• Jämtlandspappan

Småförkyld träning

Som småbarnsförälder är man ju sjuk hela tiden. Ena infektionen avlöser den andra och tiden i mellan så går man ju runt med småförkylningar.

Läser man på nätet och vårdens hemsidor så avråds det ju starkt att träna när man har symptom som hosta och halsont, även lindriga förstår jag det som.

Så ska man inte träna alls då? Vad gör ni? Jag upplever ju att jag känner mig friskare när jag springer och gymma, så det här blir ju en ond spiral. Och så blir man rundare om magen och känner sig ännu mer trött i psyket.

tacksam för input!

• Svar på tråden Småförkyld träning
  • Anonym (Hmm)

Och en sak till. Om du redan efter några dagars sjukdom och utebliven träning direkt blir rundare om magen så måste du se över ditt matintag.

• Jämtlandspappan

Såklart tränar man inte på gym om man har en infektion med pågående symptom. Springa gör jag mest ute. Det här handlar ju om tiden när man är småsjuk. Alla som har småbarn vet precis vad jag menar. Man blir aldrig riktig frisk. Till sommaren kanske. Så inte träna alls då? På några år?

jo jag har full koll på att man behöver dra ner på kalorierna . Men som sagt småbarn, alltid pasta köttbullar. vad mer behöver jag säga 😅

• Anonym (Hmm)
    Jämtlandspappan skrev 2023-03-02 13:59:47 följande:

Såklart tränar man inte på gym om man har en infektion med pågående symptom. Springa gör jag mest ute. Det här handlar ju om tiden när man är småsjuk. Alla som har småbarn vet precis vad jag menar. Man blir aldrig riktig frisk. Till sommaren kanske. Så inte träna alls då? På några år?

jo jag har full koll på att man behöver dra ner på kalorierna . Men som sagt småbarn, alltid pasta köttbullar. vad mer behöver jag säga 😅

Inte då, ag blir alltid riktigt frisk emellan virusen. Det tar inte längre tid att bli frisk från ett barnsmittat virus än ett vuxensmittat.

Ingen tvingar dig att ösa in pasta, det går att hålla sig till normala mängder. Då behöver man inte träna för att hålla magen platt. Dessutom sägs potatis ha bättre GI, för de som håller på med sånt. Kanske variera kosten lite? Jag har barn i ungefär samma ålder som du så det är inte så att jag inte förstår den där enformigheten men det går ändå att äta lagom stora portioner.
  • Anonym (H)

Du riskerar bland annat hjärtmuskelinflammation, och det är inget att leka med. Men lugnare promenader, och icke pulshöjande eller ansträngande styrketräning bör inte vara allt för belastande på kroppen. 

Men om du mest går runt och känner dig småsjuk hela tiden, som det låter på dig. Så tippar jag på att du möjligtvis har problem med lite bristsymtom som spökar när alla sjukdomar ifrån dagis och skola avlöper varandra. D vitamin. Zink. Magnesium. B-vitamin komplex. C vitamin. 

• Tow2Mater

Finns väl ett mellanting mellan att träna som vanligt och inte träna alls? Kanske en rask promenad istället for vanliga springturen kan räcka?

Svar på tråden Småförkyld träning