• Anonym (Nojig.)

Ni som har "nedtryckande" tvångstankar, av vilket slag är de?

Jag har börjat få detta på senare år av någon konstig anledning.

T,ex när jag ska förbereda mig inför ett viktigt möte eller vet att jag kommer hamna i ett sammanhang där jag måste göra ett bra intryck. Då kommer tvångstankar av ganska aggressiv art, som "Det kommer gå åt pipsvängen", "Ingen ide att du anstränger dig, du kommer ändå misslyckas" och "De kommer bara att skratta åt dig!.

Eller de gånger jag blivit förälskad i en person, så kommer tvångstankar som "Inbilla dig ingenting" och "glöm henne".

Det är tvångstankar av det rent nojiga slaget, kan det vara en konsekvens av psykisk stress, som jag haft under en längre tid?

Eller dagen före avlöning: "Du får inga pengar".

Det kan låta rent komiskt och skrattretande, jag vet, men detta är oerhört jobbigt att leva med. Vad kan det finnas för psykologiska förklaringar?

Jag är ändå en person som väljer att tänka positivt och se möjligheter istället för problem, och försöker ofta mentalisera genom att tänka positivt. Men ändå kommer dessa aggressiva tvångstankar, nästan som att min hjärna jobbar emot mig.

• Svar på tråden Ni som har "nedtryckande" tvångstankar, av vilket slag är de?
  • Anonym (OCD)

Har du utvecklat några coping-utföranden kopplat till dessa tvångstankar eller kommer tvångstankarna och sen är det slut där? 

T.ex.  trygghetsramsor; ?Jag kommer visst att få lön, det är inte så!!?

I mitt fall har jag haft tvångstankar- & handlingar större delen av mitt liv. Det tog rejäl fart i 8:e klass med prestationskopplade tankar - jag var tvungen att motarbeta tankar som sa till mig att jag inte skulle klara ett visst prov, eller inte dög på olika sätt. Det utvecklades till att jag var tvungen att intala mig själv att jag var jag. Min hjärna sa alltså åt mig att jag t.ex. var den personen i klassen som var sämst på matematik, på grund av en rädsla att vara ?dålig?. Det låter hemskt och fördömande men så var det. 

Jag rabblade att jag var jag; namn och personnummer, aamt andra intygande faktan - säkert 80-150 ggr per dag. Det var en hektisk tid. 

Fick diagnosen OCD vid 22 års ålder. KBT och Sertralin hjälpte men det är kroniskt och blir värre vid stress/negativa händelser, inför viktiga händelser etc. 

• Anonym (inlärt)

Ja, det fick jag lära mig mycket tydligt av min mamma, flera lärare och andra runtomkring mig mycket tidigt, och det hänger kvar även nu i vuxen ålder. Så det finns alltid en liten röst i bakhuvudet om hur sämst jag är och att allt skit händer och ska hända mig för det är jag värd.

Svar på tråden Ni som har "nedtryckande" tvångstankar, av vilket slag är de?