Anonym (Ts) skrev 2023-02-25 10:40:23 följande:
Ja det låter som ett sätt känna mer trygghet till ens nya stad. Att människor förknippas med nya minnen. Men ändå att de tar så många år?

Att skapa historia tar tid. Ju fler platser i stan man har ett minne, en historia, till desto mer hemma känner man sig.
För min del känner jag mig mer hemma genom att veta lite om stan. Jag har läst någon bok om stadens historia och varit på stadsmuseet, gått en stadsvandring. Sånt vet ofta folk som är uppväxta i en stad och som nykomling kan man känna sig mer som en i gänget om man har lite koll bakåt i tiden. Om man vet vilket år hockeylaget vann allsvenskan och vem som var tränare då. :) Jag har inga föräldrar eller lärare som kan berätta om stans historia, det får jag ta reda på själv.
Men det är ju inte så att jag har vantrivts de första tio åren här. Och det är nog också en förutsättning för att få en hemkänsla - att majoriteten av minnena man samlar på sig är positiva.
Jag flyttade inte heller under dramatiska omständigheter utan för att jag behövde ett jobb som fanns här.