• hejhejdudu

    CSN och särskilda skäl

    Hej! Är det någon som fått beviljat av CSN med lån när man inte klarat sina studier med hjälp av särskilda skäl? Jag har ADHD och fick min diagnos i slutet av mina studier och klarade inte några kurser. tror ni det är tillräckligt? Samt hur lång tid tog det att få beslut när man skickat in intyg och sitt brev? 
    tack för svar ❤️

  • Svar på tråden CSN och särskilda skäl
  • mammatill6

    Sökte för några år sedan. Då hade jag blivit allvarligt sjuk, dottern hade blivit sjuk, papp dött men det räckte inte.

  • gråfågel

    Jag har add, det räckte inte för mig, fast det är några år sedan. Överklagan gick inte heller igenom. 

  • hejhejdudu
    gråfågel skrev 2023-03-14 13:34:13 följande:

    Jag har add, det räckte inte för mig, fast det är några år sedan. Överklagan gick inte heller igenom. 


    Jag har fått min diagnos i efterhand, dvs inte under tiden jag studerade. Var det samma för dig? 
  • gråfågel
    hejhejdudu skrev 2023-03-14 16:38:40 följande:
    Jag har fått min diagnos i efterhand, dvs inte under tiden jag studerade. Var det samma för dig? 
    Nej, det kan säkert göra skillnad. 
  • Censur

    Jag fick inte tillräckligt med poäng en vårtermin då en nära anhörig gick bort. Valde då att avbryta studierna och jobba i 2 år. Fick en adhd-diagnos under tiden jag arbetade.

    När jag sökte om CSN igen saknades jag ju poäng och skrev ett personligt brev som de nekade. Överklagade och skickade med intyget från utredningen. Menade att jag ju haft samma svårigheter då utan att veta om det plus sorgen av min anhöriga. Då godkände dem och jag fick utbetalt allting retroaktivt.

  • hejhejdudu
    Censur skrev 2023-03-14 18:08:10 följande:

    Jag fick inte tillräckligt med poäng en vårtermin då en nära anhörig gick bort. Valde då att avbryta studierna och jobba i 2 år. Fick en adhd-diagnos under tiden jag arbetade.

    När jag sökte om CSN igen saknades jag ju poäng och skrev ett personligt brev som de nekade. Överklagade och skickade med intyget från utredningen. Menade att jag ju haft samma svårigheter då utan att veta om det plus sorgen av min anhöriga. Då godkände dem och jag fick utbetalt allting retroaktivt.


    Åh okej! får ett intyg på torsdag. Tack så jättemycket för utförligt svar. Känner mig sjukt stressad då jag måste jobba 100% och plugga 100% samtidigt tills jag får besked från CSN för att få ekonomin att gå runt. Så tack ännu än gång, känns positivt 😊
  • hejhejdudu
    Censur skrev 2023-03-14 18:08:10 följande:

    Jag fick inte tillräckligt med poäng en vårtermin då en nära anhörig gick bort. Valde då att avbryta studierna och jobba i 2 år. Fick en adhd-diagnos under tiden jag arbetade.

    När jag sökte om CSN igen saknades jag ju poäng och skrev ett personligt brev som de nekade. Överklagade och skickade med intyget från utredningen. Menade att jag ju haft samma svårigheter då utan att veta om det plus sorgen av min anhöriga. Då godkände dem och jag fick utbetalt allting retroaktivt.


    Förlåt, en sista fråga bara, tog det lång tid för dig att få beslutet att du fick pengwr? 
  • Censur

    Ja, tyvärr. Första ansökan hade ju en del väntetid. Sen tog den ännu lite tid innan jag bestämde mig för att överklaga och ännu mer handläggningstid på det... så 3 månader tog det innan allt kom som en klumpsumma.

  • Roreza
    hejhejdudu skrev 2023-03-14 12:18:32 följande:
    CSN och särskilda skäl

    Hej! Är det någon som fått beviljat av CSN med lån när man inte klarat sina studier med hjälp av särskilda skäl? Jag har ADHD och fick min diagnos i slutet av mina studier och klarade inte några kurser. tror ni det är tillräckligt? Samt hur lång tid tog det att få beslut när man skickat in intyg och sitt brev? 
    tack för svar ❤️


    Hej! 

    Jag klarade inte av tillräckligt med många poäng förra hösten. Min dotter hade fått en diagnos under hösten, vilket påverkade mig negativt psykiskt. Jag står även på väntelista för att bli utredd för ADHD. Jag skicka in ett personligt brev + att jag skickade in läkarintyg till CSN. De godkände min ansökan. Det tog ca 2,5 vecka för CSN att handlägga mitt ärende. 

    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • hejhejdudu
    Roreza skrev 2023-03-14 20:40:30 följande:
    Hej! 

    Jag klarade inte av tillräckligt med många poäng förra hösten. Min dotter hade fått en diagnos under hösten, vilket påverkade mig negativt psykiskt. Jag står även på väntelista för att bli utredd för ADHD. Jag skicka in ett personligt brev + att jag skickade in läkarintyg till CSN. De godkände min ansökan. Det tog ca 2,5 vecka för CSN att handlägga mitt ärende. 

    Lycka till!  // {#emotions_dlg.flower}
    tack så himla mycket för ditt svar ❤️ 
  • hejhejdudu
    Censur skrev 2023-03-14 20:31:04 följande:

    Ja, tyvärr. Första ansökan hade ju en del väntetid. Sen tog den ännu lite tid innan jag bestämde mig för att överklaga och ännu mer handläggningstid på det... så 3 månader tog det innan allt kom som en klumpsumma.


    Tack för ditt svar ❤️
  • Roreza
    hejhejdudu skrev 2023-03-14 20:41:48 följande:
    tack så himla mycket för ditt svar ❤️ 
    Så lite! 

    Det kanske hjälper att förklara lite mer ingående för CSN, hur du ska klara av dina studier nu när du är medveten om din diagnos. Ska du träffa en arbetsterapeut? få medicin? etc. 

    Nu är detta bara gissningar, men jag tror att de gärna "vill se" att du har en plan på hur ska klara av poängen, om du inte klarat av dem, förra terminen. 

    Hoppas det löser sig! 
  • cro91

    Hej,

    Jag fick min diagnos förra månaden. Jag har i tre års tid kämpat med universitetet men har de senaste två åren inte fått något CSN pga att jag inte tagit tillräckligt med poäng. 

    Jag har kämpat som tusan de senaste åren, levt på existens minimum och försökt hålla takten i skolan utan att lyckas, samtidigt som jag tagit hand om mina barn och klandrat min själv för min förmåga att hänga med i plugget. 

    Jag har sedan min diagnos börjat med mediciner och fått hjälp hos arbetsterapeut vilket har förändrat hela mitt liv. 

    Nu till min fråga och dilemma. Jag har kommit in på drömutbildning i höst och även en sommarkurs som är relevant för höstens utbildning men jag jag har inte tillräckligt med poäng för att få CSN. Jag vet inte hur jag ska hinna plugga ikapp poäng med barn som går på sommarlov samtidigt som jag måste landa i min diagnos och organisera mig inför hösten. 

    Någon som vart med om att CSN godkänner överklagan där man åberopar synnerliga skäl då man varit odiagnostiserad med ADHD. Har jag chans att få CSN för min pågående sommarkurs och inför höstens utbildning?

    Har jag även någon möjlighet att få CSN för de år jag gått utan CSN? Eventuellt få tidigare lån avskrivet?

    Snälla hjälp en förvirrad mamma som äntligen lyckats vända på livet. <3 

  • Censur
    cro91 skrev 2023-07-04 18:24:33 följande:

    Hej,

    Jag fick min diagnos förra månaden. Jag har i tre års tid kämpat med universitetet men har de senaste två åren inte fått något CSN pga att jag inte tagit tillräckligt med poäng. 

    Jag har kämpat som tusan de senaste åren, levt på existens minimum och försökt hålla takten i skolan utan att lyckas, samtidigt som jag tagit hand om mina barn och klandrat min själv för min förmåga att hänga med i plugget. 

    Jag har sedan min diagnos börjat med mediciner och fått hjälp hos arbetsterapeut vilket har förändrat hela mitt liv. 

    Nu till min fråga och dilemma. Jag har kommit in på drömutbildning i höst och även en sommarkurs som är relevant för höstens utbildning men jag jag har inte tillräckligt med poäng för att få CSN. Jag vet inte hur jag ska hinna plugga ikapp poäng med barn som går på sommarlov samtidigt som jag måste landa i min diagnos och organisera mig inför hösten. 

    Någon som vart med om att CSN godkänner överklagan där man åberopar synnerliga skäl då man varit odiagnostiserad med ADHD. Har jag chans att få CSN för min pågående sommarkurs och inför höstens utbildning?

    Har jag även någon möjlighet att få CSN för de år jag gått utan CSN? Eventuellt få tidigare lån avskrivet?

    Snälla hjälp en förvirrad mamma som äntligen lyckats vända på livet. <3 


    Du har ingen möjlighet att få utbetalt CSN för tid du gått utan. Det räknas från ansökningsdag tror jag. Tror inte heller på möjligheten att få lånet avskrivet enbart pga diagnosen tyvärr. Men sök igen, skriv ett personligt brev och kämpa vidare! Håller tummarna för dig.
  • cro91

    Tack för svar.

    Nej det tror inte jag heller. Men hoppas verkligen jag borde kunna få CSN för denna sommaren samt kommande termin till hösten. Det står ju på CSN:d hemsida att de kan ta hänsyn till särskilda skäl såsom funktionsnedsättning som man tidigare inte vetat om. Så det borde ju gå men jag har genrellt otur med allt så vågar inte hoppas. :( 

Svar på tråden CSN och särskilda skäl