• Anonym (Undrar)

Vad gör folk med sina pengar egentligen?

Diskussion i en annan tråd, ok flera andra trådar har fått mig att fundera på vad folk gör med dina pengar. Jag är ensamstående, lågavlönad tvåbarnsmorsa boende några pendelstsationer från Stockholm C. Ok, jag har inte råd med fjällsemester, men är heller inte intresserad av det. Men jag har råd att skicka med barnen frukt till skolan. Jag har råd att låta dem vara med i kulturskolan. Vi äter inte oxfilé varje dag men vi äter bra ändå. Nej, jag har inte råd med en villa hår i stan men vi bor i en bra lägenhet i ett schysst område med närhet till både centrum, skolor och natur. Barnen har både nya kläder och second hand. Och jag har pengar att stoppa undan. Inte massor men lite grann.

Jag undrar nu genuint vad folk lägger pengar på. Någonting måste jag missa.

• Svar på tråden Vad gör folk med sina pengar egentligen?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-08 23:33:53 följande:

Diskussion i en annan tråd, ok flera andra trådar har fått mig att fundera på vad folk gör med dina pengar. Jag är ensamstående, lågavlönad tvåbarnsmorsa boende några pendelstsationer från Stockholm C. Ok, jag har inte råd med fjällsemester, men är heller inte intresserad av det. Men jag har råd att skicka med barnen frukt till skolan. Jag har råd att låta dem vara med i kulturskolan. Vi äter inte oxfilé varje dag men vi äter bra ändå. Nej, jag har inte råd med en villa hår i stan men vi bor i en bra lägenhet i ett schysst område med närhet till både centrum, skolor och natur. Barnen har både nya kläder och second hand. Och jag har pengar att stoppa undan. Inte massor men lite grann.

Nämen dom åker väl på den där weekend-semestern eller fjällsemestern, de köper oxfilé ibland och köper fler nya kläder mm. Det krävs ju inte mycket för att utgifterna ska dra iväg. Sedan tror jag väl inte att så många ensamstående lågavlönade lever så, men många med medelinkomst lever nog över sina tillgångar. 

Man lånar till semesterresor, man lånar till nya möbler och renovering mm. Sedan står man där med stora lån och den disponibla inkomsten minskar och minskar. 
  • Anonym (Ui)

Det fattar inte jag heller...

• Anonym (Beror på)

Mycket beror på olika faktorer.
    Går man tex på SOC så blir det svårare att spara på kontot då allting måste redovisas. När jag var över 20 så gade jag flera vänner som fick sätta in pengar på sina föräldrars konton. Om soc såg att de satte in pengar så kunde de bli av med samma summa månaden efter.

En del butiker är dyrare än  andra. Sjäkv får jag åka 3 mil enkel för att kunna storhandla för två veckor. Skulle jag köpa samma varor på min lokala butik så skulle det bli mrllan 1-2tusen dyrare. 
    Pendlar man med bil eller buss så springer pengarna iväg på ett bysskort eller bensin.

Många behöver även matlåda till jobbet och får trixa mer nu när bas varorna går upp i pris. 
    Schampo, toapapper, diskmedel, tvättmedel är basvaror som går åt i en familj. En del lägenheter har kallhyra och då måste man  betala extra för värmen. Många har även gått högre hyra och hyr även en parkeringsplats.
    Mobilabonemang blir dyrare då folk är ute efter att kunna surfa och delar surf.

En del har Netflix, Disney+ Viaplay och andra streamingstjänster istället för parabol. Det är deras nöje, en del har Spotify liknande. 
    En del områden är billigare att bo i medan andra är mycket dyrare. 
    Har man lån, avbetalningar, skulder som ska betalas varje månad plus hyra så blir det inte mycket kvar.

Sist men inte minst så är det många som behöver mediciner dagligen och en del märken ingår inte i högkostnadsskyddet.

• Anonym (SS)

Jag förstår din undran. Jag är själv ensamstående medc2 tonåringar och har 27 lax innan skatt i lön. 
    Men jag har pengar till barnen, deras intressen, bra mat, en liten bil och det som behövs liksom. Men jag renoverar inte mitt radhus eller köper onödiga prylar och sånt utan har koll på kronorna och snålar till mig själv om det behövs. 
    Men lever gott och efter inkomsten. 
    Det är nog det som är grejen, att rätta utgifterna efter inkomsten och inte nöjeshandla onödiga grejer

• Anonym (M)

TS och nån mer som är ensamstående har ju fortfarande inte skrivit om ni är ensamstående på heltid eller varannan vecka eller nått annat upplägg.

Det är stor skillnad. Att vara ensamstående på heltid påverkar som sagt hur man kan jobba, jobbar man när förskolan / fritids är stängda måste man kanske betala för barnpassning som jag gjorde ..  plus att det såklart kostar mer att ha barn på heltid, underhållsstödet är inte mycket. 

• Anonym (SS)
    Anonym (M) skrev 2023-03-10 01:22:49 följande:

TS och nån mer som är ensamstående har ju fortfarande inte skrivit om ni är ensamstående på heltid eller varannan vecka eller nått annat upplägg.

Det är stor skillnad. Att vara ensamstående på heltid påverkar som sagt hur man kan jobba, jobbar man när förskolan / fritids är stängda måste man kanske betala för barnpassning som jag gjorde ..  plus att det såklart kostar mer att ha barn på heltid, underhållsstödet är inte mycket. 

Jag är ensamstående på heltid. Och fick.nästan bättre ekonomi då exet blev tvungen att betala underhåll för han köpte ingenting till barnen. Han har aldrig kunnat hålla i pengar
  • Anonym (Spara)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-09 00:27:23 följande:
    Så klart det finns de med andra förutsättningar än jag, det är ju det jag är nyfiken på. Vad folk som är lågavlönade, ensamstående tbåbarnsmorsor lägger sina pengar på som inte jag gör. 
    Ok jag är lågavlönad, ensamstående tvåbarnsmorsa och jag lägger mina pengar på räkningar, mat och barnen plus att mitt sparkonto nu är cirka 170 000 kr, vad vill du diskutera?
  • Anonym (Hillevi)

En del gör nog av med mycket på läsk, snacks och alkoholdrycker, man vill unna sig helt enkelt. Ju sämre tider desto mer lägger folk på mat och godis har det skrivits om i årataL

Själv är jag väldigt kräsen med kaloriintaget och fredagsmys existerar inte här, då blir vi bara tjockisar hela familjen och det vill vi inte.

Andra lägger pengar på en dyr bil och tar lån. Vi hade kunnat ställa en miljon på gatan om vi ville men tycker mest att det är lite korkat. Vi behöver inte bevisa något för någon och köra dyra mil i slaskvinter i Sverige, roligare i så fall att hyra en sportbil någon vecka på en semesterort.

Och så djur. Djur kostar mycket mer än folk tror och det kan komma stora utgifter med kort varsel. 

Men folk verkar tro att det är en mänsklig rättighet att ha tre jyckar för 20 k styck, hemmaspa i trädgården och leasingbil fast man jobbar som restaurangbiträde och montör. Det blir ett jobbigt uppvaknande för dem nu.

• Anonym (Gift med slösar iallafall)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-09 00:27:23 följande:
    Så klart det finns de med andra förutsättningar än jag, det är ju det jag är nyfiken på. Vad folk som är lågavlönade, ensamstående tbåbarnsmorsor lägger sina pengar på som inte jag gör. 

Jag är en gift 2 barns mamma med rätt hög lön. Till och med jag kan trolla bort mina pengar rätt fort :) Barnen har vars en ponny. Jag har en häst. Vi bor stort och reser ibland. Jag och maken unna oss dejter och lyx ibland. Vi odlar vår egna mat ( vilket inte är gratis) och köper mat som är bra ur miljösynpunkt/ rättvisemärkt mm( vilket inte heller är gratis ) Vi är lediga tillsammans alla skollov och det blir synligt i ekonomin. 
    Tänk om båda dina barn hade varit hästtokiga? Två barn på ridskol/med ponny i Stockholm kan vem som helst bli fattig på :) 

Jag spenderar så att lönekontot blir nästan tomt ibland men det tycker jag att jag ska få unna mig när jag pluggat så länge och jobbat upp en karriär. 

Att spara pengar på hög är inte mer värt än tex mer ledighet med barnen. 

• Anonym (Mmio)

Vi är väl medelinkomsttagare båda två. 3 barn mellan 5-15 år.

Boende kostnad (el, vatten, sopor, ränta på huslånet som är ca 2 miljoner)  + försäkringar (3 barnförsäkringar, olycksfall på 2 vuxna, bilförsäkring, båt&släpvagn mm) ca 20 000 per månad just nu när elen är dyr.

Vi sparar 12 000 alltid varje månad. Ungarna har aktiviteter som kostar, vi vuxna gymkort. Ofta cuper och andra grejer som kostar extra för ungarnas träningar. Kläder väx ur, handlar både second hand och nytt. 

Vi åker skidor, både på orten och längre bort, det kostar en del. Tycker om att ta en hotellnatt då och då för att mysa och lyxa. På sommaren åker vi ofta på längre semestrar, både hyr stuga och med husbil. 

Lägger en hel del pengar på renoveringar av huset, ett av barnen + maken kör cross, kostar en del det också. 

Vi äter inte heller oxfilé varje dag, men gott och bra. Handlar mat för runt 7000 varje månad, det mesta från grunden, bakar alltid eget bröd, gör egna köttbullar och soppor osv. Äter på restaurang kanske ett par gånger i månaden, ofta på Pinchos som barnen gillar. Utöver det kanske pizza 1 gång i månaden och mc Donalds 1 gång i månaden, ofta pga tidsbrist.

Har två bilar som ska ska tankas, servas osv. En båt som kostar, båtplats, bensin, service osv.

Har inga lån utöver det på huset.

Vi lever bra och klagar absolut inte. Skulle om vi ville kunna dra ner betydligt på mycket och spara mera, men vi tycker om att leva och göra saker vi uppskattar. Även det lilla, som en skogstur och grilla korv.

Vi har alltid ett ekonomiskt tänkt och slösar sällan pengar. En del tycker säkert att det är att slösa att bo på hotell och gå på restaurang, och det är det ju på ett sätt, men vi uppskattar det så mycket och tycker det är värt pengarna.

Vi åkte utomlands ca 2 ggr varje år innan pandemin. Sen den kom och med all osäkerhet i världen så har vi åkt på en kortare weekendresa. 

• Anonym (Ibland)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-08 23:33:53 följande:

Man behöver acceptera att allas situation är olika.

Vi fick större skattesänkning vid nyår än kostnadsökningarna under 2022/2023 men det betyder inte att jag tror alla befinner sig i samma situation som oss. Utan visa har det tufft och svårt att få ekonomin att gå ihop och det vad det beror på är väldigt individbaserar..
  • Anonym (Bubbla)
    MysigaSara97 skrev 2023-03-09 19:12:28 följande:

De lever som om de vore högavlönade. Sen lite dålig impulskontroll på det så blir det riktigt farligt.

Eller så jobbar de i ett låglöneyrke, bor i en dyr lägenhet- inte lätt att byta - har ett ex som jävlas bara för att. Har barnen hela tiden och får noll återhämtning. Lite vab då och då så lönen blir ännu lägre. Alla har liksom inte marginaler.
Svar på tråden Vad gör folk med sina pengar egentligen?