• Hejsanhoppsan157

Utebliven mens men negativt test

Hej alla! Skulle fått min mens 27/2 och den har fortfarande inte kommit. 
    Brukar vara regelbunden med två dagar off fram och tillbaka. Vet att jag har haft äl pga testat hela månaden. Har inte stressat eller haft vikt ökning eller förlust. 

Har testat flera gånger men bara negativt... 
    Vi har försökt i över 1 år nu och detta är första gången den är försenad så börjar bli lite orolig eftersom de inte visar positivt. 

Har någon varit med om att dom har plussat sent efter utebliven mens? 

• Svar på tråden Utebliven mens men negativt test
  • Anonym (Hejsan Hoppsan!!!)
    Hejsanhoppsan157 skrev 2023-03-12 18:14:01 följande:

Brukar vara regelbunden med två dagar off fram och tillbaka. Vet att jag har haft äl pga testat hela månaden. Har inte stressat eller haft vikt ökning eller förlust. 

Vi har försökt i över 1 år nu och detta är första gången den är försenad så börjar bli lite orolig eftersom de inte visar positivt. 

• Anonym (Myran)
    Hejsanhoppsan157 skrev 2023-03-12 18:14:01 följande:

Kan bero på utebliven ägglossning. Bara för att du testat med ägglossningstester betyder det inte att du faktiskt haft ägglossning. Kroppen gör sig redo för ägglossning(är det som ger utslag på testen) sen är det inte säkert att ägget faktiskt släpper även fast kroppen gjort sig beredd.  

Har varit med om liknande till så vida att jag fint fick någon mens den månaden. Graviditetstesterna var negativa och mensen kom sen igen månaden efter. 
  • Anonym (Ja)

Vi började försöka med barn våren 2018, har alltid haft "lite" mens, alltså typ 3-4 dagar med lågt eller normalt flöde. Ibland ännu mindre, till och med så det räckt med bara trosskydd. Positiva ÄL-test varje månad men negativa graviditetstest. I februari 2019 hoppade mensen över en månad. Mensvärk men negativa test. Mensen kom som vanligt månaden efter. Så det händer. ÄL test visar ju bara att hjärnan skickat signal om att släppa ett ägg, inte att ett verkligen släppt. Så jag antog att det var vad som hände med mig då och antagligen med dig. Du får se, om du inte får mens nästa månad heller så bör du nog kontakta sjukvården.

Min historia slutade med en graviditet genom IVF hösten 2019 och en spontangraviditet våren 2022, så ge inte upp! Men har det gått ett år bör ni nog kolla upp så allt är OK, bra att ta tag i det för jag tror de har långa köer nu...

• svansmamman

Om man haft ägglossning kommer mensen ALLTID när den ?ska?,  om man inte blivit gravid dvs. De faktorer du nämner i inlägget påverkar inte att mensen blir sen. Med tanke på att gravtesten visar negativt innebär det att ägglossningen inföll senare än du tror, alternativt inte alls.  Att plussa ?sent?, dvs efter BIM, är något av ett familjelivspåfund. De som menar på att så skett hade förmodligen ägglossning senare än de tror. Så ja, om du fortfarande inte plussat och heller inte fått mens kan du nog vara rätt säker på att ägglossningen uteblivit. Det är ju ändå två veckor efter den BIM du trott dig ha, och då plussar man garanterat om man faktiskt är gravid. 

Jag håller tummarna för att du snart får ett +! ❤️

Svar på tråden Utebliven mens men negativt test