• Anonym (Bara en fundering)

    Är det inte lite konstigt med tjejer egentligen?

    Satt o läste tråden ang att använda sig utav filter på bilder osv. 


    Det jag tänkte nämna kan visserligen även killar och hens med göra. Men då jag är uppväxt med att tjejer gör det och endast manliga skådespelare så utgår jag ifrån just kvinnan nu. Sen om ni vill anamma det på något annat av de resterande 4 kön som verkar finnas så får ni väl gör det. 


    Iallafall jag tänkte på det här med att det hjärnan är van vid att se via sina ögon.. till slut gör att hjärnan uppfattar det som vackert eller fint.


    Ju mera van hjärnan är av att betrakta ett visst ansikte, ju mera börjar den att gilla det.


    Så min fråga är hur kommer det sig att tjejer / kvinnor sminkar sig än idag? Borde det inte vara något som rent av borde ha utraderats genom evolution helt enkelt? Framför allt sedan spegeln kom och man blev van vid att kunna se sig själv i spegel och inte enbart på ett tillfälligt foto i 3 världen i princip. 


    Eller vad tycker ni? (Furom att jag självklart kommer att utmålas som en idiot haha


     


    Bör inte sminksande ligga som en mental störning egetnligen? Och kanske ses som en sjukdom faktiskt ?? Försåtr att alla kommer vilja såga mig nu haha men tänk efter på vad jag faktiskt menar? 


     


    Bör folk som är beroende utav smink och filter på bilder få gå i terapi där de endast får sitta och stirra sig själva i en spegel utan att konsta till saker utan bara få betrakta sitt riktigt utseende ? 

  • Svar på tråden Är det inte lite konstigt med tjejer egentligen?
  • Anonym (M)
    Anonym (Bara en fundering) skrev 2023-03-13 21:41:22 följande:
    Berätta mer, gärna med statistik och riktiga trovärdiga källor ? Kan säkerligen ha fel, men visa mig gärna då isåfall.
    Att du ens frågar om källor visar att Limajo har rätt, det säger jag inte för att vara elak.
  • Anonym (Bara en fundering)
    Tukt skrev 2023-03-13 17:39:51 följande:

    Frågar man kvinnor, tjejer om varför de sminkar sig eller klär sig normativt snyggt eller sexigt, så säger de nästan alltid att de gör det för sin egna skull.
    Och eftersom inget av det har med fysisk komfort att göra, så får en utgå från att de har något att vinna på det. Utöver att det är en vanesak.
    Frågar man då vidare så säger, inte riktigt lika många, men de flesta, att de gör de här sakerna för att de jämför sig med andra kvinnor, snarare än att attrahera män.
    Jag tror det ligger en del i det.


    Så den psykologiska effekten ligger mellan kvinnor vs kvinnor ? 


    självklart kan det vara så då man anser / tror eller misstänker att endast de vackraste kvinnorna får ta del utav mer lyx, lycka samt ev säkerhet (blir mer beskyddade utav män). Är det i det sistnämna det handlar om? Att bli beskyddade av män? 


    Hur kan vi män förändra det ? eller är det helt enkelt den råa sanningen att man skyddar det vackraste i första hand ? 


    Förstår då varför läget är som läget är. Ingen kan beskyllas då. Men fuskar men då, rent ur ett manipulistiskt håll?? säger inte att det är fel, undrar bara vad som får hjärnan att förespråka det ? Men kanske är sant, att de vackraste räddas i första hand ur nöden.... 


    Men o andra sidan så bör det endast ha gällt vid tidigare fattigdom liksom Titanic.


    Menar absolut inte att verka negativ mot kvinnor, undrar som sagt den psykologiska processen bakom det hela.


    Ökar man helt enkelt sin överlevnad (tidigare) p ga sitt utseende helt enkelt? 


    Om det är så så förstår jag inte varför man förbjöd smink exempelvis när alla levde under samma villkor ?? Nu står ju kriget på farstun.. så kan förstå det om vi blir drabbade... men sen 70-talet tills 2020?

  • Limajo
    Anonym (Bara en fundering) skrev 2023-03-13 21:41:22 följande:
    Berätta mer, gärna med statistik och riktiga trovärdiga källor ? Kan säkerligen ha fel, men visa mig gärna då isåfall.
    Du är ganska ung eller hur? 
  • Anonym (Bara en fundering)
    Limajo skrev 2023-03-13 22:08:14 följande:
    Du är ganska ung eller hur? 

    Nope. O har legat med ca 50 kvinnor. så ingen incel heller.


    Var ska du finna din styrka ifrån nu då ? 

  • Limajo
    Anonym (Bara en fundering) skrev 2023-03-13 22:11:45 följande:

    Nope. O har legat med ca 50 kvinnor. så ingen incel heller.


    Var ska du finna din styrka ifrån nu då ? 


    Det är irrelevant hur många tjejer du haft. Jag pratade om din bristande bildning.
  • Tukt
    Anonym (Bara en fundering) skrev 2023-03-13 21:50:18 följande:

    Så den psykologiska effekten ligger mellan kvinnor vs kvinnor ? 


    självklart kan det vara så då man anser / tror eller misstänker att endast de vackraste kvinnorna får ta del utav mer lyx, lycka samt ev säkerhet (blir mer beskyddade utav män). Är det i det sistnämna det handlar om? Att bli beskyddade av män? 


    Hur kan vi män förändra det ? eller är det helt enkelt den råa sanningen att man skyddar det vackraste i första hand ? 


    Förstår då varför läget är som läget är. Ingen kan beskyllas då. Men fuskar men då, rent ur ett manipulistiskt håll?? säger inte att det är fel, undrar bara vad som får hjärnan att förespråka det ? Men kanske är sant, att de vackraste räddas i första hand ur nöden.... 


    Men o andra sidan så bör det endast ha gällt vid tidigare fattigdom liksom Titanic.


    Menar absolut inte att verka negativ mot kvinnor, undrar som sagt den psykologiska processen bakom det hela.


    Ökar man helt enkelt sin överlevnad (tidigare) p ga sitt utseende helt enkelt? 


    Om det är så så förstår jag inte varför man förbjöd smink exempelvis när alla levde under samma villkor ?? Nu står ju kriget på farstun.. så kan förstå det om vi blir drabbade... men sen 70-talet tills 2020?


    Det jag skrev är såklart generaliserat, och något jag oftast hör från kvinnor i diskussionen. Sedan kan vi hetrosexuella män stirra ögonen ur oss när vi ser något attraktivt, och då tänker man nog ofta att....åh, hon gör det för att kåta upp mig och andra män.
    I stället så handlar det nog undermedvetet att stärka sin ställning bland andra kvinnor. Män gör såklart lite så också. Man går på gymmet för att hävda sig inför andra män och förhoppningsvis så pass att folk ser på en som en alfahanne...
    Men i botten handlar det såklart i normer också. Det är ju oftast de som är lättast att förändra. Men inte ens det är enkelt.
    Så jag tror vi får dras med det här in till domedag.
  • Anonym (Bara en fundering)
    Limajo skrev 2023-03-13 22:21:01 följande:
    Det är irrelevant hur många tjejer du haft. Jag pratade om din bristande bildning.
    Jag söker efter bildning men du ger mig ingen? Är jag då inte snäppet före dig åtminstone då du inte har kommit med något relevant överhuvudtaget utan ska tjaffa om sånt som stöter dig? Vad för kunskap i din såkallade utvecklade bildning har du att komma med? Berätta gärna för oss alla andra ? 
  • Limajo
    Anonym (Bara en fundering) skrev 2023-03-13 23:36:11 följande:
    Jag söker efter bildning men du ger mig ingen? Är jag då inte snäppet före dig åtminstone då du inte har kommit med något relevant överhuvudtaget utan ska tjaffa om sånt som stöter dig? Vad för kunskap i din såkallade utvecklade bildning har du att komma med? Berätta gärna för oss alla andra ? 
    Jag tror bara det är du som behöver en källa på att män brukade sminka sig förr i tiden. Det är på nivån att be om källa för att verifiera att Sverige ligger i Europa. Du kan börja med att öppna en historiebok för mellanstadiet och titta på bilderna på kungarna. 
  • Anonym (Iii)
    Anonym (,) skrev 2023-03-13 13:52:56 följande:

    För att om man inte sminkar sig som tjej anses det att man "inte tar hand om sitt yttre". Jag får t ex alltid frågor om hur trött jag ser ut när jag är osminkad.

    Det är helt enkelt så normaliserat för en kvinna att vara onaturlig att när man väl är naturlig så tror folk att man är sjuk. 

    I den dagliga "driften" med att vara kvinna ingår smink, hår och rakning ofta. Man ser nästan aldrig osminkade kvinnor på foton och dyl. Jag har tom fått påpeka för killar att jag faktiskt är sminkad, då har jag ändå eyeliner och mascara. De vet knappt hur en osminkad tjej ser ut i verkligheten. 


    Jag sminkar mig i stort sett aldrig och får inte frågan om jag är trött stup i kvarten. Ditt smink får dina ögon att se mer vidöppna ut, så när du inte sminkar ser de mindre och mer ihopknipna ut än de brukar. Därför uppfattar de dig som trött. 
  • Anonym (Tinkertoy)

    Nu har ju människan sminkat sig sen dagen vi började gå upprätt i princip så jag ser inte att det är ett problem....

  • Anonym (....)

    Alltså, jag tycker ändå frågeställningen är intressant! Kanske inte att jag skulle gå så långt som att klassa det som en sjukdom eller någon form av psykisk störning, men det ligger något i det du skriver!

    Jag sminkar mig aldrig till vardags, aldrig! Kan ibland hända till någon större tillställning och vill passa på att kommentera det som skrevs om huruvida man gör det för egen, männens eller kvinnornas skulle. Naturligtvis är vi alla olika men jag funkar som så att det är för min egen skull!!! Men på vilket sätt? Jo, jag gillar uppmärksamheten det ger från båda könen! Jag gillar att känna mig lite extra snygg ibland och gillar att det uppmärksammas. Både genom lite flirtigare bemötande och "hatiska" blickar. Men nog är det för min egen skull, det är det! Jag använder väldigt lite smink, kan inte ens namnet på de flesta sminkprodukter, utan håller mig till maskara och rouge typ...

    Vill ni gissa, är jag kvinna eller man?

  • Anonym (Bara en fundering)
    Limajo skrev 2023-03-13 22:21:01 följande:
    Det är irrelevant hur många tjejer du haft. Jag pratade om din bristande bildning.
    Jag eftersöker bildning. Du o andra sidan verkar veta men har inte delgett något konkret överhuvudtaget i tråden, så din "bildning" kan man ju ifrågasätta utan tvivel.
  • Anonym (Bara en fundering)
    Anonym (....) skrev 2023-03-14 19:34:20 följande:

    Alltså, jag tycker ändå frågeställningen är intressant! Kanske inte att jag skulle gå så långt som att klassa det som en sjukdom eller någon form av psykisk störning, men det ligger något i det du skriver!

    Jag sminkar mig aldrig till vardags, aldrig! Kan ibland hända till någon större tillställning och vill passa på att kommentera det som skrevs om huruvida man gör det för egen, männens eller kvinnornas skulle. Naturligtvis är vi alla olika men jag funkar som så att det är för min egen skull!!! Men på vilket sätt? Jo, jag gillar uppmärksamheten det ger från båda könen! Jag gillar att känna mig lite extra snygg ibland och gillar att det uppmärksammas. Både genom lite flirtigare bemötande och "hatiska" blickar. Men nog är det för min egen skull, det är det! Jag använder väldigt lite smink, kan inte ens namnet på de flesta sminkprodukter, utan håller mig till maskara och rouge typ...

    Vill ni gissa, är jag kvinna eller man?


    Gissar på att du är en kvinna? 
  • Anonym (Norm)

    I dagens samhälle så är det få som bryr sig män eller kvinnor om en kvinna är sminkad eller inte så att sminka sig för att någon annan ska tycka man är snygg är inte en hållbar logisk lösning. Det kan vara den inbillningen vissa har men om man tittar på hur många som de facto bryr sig så visar det på något annat.


    Sminket ligger mer i en norm och hur det tidigare har varit. Barn ser förälder sminka sig och vill göra likadant och så har vi ekorrhjulet igång. Media och sminkföretagen gör reklam och pumpar ut budskapet att du inte duger om du inte sminkar dig för att tjäna pengar osv. Människor lär sig helt enkelt att man ska sminka sig och sen fortsätter utan att veta varför och känner troligen en rädsla för vad som händer utan smink som i sin tur upprätthåller beteendet.


    Det blir något som stillar sina inre känslor och det känns mer tryggt och skapar självförtroende. Inte för att det ger så stora fördelar externt men för att man har kopplat ihop självförtroende tidigare med sminket. 


    Finns kvinnor som inte sminkar sig och det går hur bra som helst men man kanske måste träna utan smink för att känslorna ska lära om.


    Lite som att ta på fina kläder. Någonstans har man lärt sitt huvud att skapa självförtroende och känna sig fin med dem. Men om jag inte skulle ta på mig fina kläder till nästa möte, fest eller event så är det få som skulle bry sig såvida jag inte beter mig alltför långt utanför normen (trasiga kläder osv.). 


     

  • nihka
    Anonym (Bara en fundering) skrev 2023-03-13 12:45:49 följande:
    Är det inte lite konstigt med tjejer egentligen?

    Satt o läste tråden ang att använda sig utav filter på bilder osv. 


    Det jag tänkte nämna kan visserligen även killar och hens med göra. Men då jag är uppväxt med att tjejer gör det och endast manliga skådespelare så utgår jag ifrån just kvinnan nu. Sen om ni vill anamma det på något annat av de resterande 4 kön som verkar finnas så får ni väl gör det. 


    Iallafall jag tänkte på det här med att det hjärnan är van vid att se via sina ögon.. till slut gör att hjärnan uppfattar det som vackert eller fint.


    Ju mera van hjärnan är av att betrakta ett visst ansikte, ju mera börjar den att gilla det.


    Så min fråga är hur kommer det sig att tjejer / kvinnor sminkar sig än idag? Borde det inte vara något som rent av borde ha utraderats genom evolution helt enkelt? Framför allt sedan spegeln kom och man blev van vid att kunna se sig själv i spegel och inte enbart på ett tillfälligt foto i 3 världen i princip. 


    Eller vad tycker ni? (Furom att jag självklart kommer att utmålas som en idiot haha


     


    Bör inte sminksande ligga som en mental störning egetnligen? Och kanske ses som en sjukdom faktiskt ?? Försåtr att alla kommer vilja såga mig nu haha men tänk efter på vad jag faktiskt menar? 


     


    Bör folk som är beroende utav smink och filter på bilder få gå i terapi där de endast får sitta och stirra sig själva i en spegel utan att konsta till saker utan bara få betrakta sitt riktigt utseende ? 


    Så om du brukar tvätta, vaxa och polera bilen samt använder WD-40 på interiören så bör du istället gå i terapi mot din mentala störning/sjukdom? Du sitter alltså och stirrar på din rosthög tills du vänjer dig vid och uppskattar dess riktiga utseende.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Är det inte lite konstigt med tjejer egentligen?