• Linfor

Resa och lämna 18 åring hemma

vill höra hur ni skulle resonera. Om man som förälder ska resa bort i två veckor och har en son hemma som är 18år
    skulle ni låta honom vara hemma själv eller skulle ni avstå resa? Min son bor endast hos mig om min man(ej pappa) Jag litar på min son att han ska klara det själv( ändå måste min mamma/mormor vara här och ?barnpassa? Min man bråkar om detta då han nu inte ens vill åka, vill inte att min son ska få vara hemma även fast mormor är hemma med honom. Tycker min man har ett kontrollbehov som inte är så sunt. Resan är redan bokad och nu börjar han att tjafsa.. Hur tänker ni? 

Ps min son får  inte ta hem någon hit osv då min man inte vill det. Kan även tillägga att min son inte vill ha mormor här?inte för att hon inte är snäll men han känner sig tillräckligt stor för att få kunna ta sitt egna ansvar 

• Svar på tråden Resa och lämna 18 åring hemma
  • Jag är bara jag

Alltså orden barnvakt och 18-åring i samma mening trodde jag aldrig jag skulle få se. Absurt är ju bara förnamnet. Det är bortom rim och reson.

• Anonym (C)

Har du skrivit fel och menar en 8 åring?
    En 18 åring är vuxen och myndig. 

• Anonym (N)
    Linfor skrev 2023-03-03 16:37:09 följande:
    Hon är bara 14 år så hon är lite för ung. men hon vill vara hos sin mamma. Har frågat honom hur han själv hade tänkt om det var hans dotter, han säger bara att nu är det inte hon som är ?problemet?

Som andra säger han verkar tyvärr ogilla dina barn. 
    Det vore en annan sak om han har ordnat fest i smyg innan och saker blev förstörda?

• Anonym (Mimmi)
    Jag är bara jag skrev 2023-03-03 18:34:33 följande:

Alltså orden barnvakt och 18-åring i samma mening trodde jag aldrig jag skulle få se..

Jag har sett det många gånger, men då har det varit artonåringen som varit barnvakten.
  • Linfor

vill tacka alla för era svar, jag känner mig mer säker på att det jag tänker inte är orimligt eller konstig. själv var jag ensam hemma varje sommar veckor i streck från jag var 13 år.. kan nog tycka att jag som 13åring inte tog samma ansvar som 18 åring men hemmet stod kvar och allt var rent å snyggt när min mamma å bonuspappa kom hem. 

• Linfor
    Anonym (N) skrev 2023-03-03 19:08:28 följande:

Som andra säger han verkar tyvärr ogilla dina barn. 
    Det vore en annan sak om han har ordnat fest i smyg innan och saker blev förstörda?

Det har aldrig hänt! han skulle aldrig ens komma på tanken då han vill kunna få var själv?
  • Anonym (J)

Men skämtar du eller, tycker han att ni ska slänga ut barnen för att ni inte är där?? Då får väl han stanna hemma så kan du resa själv. Eller ta för den delen med 18-åringen. Hoppas ni får roligt.

• Anonym (Referensramar)
    Linfor skrev 2023-03-03 19:52:15 följande:

vill tacka alla för era svar, jag känner mig mer säker på att det jag tänker inte är orimligt eller konstig. själv var jag ensam hemma varje sommar veckor i streck från jag var 13 år.. kan nog tycka att jag som 13åring inte tog samma ansvar som 18 åring men hemmet stod kvar och allt var rent å snyggt när min mamma å bonuspappa kom hem. 

Där har du nog svaret. Gissar att din man aldrig fick vara hemma själv som tonåring för sina föräldrar. Man agerar ofta på samma sätt som man själv är uppväxt, medvetet eller omedvetet. Var man strikt hållen med lite eget ansvar under sin uppväxt så är det den referensram man har med sig  upp i vuxen ålder.

Ni måste prata om det. Det är inte rimligt att inte våga låta en 18-åring vara hemma själv. Du får nog bli lite tuffare mot din man.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-03-03 19:24:24 följande:
    Jag har sett det många gånger, men då har det varit artonåringen som varit barnvakten. smile1.gif
    Ja, självklart. Kanske skulle flikat in mormor också. Absurt som sagt.
  • Anonym (Libbsticka)

Vår 18-åring kommer att bli ensam hemma i 2,5 vecka i sommar, han vill inte följa med på bilsemester och vi har ingen oro över det.

Han har alltid varit ordentlig och träffar vanligen kompisar hemma hos dem, då flera är tjejer som föräldrarna nog vill ha lite koll på.

Om man känner sitt barn måste man kunna lämna en 18-åring hemma tycker jag. Och om man är orolig, se bara till att grannarna vet att de är själva och att någon mor/farförälder checkar in och kollar till dem under tiden.

• Anonym (N)
    Jag förstår att din son är skötsam.
    Jag menar rent allmänt att jag förstår om föräldrar / bonusfördrar inte lämnar en 18 åring själv som redan bevisat att hen kan inte bete sig moget. 
    Linfor skrev 2023-03-03 20:16:54 följande:
    Det har aldrig hänt! han skulle aldrig ens komma på tanken då han vill kunna få var själv?
  • Anonym (17-aringen da?)
    Linfor skrev 2023-03-03 16:03:24 följande:
     men för min älsta son så har han alltid velat bo med mig heltid , och har nu gjort det dom senaste 2 månaderna. 
    Klart att en 18-aring kan vara sjalv, men du skriver att din 17-aring som bor hos pappan nu plotsligt ska komma och vara i er lagenhet nar ni ar borta. Det ar kanske det som din man hanger upp sig pa, da 17-aringen egentligen inte bor hos er, men att han plotsligt ska bo dar nar det ar foraldrafritt? Alltsa att han ser honom som gast och att det later som att han ska passa pa att ha partaj nar ni ar borta? Kan det vara nagot sadant?

Ar han orolig for att nagon ska rora hans personliga saker, kolla i hans skap, lasa hans brev, kolla i hans gamla fotoalbum osv.? Om det ar dar skon klammer kan ni val lasa in allt omtaligt eller kansligt material i ert sovrum, dit ingen da foljdaktligen kan komma in under er bortvaro? Hade det kannts battre for din man?

Ar han aven obekvam over att mormor ska vara dar, ar han OK med att hon haller koll eller kanns aven hon som en gast som inte har dar att gora om inte ni sjalva ar hemma?

Sen skriver du ocksa har ovan att din 18-aring nu bott med er de senaste 2 manaderna, sa heltidsboendet hos er ar alltsa sa pass nytt? 
  • Anonym (.)
    Anonym (17-aringen da?) skrev 2023-03-04 21:29:59 följande:
    Klart att en 18-aring kan vara sjalv, men du skriver att din 17-aring som bor hos pappan nu plotsligt ska komma och vara i er lagenhet nar ni ar borta. Det ar kanske det som din man hanger upp sig pa, da 17-aringen egentligen inte bor hos er, men att han plotsligt ska bo dar nar det ar foraldrafritt? Alltsa att han ser honom som gast och att det later som att han ska passa pa att ha partaj nar ni ar borta? Kan det vara nagot sadant?

Ar han orolig for att nagon ska rora hans personliga saker, kolla i hans skap, lasa hans brev, kolla i hans gamla fotoalbum osv.? Om det ar dar skon klammer kan ni val lasa in allt omtaligt eller kansligt material i ert sovrum, dit ingen da foljdaktligen kan komma in under er bortvaro? Hade det kannts battre for din man
    Ar han aven obekvam over att mormor ska vara dar, ar han OK med att hon haller koll eller kanns aven hon som en gast som inte har dar att gora om inte ni sjalva ar hemma?

Sen skriver du ocksa har ovan att din 18-aring nu bott med er de senaste 2 manaderna, sa heltidsboendet hos er ar alltsa sa pass nytt? 
  • Anonym (.)

Ar han orolig for att nagon ska rora hans personliga saker, kolla i hans skap, lasa hans brev, kolla i hans gamla fotoalbum osv.? Om det ar dar skon klammer kan ni val lasa in allt omtaligt eller kansligt material i ert sovrum, dit ingen da foljdaktligen kan komma in under er bortvaro? Hade det kannts battre for din man

• Linfor
    Anonym (.) skrev 2023-03-04 23:37:53 följande:

Ar han orolig for att nagon ska rora hans personliga saker, kolla i hans skap, lasa hans brev, kolla i hans gamla fotoalbum osv.? Om det ar dar skon klammer kan ni val lasa in allt omtaligt eller kansligt material i ert sovrum, dit ingen da foljdaktligen kan komma in under er bortvaro? Hade det kannts battre for din man?

Anonym (.) skrev 2023-03-04 23:37:53 följ

Hej!
    dessvärre finns de inga av ovannämnda argument min man har. Det är han som vill att min mamma ska vara hemma. min andra son bor varanan vecka hos oss. Men då han inte ha något eget rum hos sin pappa så vill han gärna få komma hem hit på ?min? vecka då mormor ändå är här hemma.
    båda mina söner är skötsamma och skulle aldrig en våga ha en fest här hemma. Det enda dom vill är att få chansen att bevisa detta för oss. Dvs att dom klarar detta.(vilket jag är övertygad om att dom skulle göra)
    Men den stora frågan var. Om hur andra ser på att lämna en 18åring hemma. Och de flesta verkar tycka att det vi är självklart, dessutom lärorikt att ge dom möjlighet att klara sig själva. 
  • Mrs Moneybags

Hur gick det? 

Jag tycker synd om de unga männen som måste bo med mormor för att styvpappan inte litar på dem. De har garanterat känt av att han inte tycker om dem. 

Självklart kan två vuxna barn bo själva i några veckor. De är ju dessutom två så de får väl klara sig tillsammans om det skulle vara något. Eller ringa mormor. 

Svar på tråden Resa och lämna 18 åring hemma