• Friakvinnan

Sluta med sociala medier?

Finns här någon som slutat med sociala medier, eller t.ex. tagit bort Facebook? Hur blev livet? Funderar själv på att åtminstone ta en rejäl paus eftersom jag känner att jag är beroende och inte blir gladare där. Tar upp telefonen flera hundra gånger per dag för att scrolla och det finns ju jättesällan nåt där som ger mig något annat än en stunds förströelse...

Vill gärna höra erfarenheter av er som slutat, pausat eller funderat på att sluta!

• Svar på tråden Sluta med sociala medier?
  • Carolatom07

Jag har iallafall dragit ner på det ordentligt. Och mår mycket bättre av känslan av att slippa jämföra mig med andra, oroligheten över att inte få gillningar och bekräftelse.

Numera så jag tänker att livet var fan så mycket bättre och lättare innan sociala mediers inträde.

Det är något jag rekommenderar starkt (att dra ner på beroendet av sociala medier). Det gör att du successivt blir människa igen.

• Friakvinnan

Jag tror inte att jag fixar att bara dra ner, måste antagligen sluta helt, lite som med andra beroenden. Det är jättekul att lägga ut grejer och få gillningar men helt stört att gå in hundra gånger och kolla om man fått lajks och sen känna den där dopaminkicken. O sen känna sig helt tom och värdelös om ingen gillar...

• Fröken Allvar

Jag slutade i samband med pandemin och har inte börjat igen. Ibland är det ett aber men tillräckligt sällan för att inte sätta igång. Tyvärr har det gamla beroendet av att eka och få svar flyttat in här på forumet istället. Det enda som på riktigt avhjälper är när jag skriver på någonting annat, eller gör någonting annat. 

• 567890

Jag tog bort alla vänner på Facebook (och hindrar andra från att skicka vänförfrågningar) men har kvar min och makens familjegrupp. Jag tittade också flera gånger per dag men upptäckte att jag bara blev irriterad/fick dåligt samvete på alla som skrev om när de tränar eller reser och att jag fick alldeles för mycket information om mina kollegor som jag inte ville ha.

Idag är jag lyckligt ovetande om när någon fyller år (vem bryr sig om det efter 30?) eller om den har varit i Alperna på sportlovet och det är otroligt skönt. Det finns ingen anledning längre att skrolla på Facebook mer än om jag vill köpa något och jag har inte ångrat mig alls.

• linani

Jag har avskaffat Facebook och Instagram (det kontot där jag hade alla bekanta, har ett opersonligt Instagram-konto kvar för att följa restauranger, butiker, konserter, osv).

Gjorde det för några år sen. Skönt att slippa både irriterande inlägg (kände oftast att Facebook gjorde mig arg!) samt den ständiga bekräftelsen/jämförelsen. Var trött på både det alla andra la upp, men även på mitt eget innehåll. Kände att jag bidrog till att sprida en fejkad livsstil.

Saknar det inte alls. Men tyvärr finns själva mobilberoendet kvar. Även om man slutar med sociala medier finns det 1000 andra saker att ägna sig åt på nätet.

• Fröken Allvar
    linani skrev 2023-03-06 19:42:40 följande:

Jag har avskaffat Facebook och Instagram (det kontot där jag hade alla bekanta, har ett opersonligt Instagram-konto kvar för att följa restauranger, butiker, konserter, osv).

Gjorde det för några år sen. Skönt att slippa både irriterande inlägg (kände oftast att Facebook gjorde mig arg!) samt den ständiga bekräftelsen/jämförelsen. Var trött på både det alla andra la upp, men även på mitt eget innehåll. Kände att jag bidrog till att sprida en fejkad livsstil.

Saknar det inte alls. Men tyvärr finns själva mobilberoendet kvar. Även om man slutar med sociala medier finns det 1000 andra saker att ägna sig åt på nätet.

Har du gjort några försök att förändra ditt mobilberoende, och i så fall, finns det någonting som fungerat lite bättre än något annat? 
  • Anonym (Lite förvånad)

Blir lite förvånad över svaren. Själv använder jag inte Instagram och Facebook för att lägga upp bilder och få kickar av likes. Har nog inte gjort det på typ åtta år. Ser inte heller någon i mitt flöde som postar träningspass och liknande längre. Tycker att sociala medier numera är mer underhållning. Och vad är det för fel på en stunds förstörelse, som du kallar det för? Jag kollar gärna på lite roliga videos när jag vill rensa hjärnan och mår verkligen inte dåligt av det.

• Fröken Allvar
    Anonym (Lite förvånad) skrev 2023-03-06 19:58:43 följande:

Blir lite förvånad över svaren. Själv använder jag inte Instagram och Facebook för att lägga upp bilder och få kickar av likes. Har nog inte gjort det på typ åtta år. Ser inte heller någon i mitt flöde som postar träningspass och liknande längre. Tycker att sociala medier numera är mer underhållning. Och vad är det för fel på en stunds förstörelse, som du kallar det för? Jag kollar gärna på lite roliga videos när jag vill rensa hjärnan och mår verkligen inte dåligt av det.

Kan det vara så att vi som slutade gjorde det för att vi hade alltför intensiva upplevelser av privata delningar, som påverkade oss negativt? Jag har läst i tidningen att sociala medier är mer underhållning nu, och ser alls inget fel i underhållning. 
  • Anonym (Lite förvånad)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-06 20:01:30 följande:
    Kan det vara så att vi som slutade gjorde det för att vi hade alltför intensiva upplevelser av privata delningar, som påverkade oss negativt? Jag har läst i tidningen att sociala medier är mer underhållning nu, och ser alls inget fel i underhållning. 
    Jag vet inte. Känns bara som en diskussion från 2015.
  • FredrikLiksom

Jag har inget kvar förutom LinkedIn. Men det räknas knappt tycker jag.

Jag hänger här och på Flashback istället. Jag vet inte vad skillnaden är men det är ganska trevligt när man möter någon man inte träffat på ett tag och inte redan vet allt de tagit sig för.

• Fröken Allvar
    Anonym (Lite förvånad) skrev 2023-03-06 20:22:31 följande:
    Jag vet inte. Känns bara som en diskussion från 2015.
    Okej. Jag läste en sorgesång över den tiden då människor delade med sig av sin vardag i höstas, 2023, SvD. Nittiotalist som skrev.
    Mina senaste minnen av sociala medier är från 2019, vilket förvisso är relativt längesedan i Tiktokriket och Twitterkungadömet.
    Hoppas att det kommer fler svar. Jag är intresserad av hur andra löst det. Det är märkligt att Familjelivsdinosaurien lever. Kanske är det Anonym som lockar. 
  • Anonym (Fri?)

Jag hoppade av fb för tre år sedan och ångrar inte det. Nu kan man ju ha kontakt på messenger ändå om man vill. En anledning var att jag kände mig utanför när jag såg hur vännerna umgicks och jag inte längre var med. Sen tyckte jag att det mesta var fjant, mycket vinglas  både till vardags och fest. Ig har jag kvar  men har inte installerat på nya mobilen så det är tre pr sedan jag kollade där. 
    Det jag saknar är info från mitt närområde. 
    Plus köp- och sälj. 

Svar på tråden Sluta med sociala medier?