• Anna1998

    Misstag på praktikplats

    Det är nämligen så att jag för snart två månader sedan började med min praktik på ett mellanstort företag, det jag håller på med är campaign management/Ad operations vilket innebär att man jobbar mkt med statistik på olika kampanjer osv. 

    Som person är jag rätt snabblärd och tycker om att lära mig nya saker, detta gjorde att min handledare fick ett slags förtroende för mig och lät mig ta hand om hans kanal redan efter jag avslutade min andra vecka. Detta gjorde mig självklart väldigt glad att jag fick ta mer ansvar och visa de att jag är villig att lära mig samt göra ett bra intryck för att få vidare anställning efter min avslutade praktik. Min handledare har låtit mig helt handsfree fram tills nu och låtit mig ta hand om en kanal helt själv. Till en början gick allt som det skulle, ibland blev det lite konstigheter men när jag har varit osäker på något har jag bett om hjälp från handledaren eller någon annan relevant person. En nackdel som jag aldrig märkte var att min handledare slutade hålla koll på mig, alltså att han inte såg efter det jag gör vilket kanske inte är så bra med tanke på att jag bara är en praktikant.

    Nu har det tyvärr blivit så att jag ibland gör små misstag utan meningen såklart och redan förra veckan ville min handledare ta ett möte och prata med mig om saker jag borde ha bättre koll på och det tog jag hand om. Nu blev det så att för en månad sen så la jag upp en kampanjannons som skulle rulla på en viss app i en norsk server och tydligen blev det så att annonsen inte syntes av anledningen till att jag råkade lägga ett mellanslag till länken. Vi har flera kampanjer som rullar och mitt jobb är ju att kolla så all statistik stämmer överens och ser ut so det ska. Nu råkade jag inte se misstaget och min handledare blev "sur" på mig för att jag inte bad om någon hjälp när jag såg att något var fel. Jag tog åt mig och bad om ursäkt och att det är inget som kommer hända igen. 

    Nu har handledaren bestämt sig att han ska ta över det jobb jag gjort hittils och att jag kommer hålla på med annat samt att han skulle ta ett möte med avdelningschefen (som jag tydligen inte behövde vara med på) så det skrämmer mig och jag vet inte vad jag ska göra eller vad jag överhuvudtaget borde göra

  • Svar på tråden Misstag på praktikplats
  • Anonym (Q)

    Ja, det har väl blivit lite för många fel. Nu är du ju bara praktikant, så det är väl inte tänkt att du ska ta så mkt ansvar, så det är väl därför han tagit ifrån dig ansvaret. Nu får du prova på andra uppgifter. Ni har båda lärt er något förhoppningsvis. 

  • Anonym (e)

    Om du klarar av det är det nog bra att du är med på mötet eller har ett eget med chefen. Det är handledaren som klantat till det. Du har inte gjort några stora misstag.

  • Anonym (Io)

    Det är ju inte du som gjort fel utan handledaren. Han kan absolut delegera uppgifter som du får sköta själv men sedsn är det ju hans jobb att under tiden guida dig och sedan titta på slutresultatet att allt blev rätt.
    Det är visserligen upp till dig också att våga fråga om du är osäker, men om slutprodukten så att säga blir fel är det hans ansvar att han skulle ha kollat.

    Jag tycker att du ska prata med honom om ni kan sätta upp rutiner för hur ni ska göra, tex att du utför arbetet och när du är klar så godkänner han det innan det går vidare i processen. Och att ni har en dialog under arbetets gång och att han checkar av dig minst en gång om dagen, gärna fler.

    Misstag är oftast inga större problem, alla gör dem och de flesta går att rätta till. Och oavsett om man kan rätta till eller ej så får man ta dem som en lärdom och bli en erfarenhet rikare.

  • Anonym (handledarens ansvar)

    Det är aldrig en praktikants fel om något blir fel, det är handledaren som har ansvaret. När vi haft praktikanter på jobbet har de sällan fått göra något självständigt utan hela tiden jobbat ihop med någon. Någon som fått sitta själv med något repetitivt jobb men normalt sett inte.

    I vårt fall ska jag väl säga att blir det fel riskerar någon att skadas/dö. Vi har betalt och utbildning för att hantera det, en praktikant har det inte.

Svar på tråden Misstag på praktikplats