• Anonym (Anonym1)

Grupparbeten och stress

Grupparbeten och redovisningar ger mig hemsk ångest på den utbildning jag går.

Vill hoppa av... problemet är att jag aldrig kan slappna av på grund av alla krav... Vi har många obligatoriska moment.

:(

Jag mår så dåligt. Är HELT slut. Vad ska jag göra? Vill ju inte hoppa av och vara tillbaka på ruta ett igen...

• Svar på tråden Grupparbeten och stress
  • Tow2Mater

Prova strukturera din tid och det som måste goras. Och bestäm vilken nivå du vill lägga dig på (godkänd eller VG) och jobba mot det.

• Anonym (Deprimerad som student)

Sök hjälp hos studenrhälsan. Jag tror du kan klara det där med rätt hjälp och guidning.

Jag blev deprimerad mitt 4 år på universitet på grund av en massa krav och hårt arbete redan ett år innan studierna och sommarjobb alla sommar. 

Fick hjälp och ändra mitt synsätt och strukturera mitt arbete. Så tog examen och jobbar nu med det. Så ge inte upp fören du sökt hjälp. 

• Anonym (streber)
    Tow2Mater skrev 2023-03-01 18:23:27 följande:

Prova strukturera din tid och det som måste goras. Och bestäm vilken nivå du vill lägga dig på (godkänd eller VG) och jobba mot det.

...och se till att hamna i en grupp som har samma betygsmål..

Finns inget mer frustrerande än att hamna i en grupp av omotiverade slackers när man själv behöver/vill ha bra betyg.

• Anonym (fsg)
    Anonym (Anonym1) skrev 2023-03-01 18:15:16 följande:
    Grupparbeten och stress

Grupparbeten och redovisningar ger mig hemsk ångest på den utbildning jag går.

Vill hoppa av... problemet är att jag aldrig kan slappna av på grund av alla krav... Vi har många obligatoriska moment.

:(

Jag mår så dåligt. Är HELT slut. Vad ska jag göra? Vill ju inte hoppa av och vara tillbaka på ruta ett igen...

Vad är det som gör det jobbigt? "Kraven" du upplever från de andra i gruppen eller vadå? 

Gissar på att du är kvinna. 
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (streber) skrev 2023-03-01 18:26:08 följande:

...och se till att hamna i en grupp som har samma betygsmål..

Finns inget mer frustrerande än att hamna i en grupp av omotiverade slackers när man själv behöver/vill ha bra betyg.

Vi får inte välja grupper, tyvärr.

Jag skulle säga att alla grupper jag varit med i hittills under utbildningen har varit motiverade. 
    Problemet är att det kan vara svårt att strukturera upp arbetet så att inte bara den mest dominanta personligheten "bestämmer" hur vi ska lägga upp de gemensamma arbetena.
    Alltså vad de ska handla om, hur ofta och på vilket sätt vi ska jobba i hop, hur vi fördelar arbetsuppgifter osv.

Det är det svåra.
    Jag är tyvärr en person som har väldigt svårt att sova och lider av extrem ångest, så ibland är det nog jag som upplevas sinka andra för att jag är så trött. 

Jag har mina styrkor, andra har sina! Det kan bara vara svårt att komma överens om hur vi bäst ska lägga upp ett arbete för att allas styrkor ska komma väl till pass, och att alla ska känna sig hörda och sedda.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (fsg) skrev 2023-03-01 18:40:18 följande:
    Vad är det som gör det jobbigt? "Kraven" du upplever från de andra i gruppen eller vadå? 

Gissar på att du är kvinna. 
    Kraven från de andra, precis.

Vad har könet med det här att göra? Vad är tanken med att du skrev så? Jag är nyfiken.
  • Anonym (fsg)
    Anonym (Anonym1) skrev 2023-03-01 18:48:59 följande:
    Kraven från de andra, precis.

Vad har könet med det här att göra? Vad är tanken med att du skrev så? Jag är nyfiken.
    För det är en typisk tjejgrej eller nått som kvinnor ofta upplever. Jag har gjort en hel del grupparbeten och arbetat i team med kvinnor. Ofta har de ett överdrivet kontrollbehov, överdrivna krav på vad de inbillar sig är perfektion och så vidare. Därför är det inte konstigt att en tjej/kvinna känner sig otillräcklig, osäker, värdelös. Jag kan nästan svära på att du är kvinna. En man brukar inte resonera så i gruppsammanhang. 

Mitt tips till dig är att inte låta dina felaktiga tankar om dig själv gå ut över dig så. Sluta känn dig så jävla otillräcklig och b. Sluta tro att de andra är bättre än dig bara för vissa av de är osäkra kontrollfreak som går med ångest i magen om inte varje punkt blir som de vill. Du får njuta mer. Njut av den tid ni har tillsammans. När ni träffas och umgås. När du lär känna de andra. Var social och interagera. 

Grupparbeten är bara till för att bedöma hur ni kan samarbeta. Det handlar inte om att vara bäst eller såna grejer. Ni ska bara kunna visa att ni fungerar i team. Du behöver inte kunna så jävla mycket. Försök bara vara glad, social, bjuda på dig själv och bidra efter bästa förmåga så löser det sig. Go with the flow. 

Vad läser du?  
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (fsg) skrev 2023-03-01 19:42:03 följande:
    För det är en typisk tjejgrej eller nått som kvinnor ofta upplever. Jag har gjort en hel del grupparbeten och arbetat i team med kvinnor. Ofta har de ett överdrivet kontrollbehov, överdrivna krav på vad de inbillar sig är perfektion och så vidare. Därför är det inte konstigt att en tjej/kvinna känner sig otillräcklig, osäker, värdelös. Jag kan nästan svära på att du är kvinna. En man brukar inte resonera så i gruppsammanhang. 

Mitt tips till dig är att inte låta dina felaktiga tankar om dig själv gå ut över dig så. Sluta känn dig så jävla otillräcklig och b. Sluta tro att de andra är bättre än dig bara för vissa av de är osäkra kontrollfreak som går med ångest i magen om inte varje punkt blir som de vill. Du får njuta mer. Njut av den tid ni har tillsammans. När ni träffas och umgås. När du lär känna de andra. Var social och interagera. 

Grupparbeten är bara till för att bedöma hur ni kan samarbeta. Det handlar inte om att vara bäst eller såna grejer. Ni ska bara kunna visa att ni fungerar i team. Du behöver inte kunna så jävla mycket. Försök bara vara glad, social, bjuda på dig själv och bidra efter bästa förmåga så löser det sig. Go with the flow. 

Vad läser du?  
    Okej. Det ligger mycket i det.
    Oroar mig för betygen ändå....

Jag läser information/journalistik. dvs. media-ämnen på universitet.
Svar på tråden Grupparbeten och stress