• Vikingmorsan

    Moderkaka i framvägg.

    Hej! 
    Min moderkaka sitter i framvägg denna graviditet och undrar lite gällande det då jag inte haft de med de andra två. 

    Det jag hört/läst är att det ska vara ofarligt men att vissa gör ett till UL i slutet för att se om den flyttat sig? 
    Varför? Gör alla det?
    Kan förlossningen kompliceras av detta? 

    Skulle gärna uppskatta om de som varit i denna situation kan skriva sin upplevelse/vetskap. 😊

  • Svar på tråden Moderkaka i framvägg.
  • Anonym (Placenta previa)

    Är den helt eller delvis föreliggande? Min var helt föreliggande. Jag fick göra flera UL för att kolla läget. Och precis som för 80% av alla så flyttade moderkakan på sig. Gör den inte det måste man göra k.s.
    Är den bara i framvägg, men inte för spelar det ingen roll alls.

  • Vikingmorsan

    Tack för svar! 
    Inte helt säker, tyckte hon sa att den låg över hela framsida och även lite på sidan/bakom.
    Det jag hört och läst också men kvinnan som gjorde ultraljudet sa ingenting om det utan bara att det var därför jag inte känt några rörelser ännu och inte skulle göra det på några veckor till troligen.. så vart vänder jag mig för att få svar gällande detta, är det henne jag ska försöka få tag på?? 

    Nej eftersom det är min 3 graviditet så får jag inte träffa min bm igen fören i v. 24. 

  • Anonym (I)

    Jag hade i framvägg, minns att de nämnde nåt om det men blev inga extra kontroller så den låg väl ok. Man kan ju känna barnet sämre så bli inte förvånad om du inte känner rörelse lika tidigt som innan. Jag kände rätt tidigt men sen försvann det några veckor innan det kom tillbaka mer ordentligt.

  • Anonym (Zå)

    Att man får gå på extra ultraljud för att kolla om moderkakan flyttat upp sig har ingenting att göra med om man har den i framvägg eller bakvägg. Det spelar ingen roll om den är fram eller bak, det är bara vilken sida den satt sig på. Är den fram är det vanligt att man börjar känna fosterrörelser senare i graviditeten eller känner dem lite dovare. Men det är inte alltid så heller.


    Behöver man kolla med ultraljud om moderkakan flyttat sig handlar det om att den helt eller delvis täckt öppningen ut till livmodertappen - föreliggande moderkaka/placenta previa. Ligger den för där när förlossningen drar igång är både barnets och mammans liv i fara eftersom det kommer skapa stora blödningar (och syrebrist till fostret) när man börjar öppna sig. Moderkakan lossnar liksom av när man öppnar sig eftersom det är precis där den satt sig fast. Man kan ha föreliggande moderkaka oavsett om man har den i fram- eller bakvägg. Jag har haft det med två av mina barn och båda gångerna hade jag moderkakan i bakvägg. Det extra ultraljudet gör dem för att kolla så moderkakan flyttat sig tillräckligt långt bort från öppningen för att man ska kunna föda vaginalt utan extra risk, oftast har den det för den följer liksom med uppåt när livmodern växer. Har den dock inte flyttat sig tillräckligt måste man föda med kejsarsnitt.

Svar på tråden Moderkaka i framvägg.