• Anonym (Ella)

Använda samma kläder flera dagar i rad på förskolan

Hur gör ni?
    Mina två förskolebarn, 4 och 5 år gamla brukar byta kläder varje dag.
    Jag tänker att det är normalt.   Jag har arbetat som vikarie på förskola (många år sedan) och de allra flesta barnen hade inte samma kläder flera dagar i rad.
    Det var två syskon som hade det, och personalen brukade prata med varandra om att de alltid hade samma kläder.   
    Min man tycker att det är onödigt att inte kunna använda samma kläder flera dagar i rad på förskolan, och jag börjar tänka att han kanske har rätt.

• Svar på tråden Använda samma kläder flera dagar i rad på förskolan
  • RaYzLeR
    Anonym (Ella) skrev 2023-03-12 22:52:44 följande:

Hur citerar man inlägg här? 
    Funkar ju inte.. 

Håll mobilen i horisontalläge så kan du citera.
  • Anonym (Ella)
    RaYzLeR skrev 2023-03-12 23:07:54 följande:
    Håll mobilen i horisontalläge så kan du citera.
    Tack!  
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Hej) skrev 2023-03-12 06:59:29 följande:

Vad menar du med flera dagar?
    Min son använder oftast 2 dagar.
    Sen har han likadana kläder, han har hittat sina favoriter så köpt flera vilket gör att det ser ut som "samma kläder I flera dagar"
    Jag tvättar mitt i v ibland i tvättstuga så kläder han haft under dagen kan vara rena o torra dagen efter

Ser och känns kläderna smutsiga? En del kanske inte har mycket pengar så de kan köpa en enorm garderob. 
    Barnet kanske har en period där de vägrar byta..... 
    Kommer de från Sverige eller annat land, inte alla som anser att det behöver bytas varje dag om kläderna inte ser smutsiga ut
    Finns många alternativ. Men ser det ut som barnet är misskött så ska ni j antingen prata lite med föräldrarna el göra en orosanmälan.

Läs trådstarten igen, du har missuppfattat.
    Det handlar om mina barn, de byter kläder varje dag, och jag vill veta hur andra gör?
    Att jag tog upp ett exempel på när jag jobbade på förskola där ett syskonpar som hade samma kläder flera dagar i rad och personalen hade åsikter om det, det var bara ett exempel.   Det var nästan 20 år sedan, så det är inte aktuellt att orosanmäla.    
    Jag vill bara veta hur andra gör och ser på saken? 
  • RaYzLeR
    Anonym (Ella) skrev 2023-03-12 23:19:08 följande:
    Tack!  
    Det verkade fungera bra, då du citerade mig nu. Skrattande
  • Anonym (Ella)
    RaYzLeR skrev 2023-03-12 23:34:21 följande:
    Det verkade fungera bra, då du citerade mig nu.  // Skrattande
    Ja det funkade, tack för hjälpen! 
  • Citronella
    Anonym (Ella) skrev 2023-03-12 22:52:44 följande:

Hur citerar man inlägg här? 
    Funkar ju inte.. 

Skriver du på mobilen kan du behöva tippa mobilen (som om du skulle se ett filmklipp) sidan tippar inte men det gör av någon anledning att man kan trycka på citatknappen. 
  • Lee***

Har två förskolebarn . 2 och 5 år, byxor, trumvirvel och tröja åker direkt i tvätten när dom kommer hem, vill inte ha massa bakterier hemma

• Anonym (591)
    Anonym (...) skrev 2023-03-12 07:22:21 följande:

Strumpor, kallingar/trosor samt t-shirt byter man varje dag tycker jag, även på barn. Sen kan man ha långbyxor ett par dagar om de inte blivit smutsiga. Tjocktröjor kan man också ha mer än en dag eftersom man inte brukar ha på sig dem hela tiden. 

Varför byta tshirt om den inte är smutsig utifrån?

Om tshirten blir ofräsch efter bara en dag så är nog ditt barn världens första barn som luktar svett i armhålorna.
  • Anonym (591)
    Lee*** skrev 2023-03-13 00:00:34 följande:

Har två förskolebarn . 2 och 5 år, byxor, trumvirvel och tröja åker direkt i tvätten när dom kommer hem, vill inte ha massa bakterier hemma

Det har du ändå.

Det kryllar av bakterier och kvalster hos alla människor. De flesta bakterier gör gott. Sår läker inte utan goda bakterier tex.

Tvättar du och partnern också era jobbkläder varje dag?

Ni kanske kunde ha förskolekläder och hemmakläder. Alltså byta när ni kommer hem, men ha samma hemmakläder och bortakläder minst 2 dagar.

Så onödigt att tvätta osmutsiga kläder som använts i några timmar, sliter på både miljö, plånbok, tid och kläder.
  • Anonym (om)
    Anonym (Ella) skrev 2023-03-11 23:45:54 följande:
    Använda samma kläder flera dagar i rad på förskolan

Hur gör ni?
    Mina två förskolebarn, 4 och 5 år gamla brukar byta kläder varje dag.
    Jag tänker att det är normalt.   Jag har arbetat som vikarie på förskola (många år sedan) och de allra flesta barnen hade inte samma kläder flera dagar i rad.
    Det var två syskon som hade det, och personalen brukade prata med varandra om att de alltid hade samma kläder.   
    Min man tycker att det är onödigt att inte kunna använda samma kläder flera dagar i rad på förskolan, och jag börjar tänka att han kanske har rätt.

Om kläderna inte är smutsiga så kan man såklart använda dem flera dagar. Inte strumpor och underkläder, men andra kläder.

Att byta alla kläder varje dag är slöseri både med el, vatten, tvättmedel, torkning. Och sliter i onödan på kläderna. 

Så länge inte kläderna är synligt smutsiga eller luktar illa så ska förskolepedagogerna strunta i vad barnen har på sig. 
  • Anonym (om)
    Lee*** skrev 2023-03-13 00:00:34 följande:

Du har naturligtvis en massa bakterier hemma även om du tvättar barnens kläder direkt när de kommer hem. Och det är bra för människor, särskilt barn, att utsättas för bakterier och bygga upp sitt immunförsvar. Och det är dåligt för miljön och ekonomin att tvätta överdrivet. 

Jobba med din överdrivna bakterierädsla istället för att tvätta hela tiden i onödan. 
Svar på tråden Använda samma kläder flera dagar i rad på förskolan