• Anonym (Förvirrad)

Vilken inkomst ska jag skriva till Försäkringskassan?

Jag har varit sjukskriven och ska ansöka om sjukpenning. Lönerevisionen är inte klar ännu. De nya lönerna kommer att gälla retroaktivt från 1/10. Jag ska alltså ha högre lön än den jag har nu men vet ännu inte vilken lön jag ska ha så vad ska jag skriva till FK?

• Svar på tråden Vilken inkomst ska jag skriva till Försäkringskassan?
  • Anonym (S)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-02-28 11:41:56 följande:
    Vilken inkomst ska jag skriva till Försäkringskassan?

Jag har varit sjukskriven och ska ansöka om sjukpenning. Lönerevisionen är inte klar ännu. De nya lönerna kommer att gälla retroaktivt från 1/10. Jag ska alltså ha högre lön än den jag har nu men vet ännu inte vilken lön jag ska ha så vad ska jag skriva till FK?

Din nya lön. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2023-02-28 11:43:38 följande:
    Din nya lön. 
    Jag kan med andra ord inte ansöka om sjukpenning förrän den nya lönen är klar vilket lär ta minst en månad till.
  • Anonym (S)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-02-28 11:51:10 följande:
    Jag kan med andra ord inte ansöka om sjukpenning förrän den nya lönen är klar vilket lär ta minst en månad till.
    Om du vet din nya lön så kan du ange den, fast du inte fått den ännu. Annars ange din gamla lön och struntar i att det blir lite mindre. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2023-02-28 11:54:19 följande:
    Om du vet din nya lön så kan du ange den, fast du inte fått den ännu. Annars ange din gamla lön och struntar i att det blir lite mindre. 
    De nya lönerna är inte klara. AG och facken är inte överens. Jag är felplacerad i lön så jag bör få en lite större löneökning i år, men med skatt gör det kanske inte så stor skillnad även om det rör sig om drygt tre veckor.
  • Anonym (S)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-02-28 11:57:39 följande:
    De nya lönerna är inte klara. AG och facken är inte överens. Jag är felplacerad i lön så jag bör få en lite större löneökning i år, men med skatt gör det kanske inte så stor skillnad även om det rör sig om drygt tre veckor.
    Du kommer ju att få fel för de första veckorna också som ag betalar ut. Eller kommer de att bli justerade när nya lönen är klar?
  • Anonym (Ronja)

Du kan inte skriva något du inte känner till än. Så skriv vad du har idag, sen uppdaterar du. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2023-02-28 12:00:24 följande:
    Du kommer ju att få fel för de första veckorna också som ag betalar ut. Eller kommer de att bli justerade när nya lönen är klar?
    Det kommer att justeras. Vi kommer att få en klumpsumma med det som överstiger den lön som betalats ut.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Ronja) skrev 2023-02-28 12:03:07 följande:

Du kan inte skriva något du inte känner till än. Så skriv vad du har idag, sen uppdaterar du. 

Fast när jag uppdaterar lär pengarna redan ha betalats ut.
  • Anonym (S)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-02-28 12:06:53 följande:
    Då får du mellanskillnaden, om det går att göra så. Precis som de gör på ditt jobb. 
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-02-28 12:06:53 följande:
    Ja, och då går du in och uppdaterar. Om du skriver en årsinkomst på 500 000kr nu och FK skickar en signal till lönekontoret hos din arbetsgivare om att gå in och verifiera och de skriver 450 000kr så ser det inte så snyggt ut. De kan inte heller intyga något som inte är inlagt och klart än. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Ronja) skrev 2023-02-28 12:21:53 följande:
    Ja, och då går du in och uppdaterar. Om du skriver en årsinkomst på 500 000kr nu och FK skickar en signal till lönekontoret hos din arbetsgivare om att gå in och verifiera och de skriver 450 000kr så ser det inte så snyggt ut. De kan inte heller intyga något som inte är inlagt och klart än. 
    Nej, jag har ju ingen aning om vad lönen blir. Frågan är om jag kan f mellanskillnaden. Om jag vi säger att jag har en lön på 32000:- nu - eller rättare sagt fram till 1/10 2022 - och anmäler det och sedan får en lön på 32800:-. Kan jag då få 600:- i efterhand av FK?
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-02-28 12:54:57 följande:
    Nej, jag har ju ingen aning om vad lönen blir. Frågan är om jag kan f mellanskillnaden. Om jag vi säger att jag har en lön på 32000:- nu - eller rättare sagt fram till 1/10 2022 - och anmäler det och sedan får en lön på 32800:-. Kan jag då få 600:- i efterhand av FK?
    Det beror på vad man skriver för datum från arbetsgivarens håll. Det finns tillfällen då man kan få bakdaterat ifrån FK. Det finns också tillfällen där man tex kan få mellanskillnad ifrån arbetsgivaren om förhandlingar dragit ut på tiden. Det borde du kunna fråga er personalavdelning om. 
Svar på tråden Vilken inkomst ska jag skriva till Försäkringskassan?