• Margo84

Försöka bli gravid efter utomkvedshavandeskap

Hej! Startar denna tråd för oss som gått igenom utomkvedshavandeskap och vill bli gravida igen, så att vi kan följa och peppa varandra, dela tankar och oro. Jag fick ena äggledaren bortopererad den 9/2 (gravid vecka 6/7) i år pga utomkveds, hade då gått på varannandags hcg-uppföljning samt VUL sen den 31/1. Alltså 2 v sen op nu, fysiskt läker det bra (titthålsop) och jag är väl mer eller mindre ?besatt? av att bli gravid igen så snart som möjligt. Väntar nu på att ÄL ska komma igång igen, gjorde test igår som visade positivt men gjorde även ett positivt grav.test igår vilket ju tyder på att ägglossningstestet snarare detekterade kvarvarande hcg än LH.. :( Skulle vara kul att höra från er som är i liknande sits och er som kanske kommit lite längre i processen efter ett utomkveds, hur har det gått för er? 

• Svar på tråden Försöka bli gravid efter utomkvedshavandeskap
  • Margo84

Lite positiva nyheter här som jag hoppas kan ge hopp åt andra som haft utomkveds och oroar sig för framtiden. Jag är nu gravid! Plussade i onsdags, vilket innebär att det gick på andra försöket efter utomkveds och bara en äggledare kvar! Känner mig såå lättad nu över att min kropp fungerar som den ska. jag vet förstås inte än att det sitter rätt denna gång, men är ändå otroligt glad och lättad över att det faktiskt gick! Tidigt UL om två v, väntan blir lååång.

• Rewner
    Margo84 skrev 2023-05-25 16:56:21 följande:

? och idag var där ett tickande hjärt på rätt ställe! 💓

Åh, så roligt att läsa! Stort grattis! Lättnaden när man fick se det där lilla lilla livet på skärmen första gången.  Lycka till med fortsättningen!
  • Cassiebanasie

Fick utomkvedshavandeskap 29/1 i år. Var i vecka 7+5, opererades akut med titthål och vänster äggledare togs bort. Mycket sorg kring det hela. 5 dagar efter op togs ett blodprov hcg som var på 701 (samma dag som op 29/1 var hcg 7700) så sjönk rejält på de 5 dagarna. Tog ett gravtest 8/2 som visa positivt. Nästa tog jag 16/2 och då negativt. Fick sen ägglossningssmärtor och fick en glad gubbe (positivt) på ägglossningstest 19/2 och vi satsade igen på graviditet. Fick små smygande symtom som påminde om den graviditet som nyss avslutats, men icke. Idag 5/3 dök mensen upp right on time.. Så deppigt. Har en son på 1,5 år som blev till på första försöket och även mitt utomkveds blev till på första försöket. Så var nog lite naivt hoppfull att det skulle ta sig direkt. Kan tillägga att jag är 29 år. Fick bara till mig från mödravården när jag skrevs ut efter operationen att höra av mig om jag inte lyckats bli gravid efter ett år. Är ju helt normalt för vissa att det tar så lång tid, men känns som det kommer bli ett lååångt år (Speciellt när tidigare graviditeter då blivit till direkt). Försöker vara positiv men vissa dagar är det svårare. 

• Nostalgitripp

Jag fick ett utomkvedshavandeskap och opererade bort vänster äggledare 19/2 (8+0). Vi har valt att försöka direkt och jag hade troligtvis ägglossning 4/3 så BIM är 19/3. Dock så är ju BIM en gissning eftersom jag inte vet om cykeln blivit knäpp efter utomkvedshavandeskapet samt att jag inte har hunnit ha någon mens mellan ännu. 🙈 Men jag hoppas på det bästa! 

• Mariiiak94

Hej! 

Jag opererades för utomkvedshavandeskap 26/2 och var då i vecka 5+6 så väldigt tidigt som ?tur? var. Fick ta bort min högra äggledare och fick veta att jag troligtvis har endometrios.

Jag och min sambo har valt att försöka bli gravida direkt (min läkare sa att de inte medför några risker att försöka omgående) Använder mig av cb ägglossningstest och haft blinkande smiley i 3 dagar nu, hoppas att de slår över till en fast smiley och att ägglossning sker snart! Är 29år men stressar ändå över att tiden går ! Hoppas att denna tråden hålls aktiv då de känns som att de blir vanligare att detta sker tyvärr och kan vara väldigt skönt o ha några att skriva med om detta. (Min läkare sa att dom får in kvinnor med utomkvedshavandeskap ungefär 1 gång i månaden) Vilket låter väldigt mycket! 

Vi vill så himla gärna bli gravida igen men skräcken finns där att vi ska få ännu ett utomkvedshavandeskap och då känns de just nu som att jag ger upp.. (Är väldigt duktig på att rita fan på väggen i förväg) 

• Umeå95

Jag vill gärna läsa i tråden. 

har opererats för utomkveds två gånger nu sen i augusti 2023. blev gravid efter första operationen (då högra ÄL togs bort) under november men fick åka in akut på julafton och opereras ännu en gång. det hade fastnat i några rester från den högra äggledaren som var borttagen. Väldigt luddigt. 

har kämpat i flera månader med depressionen och sorgen över det som hänt men har nu kommit igång med att försöka igen. Har dock väldigt svårt att kartlägga när jag har ägglossning då jag ännu inte lyckats få något positivt test. Vilket jag inte heller lyckades med under hösten men ändå blev gravid. 

jag Har en oro efter två x att det ens är möjligt att det ska kunna hamna rätt. Men någonstans vill jag ju tro att det ska kunna gå även för mig. 

• Missone

Är det någon av er som har spolat äggledarna?

I sådana fall hur har ni varit med hormoner osv efter?

• Anonym (M)

hur har det gått för alla i denna tråden? 💕

• Margo84

Uppdatering från mig är att min son som föddes dec 2023 nu är en frisk och glad liten ett-åring <3. Nu försöker vi för ett syskon, får hoppas det går lika bra trots en äggledare samt att jag nu fyllt 40. :)

Hoppas det gått bra för er andra i tråden, uppdatera gärna :)

• Helanohalvansson

Jag hade ett utomkveds 2022 som gjorde att min äggledare sprack. Jag hann förlora 2,5 L blod innan de fick stopp på det på operation. Återhämtade mig ändå rätt snabbt och blev gravid ca ett år efteråt. Nu ligger min 6-månaders son och sover bredvid mig :) Jag var 34 när jag fick Xet och 35 när jag blev gravid igen. 

• Siripiri
    Helanohalvansson skrev 2025-01-10 14:00:52 följande:

Jag hade ett utomkveds 2022 som gjorde att min äggledare sprack. Jag hann förlora 2,5 L blod innan de fick stopp på det på operation. Återhämtade mig ändå rätt snabbt och blev gravid ca ett år efteråt. Nu ligger min 6-månaders son och sover bredvid mig :) Jag var 34 när jag fick Xet och 35 när jag blev gravid igen. 

Kul att få höra lite solskenshistorier♥️ 
    Hade du några missfall efter Xet eller blev barnet första plusset? 😊
Svar på tråden Försöka bli gravid efter utomkvedshavandeskap