• Anonym (Aurora)

    Går chefens attityd mot miog att vända?

    Jag fick en ny chef för ett par år sedan och för att gå rakt på sak: hon gillar inte mig. Jag har inte fattat det förrän nu, men min man har flera gånger sagt att hon verkar ha ett horn i sidan till mig. Hon behandlar mig annorlunda på ett subtilt och negativt sätt.

    När vi haft enskilda möten har hon ibland snackat skit om en annan kollega (så kanske har hon också snackat skit om mig). Jag kallar kollega Sara för enkelhetens skull. Precis som jag har Sara fått en del "negativa" arbetsuppgifter.

    I morse slog det mig plötsligt.

    Jag och Sara är de som är på jobbet först. Sara är ofta ännu tidigare än jag. Hon är nog ofta på plats vid 7. Vår chef är inte en morgonmänniska. Hon har sagt det flera gånger de här åren och också strukit under att hon är piggast på eftermiddagen. När hon var ny sa hon saker i stil med "det är inte så att man är extra duktig för att man kommer till jobbet tidigt" (hon sa det i samband med ett av tillfällena när hon deklarerade att hon är piggast på eftermiddagen. Hon vände sig inte mot en särskild person utan på att samhället ser på de som är morgonpigga som extra duktiga.)

    För ett antal år sedan läste jag en kurs i arbetspsykologi. De kunskaperna har jag inte direkt tänkt på sedan dess, men nu minns jag att vi fick veta att det kan vara subtila saker som gör att man får ett horn i sidan till folk. Inte alltid man är medveten om det själv. 

    Det kan så klart vara en slump, men om det är detta som ligger bakom, finns det något jag kan göra för att vända det? Jag åker med min man till och från jobbet så jag kan inte börja senare.

  • Svar på tråden Går chefens attityd mot miog att vända?
  • Anonym (A)

    Är detta det enda du har som gör att du tror hon inte gillar dig!

    Att hon sade så var väl för att rättfärdiga sig själv, inte för att snacka skit om andra som börjar tidigt.

  • Anonym (Aurora)
    Anonym (A) skrev 2023-03-06 08:35:06 följande:

    Är detta det enda du har som gör att du tror hon inte gillar dig!

    Att hon sade så var väl för att rättfärdiga sig själv, inte för att snacka skit om andra som börjar tidigt.


    Hon har alltså inte sagt detta till mig. Det där om morgonmänniskor har hon sagt till hela arbetsgruppen och det var när hon var ny. Inte förrän idag insåg jag att det kanske är så att hon inte gillar mig och Sara för att vi är morgonmänniskor - utan att hon själv vet att det är därför hon inte gillar oss.

    Till skillnad från de andra får jag inte längre ansöka om semester utan att fråga mina närmsta kollegor om det är OK.

    Till skillnad från mina kollegor fick jag lägre lön än än den framförhandlade på arbetsplatsen

    Till skillnad från mina kollegor får jag inte längre planera mina arbetsuppgifter själv . Vi har möten varje vecka där två kollegor, som inte har kompetens inom mitt arbetsområde, ska vara med och bestämma vad jag ska göra.

    Min chef har tagit bort en del arbetsuppgifter som alltid tidigare legat inom min tjänst och antingen gett dem till en annan kollega som inte har kunskaper inom området men som hon gillar eller också har hon bara tagit bort dem och sedan undrat varför vi inte har xxxxxx som de andra avdelningarna har.

    Min chef försökte låna ut mig till en avdelning längre ner i organisationen men jag motsatte mig det. Nu har Sara åkt på det istället.

    Hon tycker att det är viktigt att vi tränar, men hon gillar inte att jag flexar ut och gör det (det är OK att mina kollegor gör det - Sara tränar inte)

    När jag läste arbetslivspsykologi handlade mycket om arbetsplatsmobbing och jag känner igen en del av det.
  • Anonym (Aurora)
    Anonym (A) skrev 2023-03-06 08:35:06 följande:

    Är detta det enda du har som gör att du tror hon inte gillar dig!

    Att hon sade så var väl för att rättfärdiga sig själv, inte för att snacka skit om andra som börjar tidigt.


    Glömde: hon har också klagat på mitt utseende. På senaste lönesamtalet - efter att vi snackat lön - sa hon att hon tyckte att jag hade dålig hållning. Hon sa att folk kunde ta illa upp och tycka att jag verkade oengagerad (på möten exempelvis). Det finns medicinska orsaker till det, som hon mycket väl känner till (ett av skälen till att det är viktigt för mig att träna). När jag påminde henne om det fick hon det till att hon sagt det för att hon var orolig för mig, men då hade hon ju kunnat säga "Jag är orolig för dig eftersom jag märkt att du har dålig hållning" eller liknande.
  • Anonym (Lyft det)

    Det du beskriver låterju oacceptabelt. Har din chef en chef du kan sakligt lyfta detta med, eller kan du söka stöd hos facket?


    Man kommer inte lika bra överrens med alla men det du listar är ju negativ särbehandling mot dig och Sara av er chef. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Aurora) skrev 2023-03-06 08:57:00 följande:
    Hon har alltså inte sagt detta till mig. Det där om morgonmänniskor har hon sagt till hela arbetsgruppen och det var när hon var ny. Inte förrän idag insåg jag att det kanske är så att hon inte gillar mig och Sara för att vi är morgonmänniskor - utan att hon själv vet att det är därför hon inte gillar oss.

    Till skillnad från de andra får jag inte längre ansöka om semester utan att fråga mina närmsta kollegor om det är OK.

    Till skillnad från mina kollegor fick jag lägre lön än än den framförhandlade på arbetsplatsen

    Till skillnad från mina kollegor får jag inte längre planera mina arbetsuppgifter själv . Vi har möten varje vecka där två kollegor, som inte har kompetens inom mitt arbetsområde, ska vara med och bestämma vad jag ska göra.

    Min chef har tagit bort en del arbetsuppgifter som alltid tidigare legat inom min tjänst och antingen gett dem till en annan kollega som inte har kunskaper inom området men som hon gillar eller också har hon bara tagit bort dem och sedan undrat varför vi inte har xxxxxx som de andra avdelningarna har.

    Min chef försökte låna ut mig till en avdelning längre ner i organisationen men jag motsatte mig det. Nu har Sara åkt på det istället.

    Hon tycker att det är viktigt att vi tränar, men hon gillar inte att jag flexar ut och gör det (det är OK att mina kollegor gör det - Sara tränar inte)

    När jag läste arbetslivspsykologi handlade mycket om arbetsplatsmobbing och jag känner igen en del av det.
    Ok då borde du kanske skriva detta redan i trådstarten. Byt jobb ör mitt råd, om du inte vågar prata med chefen.
  • Anonym (Aurora)
    Anonym (Lyft det) skrev 2023-03-06 09:39:00 följande:

    Det du beskriver låterju oacceptabelt. Har din chef en chef du kan sakligt lyfta detta med, eller kan du söka stöd hos facket?


    Man kommer inte lika bra överrens med alla men det du listar är ju negativ särbehandling mot dig och Sara av er chef. 


    Det är väldigt svårt att lyfta något sånt här. En medarbetare är alltid i underläge gentemot en chef. Det bästa är väl att sluta, men det är inte så lätt att få nytt jobb.

    Hon är aldrig otrevlig mot mig så det är inget folk direkt märker.
  • Anonym (Aurora)
    Anonym (A) skrev 2023-03-06 09:39:55 följande:
    Ok då borde du kanske skriva detta redan i trådstarten. Byt jobb ör mitt råd, om du inte vågar prata med chefen.
    Jag kan prata med chefen, men jag vet inte vad jag ska säga för att det inte ska bli värre.
  • Anonym (Lyft det)
    Anonym (Aurora) skrev 2023-03-06 09:45:57 följande:
    Det är väldigt svårt att lyfta något sånt här. En medarbetare är alltid i underläge gentemot en chef. Det bästa är väl att sluta, men det är inte så lätt att få nytt jobb.

    Hon är aldrig otrevlig mot mig så det är inget folk direkt märker.
    Det är ju det, men att inte lyfta det gör ju att det fortsätter. Jag tänker att det bästa är att vara konkret, just att du fått andra förhållningsregler än dina kollegor, att din chef klagar på något hos dig som är medicinskt betingat etc. Sådant som inte bara är en känsla.
  • Anonym (Abc)

    Det du beskriver låter absolut som mobbing.

    Det kan vara så att hon misstror dig och sara då ni inte jobbar samma tider som henne. Att hon helt enkelt inte litar på att ni börjar kl 15 utan tror ni sitter och latar er och sedan smiter tidigare än övriga.

    Jag tycker du borde lyfta dessa saker med hr om du vill jobba kvar, men allra helst borde du byta jobb. 

  • Sjuktvabranamn

    Herregud. Jag förstår inte varför folk ska hålla på att blanda in känslor och dylikt på jobbet hela tiden. På jobbet är man professionell och gör det man är där för att göra. Om nån inte tycker om en är skit samma egentligen så länge man kan arbeta med varandra på ett professionellt sätt. Sen om nu chefen gör saker som går ut över ditt arbete och inte ditt privatliv så får man ta det vidare där i såna fall. 

  • Fröken Allvar

    Chefen är ju den som är knäpp. Du verkar mjuk och korrekt, vilket säkert gör henne än mer frustrerad, då hon är en sån som försöker få morgonmänniskor att se dåliga ut. Jag menar, herregud, barnsligheten! 

    Om hon är en ny chef, finns det en chans att hon kanske flyttar på sig med tiden? Hur viktigt är det för dig att ha intressanta och prestigefyllda arbetsuppgifter jämfört med tråkiga? Är du stark eller svag annars socialt?

    Jag känner igen mig i dig. Det är under min värdighet att hålla på och greja med nån som är knäpp, men blir samtidigt ofta utvald för subtila kränkningar så man måste ju förhålla sig på något sätt till det som sker. Jag skulle råda dig till att satsa på goda relationer till andra på arbetsplatsen så att du har allierade. 

  • Anonym (Aurora)

    Jag har en budget som jag själv styr över och jag har gjort det på ett tillfredsställande sätt alla år (ingen chef har varit missnöjd). I onsdags fick jag veta att min chef bestämt att en stor utgiftspost som en kollega fått ska belasta min budget. Ingen diskussion i förväg. Ingen information. Då tänkte jag att nu går det inte längre. Jag söker vilket jobb som helst. Men...

    Så på personalmötet  i fredags berättar min chef att hon sökt, och fått, ett annat jobb. Uppsägningstiden är en månad.

    Gissa om jag öppnade flaskan Prosecco vi hade i kylskåpet när jag kom hem!!!

  • Anonym (Aurora)
    Sjuktvabranamn skrev 2023-03-07 07:42:20 följande:

    Herregud. Jag förstår inte varför folk ska hålla på att blanda in känslor och dylikt på jobbet hela tiden. På jobbet är man professionell och gör det man är där för att göra. Om nån inte tycker om en är skit samma egentligen så länge man kan arbeta med varandra på ett professionellt sätt. Sen om nu chefen gör saker som går ut över ditt arbete och inte ditt privatliv så får man ta det vidare där i såna fall. 


    Tycker du att det är OK att en chef negativt särbehandlar en medarbetare? Det tycker inte jag.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Aurora) skrev 2023-03-13 11:51:44 följande:

    Jag har en budget som jag själv styr över och jag har gjort det på ett tillfredsställande sätt alla år (ingen chef har varit missnöjd). I onsdags fick jag veta att min chef bestämt att en stor utgiftspost som en kollega fått ska belasta min budget. Ingen diskussion i förväg. Ingen information. Då tänkte jag att nu går det inte längre. Jag söker vilket jobb som helst. Men...

    Så på personalmötet  i fredags berättar min chef att hon sökt, och fått, ett annat jobb. Uppsägningstiden är en månad.

    Gissa om jag öppnade flaskan Prosecco vi hade i kylskåpet när jag kom hem!!!


    Bubblar med dig! Skål! 
  • Anonym (Fiick tillsist kicken)

    Ts, men bara att du känner det sk. Hornet i sidan, är säkert en korrekt uppfattning. tror jag utan att känna dig, känna din chef, eller ha sett din sits du sitter i, jag går helt på vad jag läser du skriva ..och ser det till mitt eget läge.

    Jag trodde ju inte det heller på hur länge som helst.
    Men jag började sakta lägga ett pussel och insåg hur blind jag var,
    Jag har alltid trott gott om min chef.
    Sen kom det. Jag blir ju helt ut- psykad lite grann varje dag..
    Och chefen märkte jag har jätteproblem med minnet.

    För där sitter han senare på möten med af, och sius osv
    och bara blånekar allting, allt han själv någonsin har sagt, gjort och ens att han gav mig tex. ledigt.. För att jag åkte på ogiltig frånvaro från ingenstans m.m.
    Så jag fick börja spela in, banda min chef.
    och spelade upp för handläggare på af, och mina föräldrar, god man.
    Mest för att hävda min oskyldighet.

    När chefen fick reda på detta.
    Så började det elda på ordentligt och han visste inte hur han skulle bli av med mig.. så då kickades jag, jag blev varslad pga arbetsbrist nu i Julas.

    ..Så, känner man i magen, att något är fel. Så är det säkert så!"
    Lycka till och hoppas att det löser sig för dig.

  • Anonym (Aurora)
    Anonym (Fiick tillsist kicken) skrev 2023-03-13 20:21:12 följande:

    Ts, men bara att du känner det sk. Hornet i sidan, är säkert en korrekt uppfattning. tror jag utan att känna dig, känna din chef, eller ha sett din sits du sitter i, jag går helt på vad jag läser du skriva ..och ser det till mitt eget läge.

    Jag trodde ju inte det heller på hur länge som helst.
    Men jag började sakta lägga ett pussel och insåg hur blind jag var,
    Jag har alltid trott gott om min chef.
    Sen kom det. Jag blir ju helt ut- psykad lite grann varje dag..
    Och chefen märkte jag har jätteproblem med minnet.

    För där sitter han senare på möten med af, och sius osv
    och bara blånekar allting, allt han själv någonsin har sagt, gjort och ens att han gav mig tex. ledigt.. För att jag åkte på ogiltig frånvaro från ingenstans m.m.
    Så jag fick börja spela in, banda min chef.
    och spelade upp för handläggare på af, och mina föräldrar, god man.
    Mest för att hävda min oskyldighet.

    När chefen fick reda på detta.
    Så började det elda på ordentligt och han visste inte hur han skulle bli av med mig.. så då kickades jag, jag blev varslad pga arbetsbrist nu i Julas.

    ..Så, känner man i magen, att något är fel. Så är det säkert så!"
    Lycka till och hoppas att det löser sig för dig.


    Har också spelat in min chef. Har bara spelat upp det för min man. Känns skönt att det i alla fall finns en person som vet sanningen. 
Svar på tråden Går chefens attityd mot miog att vända?