• Anonym (Ts)

    Hur ska en ny kollega vara enligt er?

    Hej! Jag ska snart börja ett nytt jobb på en kvinnodominerad arbetsplats och jag är så otroligt nervös! Hoppas lyckats få möta trevliga människor som släpper in mig i gemenskapen. Som person är jag snäll, tar inte plats, hjälpsam och är andra till lags. Duger det om man kommer in ny på en arbetsplats? Om ni fått ha önskemål, hur ska en ny kollega bete sig och vara? 


    Ha en bra dag allihopa!

  • Svar på tråden Hur ska en ny kollega vara enligt er?
  • Mimosa86

    Såklart det gör, du kan inte vara annat än digsjälv.

    jag uppskattar flit, engagemang och ett gott humör.

  • Fröken I

    Var som du är. Prata inte skit och gör så gott du kan. Jag bryr mig inte om hur mina kollegor är så länge de inte pratar illa om andra eller struntar i sina arbetsuppgifter. 

  • Anonym (Ts)

    Jag pratar aldrig skit om andra, är alltid på bra humör men kanske ser ledsen ut ibland då jag går igenom jobbiga saker, men är trevlig och öppen inför andra. Är bara nervös ändå Förvånad

  • Anonym (f)

    De kollegor jag gillar mest är trevliga, roliga och pratar lagom mycket. 

    När det är en helt ny så gillar jag när den nya kollegan är lite ödmjuk och tar initiativ. Dvs inte kör på som en ångvält och försöker ändra på allt.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (f) skrev 2023-03-07 16:48:15 följande:

    De kollegor jag gillar mest är trevliga, roliga och pratar lagom mycket. 

    När det är en helt ny så gillar jag när den nya kollegan är lite ödmjuk och tar initiativ. Dvs inte kör på som en ångvält och försöker ändra på allt.


    Tack för svaret! :) 
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Ts) skrev 2023-03-07 12:17:33 följande:
    Hur ska en ny kollega vara enligt er?

    Hej! Jag ska snart börja ett nytt jobb på en kvinnodominerad arbetsplats och jag är så otroligt nervös! Hoppas lyckats få möta trevliga människor som släpper in mig i gemenskapen. Som person är jag snäll, tar inte plats, hjälpsam och är andra till lags. Duger det om man kommer in ny på en arbetsplats? Om ni fått ha önskemål, hur ska en ny kollega bete sig och vara? 


    Ha en bra dag allihopa!


    Är du man eller kvinna? Själv är jag kvinna i ett mansdominerat yrke och något jag genuint tycker illa om är när man märker att män ?spanar in? en. Det är sjukt oprofessionellt i en yrkesrelaterad situation. Som tur är är 99% i min bransch hyperkorrekta och det är f-n bättre i alla fall.

    En ny kollega ska visa intresse för arbetet, anstränga sig för att lära sig rutiner och system och för att lära sig hur det fungerar på företaget, vem som ansvarar för vad. Samt ta sig tid att fråga om dom inte hänger med. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Asdf) skrev 2023-03-08 09:16:28 följande:
    Är du man eller kvinna? Själv är jag kvinna i ett mansdominerat yrke och något jag genuint tycker illa om är när man märker att män ?spanar in? en. Det är sjukt oprofessionellt i en yrkesrelaterad situation. Som tur är är 99% i min bransch hyperkorrekta och det är f-n bättre i alla fall.

    En ny kollega ska visa intresse för arbetet, anstränga sig för att lära sig rutiner och system och för att lära sig hur det fungerar på företaget, vem som ansvarar för vad. Samt ta sig tid att fråga om dom inte hänger med. 
    Hejsan! :)
    Jag är kvinna, ja men absolut håller jag med om det du sa! Tror det är stora skillnader om det är en mansdominerad arbetsplats jämfört med en kvinnlig arbetsplats. Men tack för ditt svar! 
  • Anonym (f)
    Anonym (Ts) skrev 2023-03-09 10:26:52 följande:
    Hejsan! :)
    Jag är kvinna, ja men absolut håller jag med om det du sa! Tror det är stora skillnader om det är en mansdominerad arbetsplats jämfört med en kvinnlig arbetsplats. Men tack för ditt svar! 
    Jag jobbar själv på en kvinnodominerad arbetsplats (inom vården), tidigare har jag jobbat mest med män eller 50/50 män och kvinnor, blir en enklare dynamik. Det tog mig väldigt lång tid att komma in i gruppen. Min metod var dock att lyssna in gruppen i början, och bara göra mitt bästa egentligen. Jag är introvert, så nya människor är mer eller mindre alltid jobbigt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (f) skrev 2023-03-09 18:20:19 följande:
    Jag jobbar själv på en kvinnodominerad arbetsplats (inom vården), tidigare har jag jobbat mest med män eller 50/50 män och kvinnor, blir en enklare dynamik. Det tog mig väldigt lång tid att komma in i gruppen. Min metod var dock att lyssna in gruppen i början, och bara göra mitt bästa egentligen. Jag är introvert, så nya människor är mer eller mindre alltid jobbigt.
    Tack för svaret! :) 
    Vet du mer tips hur du lyckades? :) 
    Har du nån diagnos förresten? Hoppas det är ok att jag frågade. 
  • Anonym (f)

    Anonym (Ts) skrev 2023-03-10 11:27:11 följande:
    Tack för svaret! :) 
    Vet du mer tips hur du lyckades? :) 
    Har du nån diagnos förresten? Hoppas det är ok att jag frågade. 
    Jag har add. Du? Är du introvert av dig?

    Jag tror jag hade lite tur. Det finns en tjej som verkade ogilla mig i början. Hon blev sedan placerad att arbeta mycket ensam med mig, vilket gjorde att vi lärde känna varandra bättre, vilket gjorde allt lättare även med resten av gruppen.

    Mitt bästa tips är väl att bara försöka vara dig själv och försöka hitta någon du connectar lite bättre med :)

    Folk gillar de som arbetar på och engagerar sig och småpratar typ. Jag är dålig på att småprata, men jag är bra på att lyssna på andra.
  • BaraLillaJag84

    Du ska ju bara vara dig själv. Orkar du verkligen jobba år ut och år in i en skepnad av någon du inte är? Men jag förstår absolut din fråga, många anser att man "ska vara" på ett speciellt sätt. Men man orkar inte förställa sig i längden. Jag är ganska introvert och ganska snabbt spelade jag mobilspel i fikarummet istället för att delta i extremt ointressanta och meningslösa samtal om absolut ingenting. Kollegorna hade garanterat sina åsikter om att jag inte var någon "snatter-kärring", utan behöll min integritet och sa inget om jag inte hade något vettigt att säga, men det är deras problem! Jag gjorde mitt jobb!
    Önskar dig all lycka till! 👍

  • Anonym (Ts)
    BaraLillaJag84 skrev 2023-03-10 18:25:36 följande:

    Du ska ju bara vara dig själv. Orkar du verkligen jobba år ut och år in i en skepnad av någon du inte är? Men jag förstår absolut din fråga, många anser att man "ska vara" på ett speciellt sätt. Men man orkar inte förställa sig i längden. Jag är ganska introvert och ganska snabbt spelade jag mobilspel i fikarummet istället för att delta i extremt ointressanta och meningslösa samtal om absolut ingenting. Kollegorna hade garanterat sina åsikter om att jag inte var någon "snatter-kärring", utan behöll min integritet och sa inget om jag inte hade något vettigt att säga, men det är deras problem! Jag gjorde mitt jobb!
    Önskar dig all lycka till! 👍


    Tack för ditt svar! :) 
Svar på tråden Hur ska en ny kollega vara enligt er?