• Anonym (Anticimare)

    Ni som anmäler trådar...?

    och påpekar trolltrådar och medlemmar på forumet. Märker ni någonsin att dessa trådar plockas bort? Jag ser inga tecken på detta bara att man blir avstängd allt som oftast  när man försöker påtala det.

    Varför denna känslighet mot medlemmar som så uppenbarligen förstör för andra?

  • Svar på tråden Ni som anmäler trådar...?
  • Fröken Allvar
    Anonym (vill ha högt i tak) skrev 2023-03-13 19:53:50 följande:
    Har varit med på detta forum i några år och har aldrig någonsin sett reklam för droger. Menar du att det postas länkar till onlineapotek?

    För övrigt:

    Det enda jag anmält har varit en länk till en porrsajt. Men skulle absolut kunna anmäla uppenbart kränkande saker som att någon ber en annan att ta livet av sig, någon som använder n-ordet eller liknande på ett elakt sätt eller grova pedofila saker. Eller att man hotar någons barn på ett grymt smaklöst sätt.
    Har inte sett det så har inte behövt anmäla och tror dessutom någon annan hade varit snabbare än jag ändå.
    Något som definitivt borde anmälas är trakasserier skickade som privata meddelanden, men är ju endast den som fått motta meddelandena som kan göra det.

    Annars tycker jag att det ska vara högt i tak. Yttrandefrihet ska råda. Ingen censur av åsikter!
    De som startar trådar gång på gång om samma sak, gör det något? Är ju bara att strunta i att gå in i dem. Vill vissa incels skriva tråd på tråd om sitt miserabla liv där de saknar en kvinna samtidigt som de tycks hata kvinnor (hur nu det kan gå ihop?), låt dem göra det. Så länge folk vill diskutera i tråden så finns det ju intresse för någon.
    Det är inte jobbigt att scrolla förbi en tråd man inte har intresse av.
    Samma sak med trolltrådar, spelar väl ingen roll om allt ts skriver är fejk, går att ha diskussion om det ändå.

    Hur ser redaktionens regler för borttagande av inlägg ut?
    Raderas allt som anmäls? Går det efter en typ av färdig mall? Eller är det upp till den person som råkar moderera för tillfället?
    Jag har inte kunnat svara då jag blev spärrstraffad i ett dygn för personangrepp i självförsvar på grund av att subtila antydningar och förlöjligande emojis inte är otillåtna och anklagelser om hot inte tas bort förrän förrän man vunnit pilkastningen genom att förnedra motståndaren tillbaka. Jag ska försöka bli bättre på de subtila kränkningar som avslutas med tre punkter om jag stannar på forumet.

    Eftersom moderator vill "veva igång" så gör jag väl det... 

    De som startar nya trådar gång på gång om samma sak, gör det något? Mig gör det något när trådarna är en uppenbar form av mobbning av andra användare med deras information lätt förtäckt. Av nick som inte syns det dygn trolltrådarna inte startar kan man sluta sig till vilka användare som ligger bakom dessa...

    Ett annat problem med trolltrådar som framställer en incel eller en "sjukpensionär" i dålig dager är att människor som saknar kunskap om till exempel myndigheter och hyresvärdar kan tro på innehållet i tråden. De sprider alltså desinformation. 

    Vissa konton som har skrivit här i tråden är alltså med och sprider desinformation... 

    Vissa konton är väldigt hotfulla... 

    Högt i tak är ju tydligen väldigt kul så länge det är ensamma incels som förtjänar det som blir mobbade... Tycks vissa tycka...

    Nu är jag trött på punkter... Ser lite fult ut... 

    -

    Något jag tycker att man ska fundera över som moderatorer är om man läser av konfliktsituationen i förhållande till vad man säger sig stå för. Vad är högt i tak? Egentligen? 
  • Moderator

    Hej! Jag delar upp ditt inlägg "De som startar nya trådar gång på gång om samma sak, gör det något? Mig gör det något när trådarna är en uppenbar form av mobbning av andra användare med deras information lätt förtäckt. Av nick som inte syns det dygn trolltrådarna inte startar kan man sluta sig till vilka användare som ligger bakom dessa" Om det handlar om mobbning så är det självfallet inte okej. Det ska anmälas så att vi får vetskap om det och kan agera. Däremot så är det så att som medlem kan det vara svårt att avgöra vem som döljer sig bakom ett anonymt inlägg. Det gör vi som admin och kan agera utifrån det. Men som sagt anmäl och skriv i anmälan- inte i tråden- varför ni reagerat.


    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Moderator

    "Ett annat problem med trolltrådar som framställer en incel eller en "sjukpensionär" i dålig dager är att människor som saknar kunskap om till exempel myndigheter och hyresvärdar kan tro på innehållet i tråden. De sprider alltså ddesinformation" Det är inte alltid att någon har rätt fakta kring en fråga. Men det är okej! Är det inte uppenbar desinformation så får inlägget ligga kvar och då är det bättre att bemöta själv i tråden och bemöta felaktigheter och då gärna med solid fakta.


    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Moderator

    Hotfulla inlägg gentemot andra medlemmar är aldrig okej och ett sådant konto ska tas bort och det är också skäl för avstängning. Anmäl och motivera så kikar vi på det!


    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Fröken Allvar
    Tack moderator för svar. Det blir tydligare för alla.
     
    Tyvärr orkar jag inte delta så lång tid i trådarna som mobbar utsatta, särskilt inte när trollet inte är utsatt på riktigt utan utan mobbar sig själv genom att låtsas vara en utsatt med dålig självkänsla.
     
    Det jag menar med subtila hot är just att upprepade gånger skriva just att "vissa" gör så och så med punkter. Att återknyta till saker utan att säga vad man syftar på sprider en känsla av ingen rök utan eld. Bättre ta upp vad det handlar om så att andra får avgöra själva. 
     
    Det ligger ett trollinlägg i denna tråd som ingen fattar vad det syftar på utom jag som självklart fattar att det handlar om min fattigtråd och alla dess länkar. Som moderator skrivit kan det uppfattas tjatigt att länka vidare i samma tråd, men människor hittar fortfarande den tråden, därför kändes det värt att fortsätta fram till att en annan användare kallade mig och rumäner saker jag mådde illa av. Jag orkar inte, men jag är inget troll och jag är inte ett experiment som består av flera personer heller. Däremot är jag trött på mobbningen nu. 
     
    Jag är tacksam när moderator motiverar sig i tråden. 
  • Moderator

    Jag såg i tråden att det togs upp att det inte kommer någon bekräftelse på anmälda inlägg. Det ska komma till den mejladress ni reggade er med. Jag ska testa runt och se så det inte ligger något och spökar. Det har även efterfrågats bättre motiveringssvar. Ska även kika på dem. Motiveringarna har hängt med länge så det kan vara läge att uppdatera det. 😊


    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Moderator
    Fröken Allvar skrev 2023-03-14 16:08:13 följande:
    Tack moderator för svar. Det blir tydligare för alla.
     
    Tyvärr orkar jag inte delta så lång tid i trådarna som mobbar utsatta, särskilt inte när trollet inte är utsatt på riktigt utan utan mobbar sig själv genom att låtsas vara en utsatt med dålig självkänsla.
     
    Det jag menar med subtila hot är just att upprepade gånger skriva just att "vissa" gör så och så med punkter. Att återknyta till saker utan att säga vad man syftar på sprider en känsla av ingen rök utan eld. Bättre ta upp vad det handlar om så att andra får avgöra själva. 
     
    Det ligger ett trollinlägg i denna tråd som ingen fattar vad det syftar på utom jag som självklart fattar att det handlar om min fattigtråd och alla dess länkar. Som moderator skrivit kan det uppfattas tjatigt att länka vidare i samma tråd, men människor hittar fortfarande den tråden, därför kändes det värt att fortsätta fram till att en annan användare kallade mig och rumäner saker jag mådde illa av. Jag orkar inte, men jag är inget troll och jag är inte ett experiment som består av flera personer heller. Däremot är jag trött på mobbningen nu. 
     
    Jag är tacksam när moderator motiverar sig i tråden. 

    Tack snälla och tack till dig med! 😊
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Carolatom07

    Ja, motiveringarna behöver uppdateras, så att det blir tydligt varför ett inlägg tas bort. Sedan om man har någon fråga kring det via mail till supporten, borde kanske någon kunna ta sig tid att svara på dem.

    En bra grundregel som ni har är att man ska tänka på att det är människor bakom skärmen, många seglar nog iväg under anonymiteten och förhäver sig. Det kan vara lätt att få en människa att känna sig kränkt utan att man själv (som skribent) tycker att det man skrivit är någon "big deal". Men åsikter måste man få ha, och tankar måste man få ge uttryck för, i ett debattforum värt namnet. Sedan får man nog se till att kunna balansgången, så att man förstår när man gått över en gräns.

  • Anonym (xxxxxxx)

    FL kryllar av människor som vill begränsa vad andra får tycka och skriva och ska anmäla allt som inte faller dem i smaken.

    Personligen tycker jag det inte är mer än rätt att såna personer blir anmälda och portade för tål man inte andra åsikter än sina egna vad gör man då i ett diskussionsforum öht?

  • Anonym (xxxxxxx)
    Carolatom07 skrev 2023-03-14 17:13:54 följande:

    Ja, motiveringarna behöver uppdateras, så att det blir tydligt varför ett inlägg tas bort. Sedan om man har någon fråga kring det via mail till supporten, borde kanske någon kunna ta sig tid att svara på dem.

    En bra grundregel som ni har är att man ska tänka på att det är människor bakom skärmen, många seglar nog iväg under anonymiteten och förhäver sig. Det kan vara lätt att få en människa att känna sig kränkt utan att man själv (som skribent) tycker att det man skrivit är någon "big deal". Men åsikter måste man få ha, och tankar måste man få ge uttryck för, i ett debattforum värt namnet. Sedan får man nog se till att kunna balansgången, så att man förstår när man gått över en gräns.


    Fast det bygger ju på verklig moderering som görs av människor och så tror jag inte att det är på FL. Här tror jag det mesta av modereringen sköts av botar som inte bryr sig ett dugg om motivering... FL är en privat sajt och botar är billigare än människor, de jobbar gratis.

    På FL går i stort sett alla anmälningar igenom vilket många oxå lärt sig använda lite som de känner för. Det är tex inte ovanligt att de som själva gärna ger sig på andra sen anmäler när de får mothugg och det går igenom helt enkelt för att personen var först på anmäla knappen.. det är heller inte ovanligt att folk efter eget tycke börjar "rensa" i trådar och anmäler allt som inte passar just den personens subjektiva smak, ibland långt efter att det skrivits... och ja det går igenom det med.
  • Anonym (vill ha högt i tak)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-14 14:18:04 följande:
    Jag har inte kunnat svara då jag blev spärrstraffad i ett dygn för personangrepp i självförsvar på grund av att subtila antydningar och förlöjligande emojis inte är otillåtna och anklagelser om hot inte tas bort förrän förrän man vunnit pilkastningen genom att förnedra motståndaren tillbaka. Jag ska försöka bli bättre på de subtila kränkningar som avslutas med tre punkter om jag stannar på forumet.

    Eftersom moderator vill "veva igång" så gör jag väl det... 

    De som startar nya trådar gång på gång om samma sak, gör det något? Mig gör det något när trådarna är en uppenbar form av mobbning av andra användare med deras information lätt förtäckt. Av nick som inte syns det dygn trolltrådarna inte startar kan man sluta sig till vilka användare som ligger bakom dessa...

    Ett annat problem med trolltrådar som framställer en incel eller en "sjukpensionär" i dålig dager är att människor som saknar kunskap om till exempel myndigheter och hyresvärdar kan tro på innehållet i tråden. De sprider alltså desinformation. 

    Vissa konton som har skrivit här i tråden är alltså med och sprider desinformation... 

    Vissa konton är väldigt hotfulla... 

    Högt i tak är ju tydligen väldigt kul så länge det är ensamma incels som förtjänar det som blir mobbade... Tycks vissa tycka...

    Nu är jag trött på punkter... Ser lite fult ut... 

    -

    Något jag tycker att man ska fundera över som moderatorer är om man läser av konfliktsituationen i förhållande till vad man säger sig stå för. Vad är högt i tak? Egentligen? 
    Klart du ska vara kvar på forumet! Du brukar ju komma med bra inlägg, speciellt i din tråd om fattiga. Det du gör där är toppen!

    Visst, desinformation är inte bra. Därför är det bra att de trådarna får vara kvar så att riktig info kan motsäga påhitt som låtsas vara sanning. Även trådskaparna kan lära sig något på det.
    Vissa trådskapare verkar bara vara superirriterade på något och kan till viss del ändra sig efter inlägg som säger emot med info från olika synvinklar. Även om inte alla ts vågar ta till sig när de får nya tankar och kunskap. Heder till alla som vågar, har sett det några gånger.
    Jag är snarare på incelens sida, att de får gärna starta trådar om de vill. Kommer de däremot med kvinnohat så är det bara bra att de får mothugg. Men visst, trådar som helt uppenbart enbart går ut på att kränka folk behöver ju inte komma i flera varianter gång på gång. 
    Det viktiga i sådana trådar är ju mothugget de får av seriösa skribenter.

    Ja, vad är högt i tak egentligen?

    Vissa på fb verkar se högt i tak som att de får säga rasistiska och homofoba saker utan avstängning men att man samtidigt blir avstängd för en mening ot. Ot eller vad som kan gränsa till det är ibland det mest intressanta i en tråd. När någon berättar om en händelse från sitt liv som har lite med ämnet att göra men inte helt tex.
    Det gillar jag med familjeliv, att så länge man håller någorlunda god ton så kan man komma med vad som vissa anser är ot. Oftast de som påpekar ot på alla forum är de med en annan åsikt än den som skrivit något som gränsar till ot. Eller så används ot-beskyllningarna som en typ av härskarteknik.
  • Fröken Allvar
    Anonym (vill ha högt i tak) skrev 2023-03-16 09:01:58 följande:
    Klart du ska vara kvar på forumet! Du brukar ju komma med bra inlägg, speciellt i din tråd om fattiga. Det du gör där är toppen!

    Visst, desinformation är inte bra. Därför är det bra att de trådarna får vara kvar så att riktig info kan motsäga påhitt som låtsas vara sanning. Även trådskaparna kan lära sig något på det.
    Vissa trådskapare verkar bara vara superirriterade på något och kan till viss del ändra sig efter inlägg som säger emot med info från olika synvinklar. Även om inte alla ts vågar ta till sig när de får nya tankar och kunskap. Heder till alla som vågar, har sett det några gånger.
    Jag är snarare på incelens sida, att de får gärna starta trådar om de vill. Kommer de däremot med kvinnohat så är det bara bra att de får mothugg. Men visst, trådar som helt uppenbart enbart går ut på att kränka folk behöver ju inte komma i flera varianter gång på gång. 
    Det viktiga i sådana trådar är ju mothugget de får av seriösa skribenter.

    Ja, vad är högt i tak egentligen?

    Vissa på fb verkar se högt i tak som att de får säga rasistiska och homofoba saker utan avstängning men att man samtidigt blir avstängd för en mening ot. Ot eller vad som kan gränsa till det är ibland det mest intressanta i en tråd. När någon berättar om en händelse från sitt liv som har lite med ämnet att göra men inte helt tex.
    Det gillar jag med familjeliv, att så länge man håller någorlunda god ton så kan man komma med vad som vissa anser är ot. Oftast de som påpekar ot på alla forum är de med en annan åsikt än den som skrivit något som gränsar till ot. Eller så används ot-beskyllningarna som en typ av härskarteknik.
    Oj, jag blev superglad nu, att det funnits åtminstone en person som uppskattat fattigtråden! Den blev inte alls som jag ville men det känns bra att få höra om hur du kunnat uppskatta den ändå trots vad som hände med den. 

    Det övriga du skriver kan jag bara hålla med om. Bra formulerat, bra perspektiv. 
Svar på tråden Ni som anmäler trådar...?