En kommentar till TBRs tips om Bisolvon för "hårda äggskal"...
Man har tidigare sagt att det beror på äggen och "för hårda skal" när inga ägg blir befruktade vid en vanlig IVF.
Det finns ny forskning som visar att det inte behöver vara äggen som är problemet. Inte alltid i alla fall.
Ett japanskt forskarlag publicerade förra året material där de hade identifierat ett protein som finns i spermerna och som är nödvändigt för att den ska kunna komma in i ägget. Man har upptäckt att vissa män saknar detta protein och deras spermier kan alltså inte på egen hand befrukta ägget utan behöver hjälp att komma in.
Så vad jag vill säga är att det lika gärna kan vara spermierna som är det är fel på när man måste ta till ICSI. I så fall hjälper det ju inte om kvinnan äter bisolvon.
Jag har inte länken till studien här just nu, men SvD skrev om det på sin webbsida då den publicerades. Det går att hitta den via SvDs sökfunktion.
msnorrland: Många här på FL rekommenderar att man ska testa bisolvon om man inte blir gravid. En teori är att det beror på för segt ÄL-sekret som inte släpper igenom spermierna. Teorin är att eftersom bisolvon är slemlösande så gör det ÄL-sekretet mindre segt och man kan då bli graivd.
Det kanske fungerar om man har för segt sekret, jag har inte läst någon forskning om det, men varför inte. Problemet är att om du har ett normalt sekret så blir det inte ännu bättre av bisolvon utan i stället sämre. Och du får svårare att bli gravid i stället för lättare. Inte helt bra alltså
.
Om man har normalt sekret eller inte är inget man kan kolla själv btw utan görs via ett speciellt efter-samlag-test där man kollar om några spermier har lyckats ta sig igenom sekretet efter ett samlag vid ÄL.