• Muminsaris

Molnande värk efter ÄL

Hej! 

som rubriken lyder har jag haft en molnande värk efter ÄL. jag hade ÄL i 6/3 eller 7/3 (Lite osäker då jag gjorde ett ÄL-test den 2/3 som visade EJ fertil och ett test 3/3 som visade fertil. Enligt testet är man fertil 3-4 dagar innan ägglossning). 
    Min sambo och jag hade sex den 4/6 och 8/6 så vi prickade inte alls in ÄL. 
    Jag har nu haft en extremt molnande värk (mensvärk liknande symtom) sedan 8/3 och har det fortfarande. Den har inte avtagit utan varit konstant sedan dess. Jag har inte planerad mens förens 20/3. Jag slutade med P-piller i februari så detta var min första riktiga ägglossning som jag vet om. jag kan inte komma ihåg om jag hade såna här symtom innan mina p-piller men jag tror jag bara hade det någon dag innan mens eller när jag hade mens. 

anledningen varför vi slutade med p-piller var för att vi vill ha barn inom en framtid och vi ville egentligen att min kropp skulle komma igång ordentligt och sen ta det därifrån, men vi har sagt att det som händer det händer och då hade vi varit jätteglada för det. 

men nu till min fråga, är det ens rimligt att jag skulle kunna vara gravid nu när vi hade sex så många dagar innan ÄL? någon som haft samma symtom? Jag googlade lite och chansen att man blir gravid om man hade sex en gång under sin ÄL och fertilitetsdagar så är chansen 2-4% Vilket känns sjukt lågt. 

det känns så himla långt kvar tills jag kan testa. och någon erfarenhet om hur tidigt man faktiskt kan testa? 

så tacksam för svar (från en förvirrad tjej som inte försökt fått barn innan) 

• Svar på tråden Molnande värk efter ÄL
  • Muminsaris

För att tillägga så är det en extrem molnande värk (gör fruktansvärt ont) så vetekudden har gått varm nu under dessa dagar och min mage har dessutom ballat ur. Natten till igår (9/3) vaknade jag två gånger av att jag behövde springa upp och göra nummer två Och hela dagen den 9/3 så var jag tvungen att ha en toalett nära. 

• joffan

Jag skulle nog tro att om du är gravid är det för tidigt med symtom. Vist det är ju inte omöjligt att du är gravid men kan lika gärna vara något hormonellt som händer i din kropp eftersom du nyss slutat med P-piller. Är ju inte helt ovanligt att man får mindre mensvärk och blödningar med P-piller så kan ju vara den skillnaden du märker av. Jag fick lite märkliga symtom i min kropp som jag inte var beredd på när jag slutade med P-piller för flera år sedan. Kände av ägglossningen och fick andra flytningar då, blev kåtare, gick ner i vikt och fick en smalare figur över rumpa och lår. 

Vid mina graviditeter så har jag fått den där känslan du beskriver lite senare. Typ runt vecka 6-10 kanske? 

Men däremot har jag blivit gravid trots att jag inte hade sex då jag skulle haft ägglossning. Hade sex flera dagar innan och vi blev förvånad då att jag blev gravid. Måste haft ägglossningen flera dagar innan jag borde haft det. Första barnet hade jag sex när det var ägglossning och nu väntar jag nummer tre och vi har sex väldigt ofta. 

• Muminsaris

Tack snälla för svar och input joffman. 

jag tycker precis som du att det kändes alldeles för tidigt med såna här symtom om det skulle vara en graviditet, men sen sökte jag runt här inne på familjeliv och hittade flera trådar med samma ämne och där var det flertal som hade känt av efter bara några dagar (och i vissa fall dagen efter ÄL) vilket gjorde mig lite fundersam. Jag trodde att min kropp skulle ta längre tid på sig att ställa om sig, men hitills har allting stämt överens med en sån vanlig app jag använder (med både mens och ägglossning), därav också varför jag blev lite fundersam. Oavsett om det inte är graviditetstecken så får jag aldrig fram att det är vanligt att ha sån här mensvärk i så många dagar när det är så långt kvar till mensen. Vi får helt enkelt vänta och se. Förmodligen är det ingenting och mensen kommer komma som vanligt. 

kul att höra att du blev gravid trots att du inte prickade in "rätt dag". Jag personligen tycker det känns ganska krystat att ha sex bara för att man har ägglossning den dagen, utan kör gärna lite mer fritt även fast jag vet att det kanske är svårare att bli gravid då. 

och stort grattis till din tredje graviditet! :D 

Svar på tråden Molnande värk efter ÄL