• Grönsak82

    Hjälp?!?!?! Tolka gravtest *foto*

    Hej! 

    Pga diverse hälsobesvär med en hastigt uppkommen buksvullnad, blev jag rådd av Vårdcentralen att göra ett gravtest.. "Bara för att". Jag är 40-ish utan barn. 

    Till saken hör att jag tog ur min hormonspiral för ca 8 månader sedan, men har sedan dess inte haft någon mens + ett väldigt sporadiskt sexliv. 

    Tog dessa två hemmatest i em, se foto. Från Graviditetskollen.nu

    Vad tusan.... Säger de positivt??
    Det vore inte alls rimligt och skulle betyda en oroväckande anledning till högt hcgvärde.... Alternativt att ett positivt testsvar innebär en graviditet som pågått ett bra tag.

    Hjälp, blir tokorolig!!!! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-28 19:01
    Se foto nedan

  • Svar på tråden Hjälp?!?!?! Tolka gravtest *foto*
  • fjanten

    Ja, alltså testerna är ju positiva. Anledningen till det är ju antingen graviditet eller prostatacancer eller vad du nu oroar dig över.

  • Grönsak82

    Alltså, saken är ju att det var längesedan jag hade sex senast. Jag skulle alltså ha gått ovetandes gravid ganska länge nu - med ett för ett foster, fruktansvärt osunt leverne med både alkohol och tobak (snus). Detta skulle jag medvetet aldrig  kombinera med graviditet, vore vansinne! 

    Googlade på hcgvärde och att högt sådant kan visa positivt, men ändå inte innebära att man är "normalt gravid" - utan att något står väldigt fel till.... 

    Vet inte hur vanligt detta är?! 

    Måste få tag i vården, blir verkligen jätteorolig..... 
    Dock är just prostatan mitt minsta bekymmer just nu. 

  • fjanten
    Grönsak82 skrev 2023-02-28 19:28:44 följande:

    Alltså, saken är ju att det var längesedan jag hade sex senast. Jag skulle alltså ha gått ovetandes gravid ganska länge nu - med ett för ett foster, fruktansvärt osunt leverne med både alkohol och tobak (snus). Detta skulle jag medvetet aldrig  kombinera med graviditet, vore vansinne! 

    Googlade på hcgvärde och att högt sådant kan visa positivt, men ändå inte innebära att man är "normalt gravid" - utan att något står väldigt fel till.... 

    Vet inte hur vanligt detta är?! 

    Måste få tag i vården, blir verkligen jätteorolig..... 
    Dock är just prostatan mitt minsta bekymmer just nu. 


    Det är väl bara att ringa MVC och skriva in sig. När du förklarar när du senast hade samlag och därför är väldigt långt gången, så ber du om remiss för ultraljud så snart som möjligt. Bästa är att datera beräknat förlossningsdatum runt v.12, men förr gjorde man alltid det vid rutinultraljudet som sker någonstans mellan vecka 18 och 22, och det brukar inte skilja så många dagar på beräknat datum oavsett. Är du längre gången än så, så behöver de ändå göra ett ultraljud så snart som möjligt för att försöka räkna ut hur långt gången du är även om du passerat 22 veckor (därefter brukar nämligen gener spela in, så resultatet är inte riktigt lika pricksäkert om än hyfsat). Och de lär ju vilja göra en koll överlag på hjärta, hjärna, flöde i navelsträng m.m. oavsett.

    Du behöver ju inte söka akutvård, men ringa MVC imorgon är en bra start.
  • Skrutt03

    Det där är solklart positivt, du är gravid.
    Hur långt gången tror du att du är?

    Jag hade ring mvc och förklarat situationen ganska pronto imorgon.

    Ang. ditt osunda leverne, jag hade inte oroat mig överdrivet mycket, såvida du inte går på tunga droger/mediciner. Finns folk som röker/snusar hela graviditeter. Men sluta omgående.

Svar på tråden Hjälp?!?!?! Tolka gravtest *foto*