• Anonym (TS)

Hyra lägenhet trots betalningsanmärkning (Stockholm)? Behöver större

Vi bor just nu 5 personer i en 3:a .. med bara en toalett. Äldsta barnet är en tonårstjej som kan duscha i en timme.. så det bli väldigt jobbigt, speciellt på morgonen och kvällen när alla ska in samtidigt. Och så är det trångt , 2 av barnen (7 och 15 år) har varsitt rum och jag , min sambo (pappa till yngsta) och minsta (1 år) sover i vardagsrummet. 

Jag står i internkö och har bott här i 15 år och alltid betalat hyran.. men tyvärr har jag fått betalningsanmärkningar pga studieskulder som jag under en period förra året inte kunde betala (lång historia men jag blev sjukskriven under graviditeten eftersom jag var nära att föda för tidigt , sen när jag var föräldraledig blev min sambo sjukskriven några månader efter att hans bästa vän gick bort). Jag har chans att få genom internkön verkar det som eftersom jag har bott så länge men det står att min hyresvärd (i Huddinge kommun) inte tillåter betalningsanmärkningar.  

Det finns ju hyresvärdar (Allmännyttan) som gör det men de verkar bara hyra ut lägenheter genom Bostadsförmedlingen och där har jag idiotiskt nog bara stått i 6 år så kan knappt få nånting.
    Sambon har också skulder men tror inte det är så illa att han inte kan få lägenhet av Allmännyttan. Han har stått i 10+ år (osäker hur länge) men vill helst inte  av med sin kötid än.. 

Grejen är att vi skulle klara en hyfsat hög hyra som det ser ut nu men betalningsanmärkningarna försvinner inte förrän om 2 år.. 

Är det så att om det står att hyresvärden inte tillåter betalningsanmärkningar så är det helt omöjligt trots att jag har skött hyran så länge ? Är det nån mening alls att försöka prata med min hyresvärd? Eller ska jag försöka övertala min sambo att använda sin köplats iallafall? Ska vi försöka hyra i andra hand eller är det också omöjligt? 

Det börjar bli ganska jobbigt som sagt, speciellt äldsta barnet vill väldigt gärna flytta till större .. och när 1-åringen blir äldre behövs det ju verkligen. 

Och vet att många säkert säger att jag inte borde skaffat 3 barn osv.. yngsta var oplanerad och vi gjorde det bästa av situationen och jag hade inte alls räknat med att jag skulle behöva bli sjukskriven under graviditeten. 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hyra lägenhet trots betalningsanmärkning (Stockholm)? Behöver större
  • Anonym (Ro iland)

Vi kan omöjligt veta om din hyresvärd kan göra undantag, så jäkla svårt är det väl inte att skriva ett mail och fråga? I regel så är det ju så att vid ny kontraktsskrivning så tas en ny kreditupplysning oavsett om man är ny eller gammal hyresgäst, men bara de kan svara på om de kan frångå sina regler och vad som i så fall krävs. 

Däremot känns ju era möjligheter att klara en högre hyra små om varsin kortare sjukskrivning ger en av er betalningsanmärkningar och leder till att den andra drar på sig skulder. Ni behöver nog tänka över det här noga, för att någon eller bägge blir sjukskriven eller arbetslös är ju något som faktiskt kan inträffa. Sina fasta utgifter och en liten marginal för oförutsedda kostnader bör man klara även på sjukpenning/A-kassa, annars har man faktiskt inte råd. 

Att vara tonåring är ingen ursäkt för att vara egoistisk. 20 min i duschen är nog, ska man göra hårinpackningar så kliver man ut duschen och gör det på sitt rum och återgår sen till att ta en snabb dusch. På morgonen kan man helt enkelt bara ta en snabbdusch, vill man hålla på längre gör man det på kvällen. 

I värsta fall får ni ju stå ut i 2 år till. Jag kan absolut förstå om din sambo inte vill använda sin kötid på en lägenhet som vid en separation skulle gå till dig eftersom du har fler barn än honom.

• Anonym (ja)

Ja, det är värt att ringa och prata med din hyresvärd och förklara situationen. 

Men vad är det för larv at han inte vill bli av med sin kötid!? Har han dem ifall det tar slut mellan er eller vad? Klokt iofs, men i ert läge är ju det gemensamma behovet större än hans tycker jag. 

• Anonym (ja)

Ett tillägg: Hyresvärdar vill sällan bli av med bra hyresgäster så har ni inga klagomål på er och är ni inte såna som ringer för allt, tex att de ska komma och rensa avloppet så är det troligen lugnt. 

• Citronella

Varför ansökte ni inte om att betala mindre till CSN? Det låter inte som att ni har råd med högre hyra om en sjukskrivning gör att ni hamnar hos Kronofogden. 

Du får fråga din hyresvärd om de kan göra ett undantag det kan ingen av oss svara på. 

• Anonym (TS)

Tack för svaren!
    Jag borde såklart ringt CSN och försökt få betala mindre , väldigt dumt att jag inte gjorde det. CSN går ju direkt till Kronofogden tyvärr. Under graviditeten blev det lätt att jag sköt fram saker eftersom jag hade väldigt mycket sammandragningar och hade cerklage , läkaren sa att stress kunde öka sammandragningarna så att cerklaget gick sönder och jag skulle fött för tidigt. Dumt jag vet men tyvärr blev det så..   

Vi får nog ringa hyresvärden och fråga..
    Jag har ett extrajobb där jag kan välja litegrann hur mycket jag vill jobba och som är ganska bra betalt och min sambo har fast jobb där han tjänar ganska bra + så högre hyra skulle absolut gå att lösa.. fast inte hur hög som helst ungefär .. Men har sett 4:or med bara nån tusenlapp eller 2 mer i hyra och det skulle inte vara några problem. 

• Citronella
    Anonym (TS) skrev 2023-02-26 10:39:50 följande:

Tack för svaren!
    Jag borde såklart ringt CSN och försökt få betala mindre , väldigt dumt att jag inte gjorde det. CSN går ju direkt till Kronofogden tyvärr. Under graviditeten blev det lätt att jag sköt fram saker eftersom jag hade väldigt mycket sammandragningar och hade cerklage , läkaren sa att stress kunde öka sammandragningarna så att cerklaget gick sönder och jag skulle fött för tidigt. Dumt jag vet men tyvärr blev det så..   

Vi får nog ringa hyresvärden och fråga..
    Jag har ett extrajobb där jag kan välja litegrann hur mycket jag vill jobba och som är ganska bra betalt och min sambo har fast jobb där han tjänar ganska bra + så högre hyra skulle absolut gå att lösa.. fast inte hur hög som helst ungefär .. Men har sett 4:or med bara nån tusenlapp eller 2 mer i hyra och det skulle inte vara några problem. 

Jag vet inte om man kan ansöka via telefon. Det lättaste är nog att göra det på deras hemsida det tar max en minut. Efter ni fått brevet från kronofogden hade ni kunnat betala direkt och kontaktat både CSN och kronofogden och löst situationen så hade ni kanske inte fått en prick. Att både du och din man har varsin prick säger en hel del om hur ni sköter er ekonomi att inte hamna hos kronofogden känns som en sån sak man inte borde skjuta upp. Rimligtvis borde en skuld hos kronofogden orsaka mer stress än en ansökan som tar en minut. Din partner hade dessutom kunnat sköta räkningarna under den perioden. 
  • Anonym (Wera)

Är skulderna avbetalda så det bara är anmärkingarna kvar?
    Isåfall är det kanske lite lättare men det beror ju på hyresbolaget. Jag fick en lägenhet i den sitsen, dock inte i Stockholm.

Annars får ni göra det bästa av situationen ni är i. Prata med dottern om att hon inte kan duscha så länge på morgonen och enbart på kvällstid när ni andra är klara i badrummet eller inte behöver det. Hon kan ju duscha direkt efter skolan eller medan middagen lagas om hon vill duscha länge.

Ni kan också ha en liten spegel i köket så att ni vuxna kan borsta tänderna där, kanske barnen också om det är upptaget i badrummet. Då får alla turas om med toalettbesök och tvätta sig på morgonen men tandborstning sköts i köket för att inte ockupera toaletten.

• Anonym (Ö)

Det är väl bara att säga till ungen att inte duscha mer än några minuter??? Vem är det som bestämmer därhemma egentligen?

Jag tänker att det inte kan vara någon större skillnad för hyresvärden om ni byter lägenhet så länge det inte är en enorm höjning av hyran. Ett rum till men lite längre från stan kan ju bli +/-0. 

• Anonym (Frida)

Hur kan en vuxen man bli sjukskriven för att hans bästa vän dör? Det är såklart en stor sorg men varför kunde han inte gå till jobbet på flera månader? 

Svar på tråden Hyra lägenhet trots betalningsanmärkning (Stockholm)? Behöver större