• momtobehopefully

    Latensfas?

    Hej, jag är idag i v 36+3 och enligt kontakt med förlossningen är jag i latensfasen. 
    Det började med färdknäppen på kvällen 36+0. Dagen efter kl 16 när jag gick på stan började jag känna tryck neråt och hade väldigt många och kraftiga sammandragningar. De höll i sig till kl 19 när jag satte mig ner på en resturang, då lugnade det ner sig.
    Kom sen hem och satte mig i soffan och då började de igen och nu var de ännu kraftigare och faktiskt något smärtsamma. Till slut började jag timea dem och de kom var tionde minut och varade i 45-60 sek. Från kl 21-04 hade jag täta och kraftiga förvärkar. Kl 03.30 ringde jag förlossningen då det nu bara var 7 min emellan och varade ca 1,20 min. Barnmorskan sa att jag är i latensfasen nu och att det handlar om dagar, inte veckor till bebis kommer. 


    Till slut somnade jag och fick 3 timmars sömn den natten. Dagen efter hade jag täta sammandragningar på morgonen men inte direkt smärtsamma. Jag tog en timmes nap mellan 11-12 och därefter märkte jag att det inte var några täta sammandragningar kvar direkt. Däremot kom små bitar av slemproppen kl 9, 15 och en rätt stor bit 15.30. Jag mådde även illa, svettades som en galning och bajsade totalt 7 gånger (från att varit förstoppad hela graviditeten och gå flera dagar emellan så var det en ganska markant skillnad). Ringde förlossningen för att meddela om slemproppen och allt det andra och hon sa att framförallt bajsandet är ett tecken på att det är nära då kroppen tömmer sig själv inför förlossning. Det är tydligen samma hormoner som sätter igång det som får igång tarmarna. Tänkte att nu jäklar kommer det hända grejer! På kvällen provade vi färdknäppen igen. Sov väldigt bra under natten.


    Idag är jag v 36+3 och har verkligen fått känslan av att det totalt har stannat av. Har lite tryck neråt, sammandragningar då och då men inte regelbundna eller onda, inget mer av slemproppen har kommit och jag mår som vanligt förutom lite extra trötthet. Känner mig så extremt uppgiven och ledsen, jag trodde verkligen det var igång nu i och med alla tecken och att förlossningen sa att det bara handlar om dagar! 


    Nu undrar jag vad ni har för upplevelser? Hur va latensfasen för er? Ska jag ge upp hoppet eller tror ni det kommer igång och kroppen kanske bara samlar energi inför vad som komma skall? 
    (Har ett barn fött med KS sen innan och hann aldrig in i nåt värkarbete eller dylikt så räknas som förstföderska)

  • Svar på tråden Latensfas?
  • Fjällsockan

    Enligt 1177 och KS så kan ju latensfasen vara i några dagar men att man kan få hjälp med smärtstillande för att vara utvilad när den aktiva fasen kommer igång. Verkar vara väldigt olika hur lång latensfasen är men tre dagar låter ju rätt slitsamt så kanske kan du få komma in på kontroll? Min startade med slempropp och 24 timmar senare var bebis ute så upplevde inte att det ?stannade av?? så det låter ju som att något borde vara pågång för dig! Lycka till! 

  • momtobehopefully

    Jag har ju dock inte haft onda förvärkar sen i måndags natt, så det är mer slitsamt för psyket! Bad min barnmorska att göra en undersökning av tappen men det ville hon inte förrän jag är minst 37+0. Har inget mer hänt får jag en hinnsvepning när jag är 37+3 så DÅ borde det ju verkligen hända nåt efter att jag redan gjort det här förarbetet. 


    Skickade iaf bild till barnmorskan på det som kommit ut och fick bekräftat att det VAR slemproppen vilket kännas skönt. Då slipper jag åtminstone spekulera mer kring huruvida det faktiskt var det eller ej. 


    Tack för att du tog dig tiden att svara! 

  • momtobehopefully

    En liten uppdatering. Bara en timme efter min förra kommentar så kom täta sammandragningar igång igen och ett väldigt tryck neråt. Ca 3-4 min mellan dem och varade väl i 1 timme ungefär totalt. Kroppen totaltömde sig 2 gånger på 20 minuter och jag blev yr och började svettas. De gjorde dock inte ont men var ju väldigt täta och regelbundna. 
    Men så spännande! Nu har det lugnat ner sig lite grann och jag ska försöka sova så får vi hoppas på att det inte dött ut tills imorgon!

  • momtobehopefully
    Det lugnade ner sig efter 1,5 timme ungefär, men har vaknat 1 gång i timmen inatt med täta sammandragninga. Dock fortfarande inget som gjort ont. Haft mycket flytningar idag och rätt slemmiga så hoppas det händer nåt mer under dagen!
Svar på tråden Latensfas?