• anonymis3ns

    Låg sannolikhet på NIPT, men hög risk på KUB, förvirrad!?

    Jag känner mig måttligt förvirrad nu och just nu känns det som att jag slängt 5000:- i sjön eftersom jag känner att jag ej kan lita på NIPT, även fast jag hört att det är säkrare än KUB.

    Fick svar på mitt NIPT-test för några dagar sendan som visade Låg sannolikhet. Idag gjorde jag KUB där jag fick Hög risk, 1:5 på Trisomi 21 och 1:2 på 13 och 18, detta pga bred nackspalt på 3,6mm (barnmorskan hade väldigt svår att komma till rätt läge att mäta nacken, så till slut fick en annan BM mäta).


    Ska till Fosterdaignostik imorgon för moderkaksprov. Detta hade jag absolut inte räknat med i och med att NIPT visade Låg sannolikhet. 

    Jag vet att NIPT är säkrare, men nu kan jag inte känna mig lugn. Plus att jag börjar fundera på om de jag gjorde NIPT-testet hos är en bluff. Vet att jag målar fan på väggarna, men känner mig så förvirrad just nu.


    Någon i liknande situation?

  • Svar på tråden Låg sannolikhet på NIPT, men hög risk på KUB, förvirrad!?
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-14 21:13:35 följande:
    Det gör jag! Allt för att förbereda mig på sorgen i förväg, så att jag är inställd. Antagligen nån inbyggt försvarsmekanism, som är mindre bra? 😔

    https://i-lab.se/ vet inte hur man ser om det är ackrediterade, men de har ju trovärdiga ?kunder? iaf. Bla Sahlgrenska universitetssjukhuset, om man ska tro på det som står på deras hemsida. 🤷🏽?♀️😬
    vissli skrev 2023-03-14 20:36:42 följande:
    Som sagt, du hade ett NIPT med låg risk vilket är så pass säkert att de stora sjukhusen då inte ens rekommenderar vidare undersökningar; och KUB är en sannolikhetsberäkning som säger mindre. Så det kommer bli bra.
     🙏🏼❤️

    Hade jag gjort nipt via sjukhuset hade jag nog varit lite lugnare, men eftersom jag nu gjort det privat - Babyscreen heter företaget - börjar ju mina tankar kring att de bara är bluff. Jag är knäpp, jag vet! 😬🙈
    Det är ju dock nåt som mer skadar dig nu. Även om ditt barn föds till synes friskt skulle du ju kunna oroa dig att något visar sig senare. Därför tror jag att för din egen skull så behöver du släppa oron. 

    Kanske prata med din BM om detta?
  • anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-14 21:33:40 följande:
    Det är ju dock nåt som mer skadar dig nu. Även om ditt barn föds till synes friskt skulle du ju kunna oroa dig att något visar sig senare. Därför tror jag att för din egen skull så behöver du släppa oron. 

    Kanske prata med din BM om detta?
    Tänker du pga nackspalten nu, eller generellt i framtiden för andra saker? Jag är generellt inte mer orolig än vanligt över mina andra två barn. Men detta resultat gav mig en törn.

    Jag ska försöka ändra mitt mindset!
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-14 21:37:27 följande:
    Tänker du pga nackspalten nu, eller generellt i framtiden för andra saker? Jag är generellt inte mer orolig än vanligt över mina andra två barn. Men detta resultat gav mig en törn.

    Jag ska försöka ändra mitt mindset!
    Pga nackspalten.
  • anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-15 01:58:29 följande:
    Pga nackspalten.

    De ringde på morgonen och sa att det fått för lite material för att kunna analysera, faaan! Ska ta ett nytt prov i em sen börjar väntan om. Kräks just nu! :(
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-20 08:26:49 följande:
    //
    De ringde på morgonen och sa att det fått för lite material för att kunna analysera, faaan! Ska ta ett nytt prov i em sen börjar väntan om. Kräks just nu! :(
    Förstår att det är jobbigt, väntan på saker är ju inte kul slls även om jag som sagt tror att du borde kunna vara väldigt lugn iom resultatet du har på NIPT. Sa de om omprovet skulle gå snabbare?
  • anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-20 10:02:14 följande:
    Förstår att det är jobbigt, väntan på saker är ju inte kul slls även om jag som sagt tror att du borde kunna vara väldigt lugn iom resultatet du har på NIPT. Sa de om omprovet skulle gå snabbare?
    De sa inget om det (jag frågade inte heller). Ännu en risk för missfall dock. :(
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-20 10:05:20 följande:
    De sa inget om det (jag frågade inte heller). Ännu en risk för missfall dock. :(
    Känner du att du vill det då?
  • anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-20 10:07:45 följande:
    Känner du att du vill det då?
    Ja, kommer aldrig kunna slappna av annars. Blir så less bara. Kändes som läkaren som gjorde MKP var lite osäker på om det de fick ut skulle räcka. Vad fan tog de inte mer där och då då!?
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-20 10:16:43 följande:
    Ja, kommer aldrig kunna slappna av annars. Blir så less bara. Kändes som läkaren som gjorde MKP var lite osäker på om det de fick ut skulle räcka. Vad fan tog de inte mer där och då då!?
    De kanske inte ville sticka två gånger samma tillfälle?
  • anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-20 11:49:37 följande:
    De kanske inte ville sticka två gånger samma tillfälle?
    Så kan det vara.. De höll på rätt länge också. Har läst om folk som skrivit att det tagit typ 10 sek. Jag låg där i typ 5 min medan de höll på. :( på väg in för att lämna nytt prov nu iaf!
  • anonymis3ns

    Tänkte iallafall göra en liten uppdatering här om det är någon som följer tråden, eller hamnar i liknande situation i framtiden.

    Jag fick som sagt ta nytt moderkaksprov idag efter att de ringde imorse och sa att de fått för lite material från förra mkp för att kunna analysera (jag som trodde att jag skulle få svar idag).

    Läkaren som jag fick träffa idag, var överläkare, och började med att kolla på fostret med ul. Han sa ganska snabbt att "det här var ju inte en sån bred nackspalt". Han fick den till knappt 3 mm. Och han såg ett tydligt näsben. Han gjorde ingen djupanalys, men av allt han kunde se såg det bra ut.

    Han genomförde moderkaksprovet som denna gång tog typ 1 - 2 min (svårt att veta exakt när man ligger där), till skillnad från det förra som tog typ 5 min och var betydligt mer obehagligt.

    Hans lugn gjorde mig iallafall mig mer lugn, och det betyder mycket i sådana här situationer. Nu hoppas jag bara att hans lugn är ett tecken på att allt är som det ska med bebis! Hoppas få svar senast fredag denna vecka, orkar inte vänta en hel vecka + en helg igen.

  • anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-20 11:49:37 följande:
    De kanske inte ville sticka två gånger samma tillfälle?
    Svar på omprovet av mkp-provet idag = Fosterprovet normalt. Nu ska jag försöka slappna av lite iallafall, får väl vänta ca 14 dagar på den långa analysen. Ville bara informera! 
  • anonymis3ns
    Svar på omprovet av mkp-provet idag = Fosterprovet normalt. Nu ska jag försöka slappna av lite iallafall, får väl vänta ca 14 dagar på den långa analysen. Ville bara informera! 
  • vissli
    anonymis3ns skrev 2023-03-29 10:18:09 följande:

    Svaret på den långa analysen visade också att allt var normalt, dvs inga avvikelser.


    Vad skönt, nu kan du väl lita på proverna?
  • anonymis3ns
    vissli skrev 2023-03-29 10:47:23 följande:
    Vad skönt, nu kan du väl lita på proverna?
    Jodå, jag tror det, nu har ju både nipt och MKP visat att det såg normalt ut, plus att nackspalten ?bara? var 2,9 andra gången jag gjorde MKP.
  • Chisa

    Stort grattis till TS för positivt besked på MKP! 


    Vill bara framföra en sak, då jag läser många missuppfattningar i den här tråden, ifall någon annan läser och undrar över samma sak som TS. 


    NIPT är mycket mer säkert än KUB, för de tre trisomierna 13, 18 och 21. MEN det finns många andra, ovanligare kromosomavvikelser som inte NIPT testar för. Vissa av dessa går med t.ex. bred nackspalt. Många som gör NIPT gör ett samtidigt ultraljud och då kollar de av att nackspalten int är väldigt bred eller att det finns andra grava avvikelser i fostrets anatomi. Finns det sådana så tar man inte NIPT utan skickar för MKP/FVP. 


    Så - man kan ha hög risk på KUB av andra anledningar än de tre trisomier som NIPT testar för.

Svar på tråden Låg sannolikhet på NIPT, men hög risk på KUB, förvirrad!?