom. Lär inte bli bättre när bebisen föds. Hade lämnat honom och tagit hand om bebisen själv, annars har du 2 bebisar att ta hand om...

Svar på tråden Jag är gravid, han är deprimerad och ointresserad