Hyra lägenhet trots betalningsanmärkning (Stockholm)? Behöver större
Vi bor just nu 5 personer i en 3:a .. med bara en toalett. Äldsta barnet är en tonårstjej som kan duscha i en timme.. så det bli väldigt jobbigt, speciellt på morgonen och kvällen när alla ska in samtidigt. Och så är det trångt , 2 av barnen (7 och 15 år) har varsitt rum och jag , min sambo (pappa till yngsta) och minsta (1 år) sover i vardagsrummet.
Jag står i internkö och har bott här i 15 år och alltid betalat hyran.. men tyvärr har jag fått betalningsanmärkningar pga studieskulder som jag under en period förra året inte kunde betala (lång historia men jag blev sjukskriven under graviditeten eftersom jag var nära att föda för tidigt , sen när jag var föräldraledig blev min sambo sjukskriven några månader efter att hans bästa vän gick bort). Jag har chans att få genom internkön verkar det som eftersom jag har bott så länge men det står att min hyresvärd (i Huddinge kommun) inte tillåter betalningsanmärkningar.
Det finns ju hyresvärdar (Allmännyttan) som gör det men de verkar bara hyra ut lägenheter genom Bostadsförmedlingen och där har jag idiotiskt nog bara stått i 6 år så kan knappt få nånting.
Sambon har också skulder men tror inte det är så illa att han inte kan få lägenhet av Allmännyttan. Han har stått i 10+ år (osäker hur länge) men vill helst inte av med sin kötid än..
Grejen är att vi skulle klara en hyfsat hög hyra som det ser ut nu men betalningsanmärkningarna försvinner inte förrän om 2 år..
Är det så att om det står att hyresvärden inte tillåter betalningsanmärkningar så är det helt omöjligt trots att jag har skött hyran så länge ? Är det nån mening alls att försöka prata med min hyresvärd? Eller ska jag försöka övertala min sambo att använda sin köplats iallafall? Ska vi försöka hyra i andra hand eller är det också omöjligt?
Det börjar bli ganska jobbigt som sagt, speciellt äldsta barnet vill väldigt gärna flytta till större .. och när 1-åringen blir äldre behövs det ju verkligen.
Och vet att många säkert säger att jag inte borde skaffat 3 barn osv.. yngsta var oplanerad och vi gjorde det bästa av situationen och jag hade inte alls räknat med att jag skulle behöva bli sjukskriven under graviditeten.
Tacksam för svar!