• Anonym (Förtvivlad)

Jag mår inte bra :( är så ledsen

Ligger vaken och kan inte sova. Behöver skriva av mig. Måste söka hjälp hos en psykolog för det här går inte mer. Orkar inte leva med denna smärta. Min familj bagateliserar min uppväxt och säger att jag överdriver, men nåt inom mig säger att jag inte gör det? Min pappa har haft problem med att behärska sig under min uppväxt och fått raseriutbrott väldigt många gånger. En gång sa han att han önska han va död. En annan gång skrek han att jag kunde dra åt helvete. När vi hade kalas för mig när jag var 7 år gammal så stannade barnen och föräldrarna sent till 22:00. Min pappa behövde sova och blev väckt av ett barn som sprang upp i trappen. Efter det pratade inte min pappa varken med mig eller mamma på en hel vecka. När han blev väckt av mig eller nån av antingen mina vänner eller min mammas vänner så skrek han från sovrummet att vi skulle hålla käften, han skrek så högt och skräckinjagande så vi satt sen tysta och vågade knappt röra oss, trots vi var på en undervåningen. Men det var rätt lyhört? han jobbade och gick upp vid 4 så krävdes tystnad på kvällen när han gick o la sig. När jag kom hem med en ny kompis ( hade väldigt lite vänner och var mobbad) så vråla han på parkeringen när han såg mig. Skämdes inför min vän och sa hejdå till henne. Han skrek över att han inte fick igång bilen. Han var sällan glad men köpte mycket leksaker o filmer o trodde det skulle kompensera för allt han gjort eller vad vet jag. Fick problem i Skolan från 1an till 9an. Icke godkända betyg och inlärningsproblem. Alla trodde hela tiden det berodde på mig att jag var svårlärd, men är säker på att de är Pga uppväxten men det tror inte mina föräldrar. Mina föräldrar bråkade ofta och pappa tog sönder saker, bland annat hål i dörrar o hål i väggar. Dock säger pappa att de endast hände 4 gånger under min uppväxt. min mamma va kärleksfull och gjorde så gott hon kunde men kunde också bli arg. Hotade med att lämna bort mig till en anstalt när jag va 4-5 år? skrek och bråka när jag inte vågade ta vaccin, eller svälja tabletter(penicillin) varje gång jag låg efter i skolan så sa hon att jag ska kunna det här och behöver ta mer ansvar. Hon lämpade över skulden på mig trots jag bara gick i 4an. När jag inte uppnådde målen i nåt ämne i 6an så grät min mamma på utvecklingssamtalen och lovade att hjälpa mig mer med läxor. Men blev aldrig så, då jag retades och mamma blev helt galen o hade sönder mina parfymflaskor Och smink. slängde rakt in i väggen.. så hon gav upp.. och min pappa kunde inte lära ut eller förstå endel av mina uppgifter. i 8an fixade mamma, pappa så grannen kom o hjälpte mig med skolarbetet så lyckades bli godkänd men har än idag svårt att förstå och lära mig saker. Känner mig så fruktansvärt trasig inombords men mina föräldrar förstår ibte mig. Vi träffas aldrig och dom verkar aldrig sakna mig. Kan gå månader utan att vi ses. Min mamma bryr sig bara om att träffa mitt barn. Ringer och kommer över för att hämta barnet men vill inte umgås med mig. Min pappa vill varken umgås med mig eller mina barn Knappt. Vi ses ungefär en gång var 4 månad för att han har vägarna förbi eller för att jag ringer. trots Han är ledig 4 gånger i veckan så tar han sällan tillfället till att hänga med mig och mitt barn. Men jag tar iof inte heller så mkt kontakt. Men känner inte att jag vill tränga mig på. Har även inget körkort och har torgskräck o panikångestattacker som gör mig så begränsad.. vill helst inte åka ivög förutom dit jag måste, förskola, jobb, affärer, som är gångavstånd till. Annars skulle de inte gå.. min mamma kommer över för Att fira mitt barn och min sambo när dom fyller år. Medans mig firar hon inte alls. Känner mig inte så älskad av nån? är de här bagateller som dom säger eller hade ni också mått dåligt över detta?

• Svar på tråden Jag mår inte bra :( är så ledsen
  • Anonym (Chippen)

Du har uppenbarligen växt upp i en dysfunktionell familj. Det är positivt att du tänker ta hjälp av psykolog. Eventuellt kan psykologen hjälpa dig bearbeta traumat med kbt. behöver du hjälp mer direkt så finns psykakuten i nödfall. Du är ledsen nu, men kommer att må bättre sen. Det kommer att ordna sig. 

• Eurydike

Din trådstart väcker många tankar hos mig. Först och främst vill jag beklaga att du har behövt växa upp på det här sättet, med dysfunktionella föräldrar, och hur det har påverkat dig. Tyvärr har människor olika försvarsmekanismer som kan göra att de rationaliserar bort eller faktiskt inte minns sina egna destruktiva handlingar. I en dysfunktionell familj utses ofta ett svart får, eftersom det är lättare för familjen att skylla på en person än att se sina egna brister. Jag har haft en liknande uppväxt och var också det svarta fåret i familjen. Min mamma knöt aldrig an till mig, på grund av en förlossningsdepression, och har alltid behandlat mig annorlunda jämfört med mina syskon. Hon brukar till exempel berätta en rolig historia, som handlar om att hon ammade mig när jag började få tänder. Då bet jag henne i bröstet och hon kastade iväg mig. Ett spädbarn. Jag kunde ha dött. Men det här är en rolig historia enligt henne, som brukar avslutas med orden; vad dum du var. Det svarta fåret redan som spädbarn alltså. Min pappa var väldigt labil, precis som din, och jag var alltid nervös för att något skulle hända när jag tog hem kompisar. En gång blev jag misshandlad när kompisen var i ett annat rum och skämdes och hoppades att han inte förstod vad som hänt. Vi hade egentligen inga regler alls, men plötsligt kunde man bli misshandlad. Det var en väldigt otrygg miljö att växa upp i, precis som din. Gjorde man något fel kunde man bli misshandlad, utkastad ur huset eller jagad upp i skogen. Det blev så långt att jag delar upp det i två svar.

• Eurydike

Hur man påverkas av en sådan uppväxt är nog väldigt olika, men jag skulle gissa på att de flesta får dålig självkänsla och måste jobba mer med sig själva i vuxen ålder. Att få inlärningssvårigheter är säkert inte ovanlig, så det kan absolut bero på din uppväxt. Tycker det är väldigt bra att du inser att det kan finnas ett samband mellan dina prestationer i skolan och hur du hade det hemma. Jag fick inga inlärningssvårigheter, utan skolan fungerade istället som en motvikt som gav mig självförtroende, eftersom jag lyckades prestera. Men jag fick andra problem istället. Att jag stannar för länge i destruktiva relationer och har svårt att sätta gränser på det viset. Våld är redan normaliserat för mig, så den känslomässiga spärren är förstörd, även om jag vet (rent logiskt) att det inte är något man ska acceptera. Det är mitt största problem. Jag har också svårt att känna mig trygg och brukar säga att jag sover med ena ögat öppet. Däremot har jag lätt att känna mig trygg i sociala situationer med nya människor, för jag blir alltid överrumplad av hur trevliga andra människor är (jämfört med min familj). Tror det är väldigt bra att du går och pratar med någon och reder ut hur din dysfunktionella uppväxt har påverkat dig och hur ni kan jobba med ditt mående idag. Den största nyckeln till att må bättre, är nog att se din familjs skuld i det hela, samtidigt som du accepterar att du inte kan påverka det förflutna, utan bara framtiden. Att distansera sig från din familj kan också vara ett alternativ, om de fortfarande påverkar ditt mående på ett negativt sätt. Jag har ingen kontakt alls med min mamma och syster och oerhört lite kontakt med mina bröder. Min pappa träffar jag ibland och vi har lyckats få en fungerande relation i vuxen ålder. Han har förträngt allt han gjort och jag har accepterat att det är så. Hoppas du mår bättre snart!

• Anonym (D)

Nej det är inte bagateller. Säg upp kontakten med dina föräldrar och sök proffshjälp. 

• Carolatom07

Kan berätta lite om hur min uppväxt sett ut. Jag har också en far som har hett temperament och får raseriutbrott (som äldre har han väl dock lugnat ner sig en aning). Morsan fick fly med mig hals över huvud när jag bara var 3 år, då han misshandlade henne varje dag, ofta för rena skitsaker, som att maten inte var färdig och stod på bordet när han kom hem från jobbet. Han har även haft en hel del överkonsumtion av alkohol, även om han skött sina jobb som han ska.

Som om det inte var nog blev morsan senare ihop med en halvkriminell typ som även han brukade få aggressionsutbrott. Men han blev aggressiv mot oss barn istället för mot henne, och ansåg att vi var egoistiska ungjävlar som skulle hållas på plats. Han hotade med stryk när vi inte gjorde som han sa (detta var så sent som på 90-talet) och protesterade vi eller satte oss upp emot honom fick vi stryk.

Även han hade alkoholproblem och skulle ha morsan att dricka, för att han ville ha berusat sällskap när han var full.

Jag fick ta hand om mina småsyskon och vara som en ställföreträdande pappa från det att jag var 7 år tills jag flyttade hemifrån.

Min styvfar tvingade mig mer eller mindre ut ur föräldrahemmet när jag var 17, innan jag ens gått klart gymnasiet, för att han tyckte att jag inte skulle bo hemma och vara morsan till last (främst ekonomiskt, eftersom de ju behövde pengar till alkohol).

Jag hade nästan ingen frihet att tala om, fick ständigt ta hand om mina småsyskon och göra hushållssysslor, och vågade ofta inte ta hem kompisar då jag inte ville att de skulle se när morsan och min styvfar var på fyllan.

Detta gjorde att jag inte kunde sköta mina läxor från skolan som jag skulle, och hur jag hade det hemma påverkade min studiemotivation negativt, så att jag hängde med de i klassen som struntade i att plugga. Det gjorde att jag fick mycket sämre betyg än jag annars skulle fått.

När jag väl flyttade hemifrån var jag så glad och lättad över att äntligen slippa ta en massa ansvar och över att äntligen vara fri, så jag började supa kopiöst och umgås med äldre missbrukare, vilket gjorde att jag hamnade i ett 23-årigt missbruk. (Har idag varit nykter i ganska exakt 3 år och 8 månader).

Jag har hela mitt liv varit utfryst från vanliga människors (dvs folk som inte missbrukat) gemenskap och detta har skapat ett revanschbehov hos mig utan dess like.

Vet inte varför jag kände för att berätta om det här, men kanske för att visa att det finns fler som haft ett dåligt liv och en taskig uppväxt.

• Anonym (Förtvivlad)

Tack att ni svarar och delar med mig. Hemskt det ni utsatts för, hur mår ni idag? Har ni fått hjälp att bearbeta allting? Har föräldrarna nu när ni är vuxna sagt nåt om uppväxten? Många förskönar ju sanningen:/

• Eurydike
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-03-04 18:24:13 följande:

Tack att ni svarar och delar med mig. Hemskt det ni utsatts för, hur mår ni idag? Har ni fått hjälp att bearbeta allting? Har föräldrarna nu när ni är vuxna sagt nåt om uppväxten? Många förskönar ju sanningen:/

Just nu är det lite knackigt, för jag är relativt nyseparerad, men annars känner jag att jag mår bra. Faktiskt. Bara att jag dras med vissa typer av problem, som jag beskrev i mitt inlägg. Mitt recept för att må bra har varit att lägga skulden där den hör hemma (alltså hos mina föräldrar), att distansera mig från osunda relationer i den mån jag kan (så som med min mamma och syster), att skilja på nu och då (vad som hände mig som barn och vem jag är idag) och att anpassa mig efter hur verkligheten ser ut. Realitetsanpassningen innebär till exempel att jag vet att min pappa inte minns någonting och att relationen med min mamma aldrig kommer bli bättre. Jag försöker också gravitera mot sunda relationer och bort från dåliga. Familjerelationer har jag ersatt med nära vänskapsrelationer. Det är egentligen bara ett problem på julafton. Sedan lever jag med en stor sorg över att saker är som de är, men det är ingenting jag kan göra någonting åt.
  • Anonym (Trio)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-03-04 03:37:09 följande:
    Jag mår inte bra :( är så ledsen

Ligger vaken och kan inte sova. Behöver skriva av mig. Måste söka hjälp hos en psykolog för det här går inte mer. Orkar inte leva med denna smärta. Min familj bagateliserar min uppväxt och säger att jag överdriver, men nåt inom mig säger att jag inte gör det? Min pappa har haft problem med att behärska sig under min uppväxt och fått raseriutbrott väldigt många gånger. En gång sa han att han önska han va död. En annan gång skrek han att jag kunde dra åt helvete. När vi hade kalas för mig när jag var 7 år gammal så stannade barnen och föräldrarna sent till 22:00. Min pappa behövde sova och blev väckt av ett barn som sprang upp i trappen. Efter det pratade inte min pappa varken med mig eller mamma på en hel vecka. När han blev väckt av mig eller nån av antingen mina vänner eller min mammas vänner så skrek han från sovrummet att vi skulle hålla käften, han skrek så högt och skräckinjagande så vi satt sen tysta och vågade knappt röra oss, trots vi var på en undervåningen. Men det var rätt lyhört? han jobbade och gick upp vid 4 så krävdes tystnad på kvällen när han gick o la sig. När jag kom hem med en ny kompis ( hade väldigt lite vänner och var mobbad) så vråla han på parkeringen när han såg mig. Skämdes inför min vän och sa hejdå till henne. Han skrek över att han inte fick igång bilen. Han var sällan glad men köpte mycket leksaker o filmer o trodde det skulle kompensera för allt han gjort eller vad vet jag. Fick problem i Skolan från 1an till 9an. Icke godkända betyg och inlärningsproblem. Alla trodde hela tiden det berodde på mig att jag var svårlärd, men är säker på att de är Pga uppväxten men det tror inte mina föräldrar. Mina föräldrar bråkade ofta och pappa tog sönder saker, bland annat hål i dörrar o hål i väggar. Dock säger pappa att de endast hände 4 gånger under min uppväxt. min mamma va kärleksfull och gjorde så gott hon kunde men kunde också bli arg. Hotade med att lämna bort mig till en anstalt när jag va 4-5 år? skrek och bråka när jag inte vågade ta vaccin, eller svälja tabletter(penicillin) varje gång jag låg efter i skolan så sa hon att jag ska kunna det här och behöver ta mer ansvar. Hon lämpade över skulden på mig trots jag bara gick i 4an. När jag inte uppnådde målen i nåt ämne i 6an så grät min mamma på utvecklingssamtalen och lovade att hjälpa mig mer med läxor. Men blev aldrig så, då jag retades och mamma blev helt galen o hade sönder mina parfymflaskor Och smink. slängde rakt in i väggen.. så hon gav upp.. och min pappa kunde inte lära ut eller förstå endel av mina uppgifter. i 8an fixade mamma, pappa så grannen kom o hjälpte mig med skolarbetet så lyckades bli godkänd men har än idag svårt att förstå och lära mig saker. Känner mig så fruktansvärt trasig inombords men mina föräldrar förstår ibte mig. Vi träffas aldrig och dom verkar aldrig sakna mig. Kan gå månader utan att vi ses. Min mamma bryr sig bara om att träffa mitt barn. Ringer och kommer över för att hämta barnet men vill inte umgås med mig. Min pappa vill varken umgås med mig eller mina barn Knappt. Vi ses ungefär en gång var 4 månad för att han har vägarna förbi eller för att jag ringer. trots Han är ledig 4 gånger i veckan så tar han sällan tillfället till att hänga med mig och mitt barn. Men jag tar iof inte heller så mkt kontakt. Men känner inte att jag vill tränga mig på. Har även inget körkort och har torgskräck o panikångestattacker som gör mig så begränsad.. vill helst inte åka ivög förutom dit jag måste, förskola, jobb, affärer, som är gångavstånd till. Annars skulle de inte gå.. min mamma kommer över för Att fira mitt barn och min sambo när dom fyller år. Medans mig firar hon inte alls. Känner mig inte så älskad av nån? är de här bagateller som dom säger eller hade ni också mått dåligt över detta?

Det stora i livet är inte att få ta emot kärlek utan att ge kärlek.

Det du behöver göra är att sluta önska att få bli älskad. Istället använda den kunskapen och sorgen du känner för att älska ditt eget barn.

Frigörelsen när man inser att man inte behöver  sina föräldrars beröm och bekräftelse är bland de viktigaste stegen i livet.
Svar på tråden Jag mår inte bra :( är så ledsen