• Anonym (Kallt kaffe)
    Wed 15 Mar 2023 22:44
    1257 visningar
    19 svar
    19
    1257

    Tips på termomugg??

    Alltså, jag blir KNÄPP på att kaffet alltid blir iskallt när man suttit med det en stund, så nu tänker jag investera i en riktigt bra termomugg! Men det är ju en djungel... så, nu hoppas jag att ni vill dela med er av era bästa tips på bra termomuggar! Antar att risken finns att det inte blir så många svar, men hoppas kan man ju alltid :)

  • Svar på tråden Tips på termomugg??
  • Wed 15 Mar 2023 22:51
    #1

    Min är köpt för på in och finn. Jag tror den kostade 49 spänn eller något sånt. Funkar hur bra som helst.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Kallt kaffe) Trådstartaren
    Wed 15 Mar 2023 22:53
    #2
    Aniiee skrev 2023-03-15 22:51:43 följande:

    Min är köpt för på in och finn. Jag tror den kostade 49 spänn eller något sånt. Funkar hur bra som helst.


    Tack för tips! Tyvärr finns det inget IN & FINN där jag bor... 😕
  • Wed 15 Mar 2023 23:17
    #3

    Jag har en Tefal Termomugg, fantastiskt bra. Håller värmen länge och är hållbar. Går att diska i maskin. Har haft den i många år nu.

    www.pricerunner.se/pl/461-4093194/Koekstillbehoer/Tefal-Termosmugg-36cl-priser

  • Anonym (Kallt kaffe) Trådstartaren
    Thu 16 Mar 2023 00:38
    #4
    Virriga Vera skrev 2023-03-15 23:17:39 följande:

    Jag har en Tefal Termomugg, fantastiskt bra. Håller värmen länge och är hållbar. Går att diska i maskin. Har haft den i många år nu.

    www.pricerunner.se/pl/461-4093194/Koekstillbehoer/Tefal-Termosmugg-36cl-priser


    Men åh - det här ser ju super ut! Och den är ju inte en sån där liten fjuttig mugg heller! Hur ser den ut i locket; är det många skrymslen och vrår som är svåra att komma åt att diska (jag har inte diskmaskin)? Om du hade kunnat tänka dig att fota locket från insidan och lägga upp här hade jag blivit otroligt glad!
  • Thu 16 Mar 2023 01:00
    #5

    Ofta kan man ju komma rätt långt om man tar en vanlig keramikkopp i stället för pappmugg, och värmer den innan. Mycket av värmen försvinner i i kontakt med kallt porslin. Så att låta den stå en halv minut med varmt vatten gör rätt stor skillnad på värmen i koppen. Både då man börjar dricka, och över tid.
    Tycker själv termomuggar ger en bismak av aluminium ofta. Bra om man vill ha en stor java länge. Men annars blir det godare i vanlig kopp.

  • Thu 16 Mar 2023 01:00
    #6

    Jag har en kleen canteen (eller hur det stavas) 
    Den höll värmen väldigt bra första åren, men nu efter dagligt användande i 5 år är den inte jättebra längre. 
    Håller varmt i 4 timmar typ. 
    Antar att vakumet har släppt. 
    Dags att köpa en ny. 

  • Thu 16 Mar 2023 05:49
    #7
    Anonym (Kallt kaffe) skrev 2023-03-16 00:38:57 följande:
    Men åh - det här ser ju super ut! Och den är ju inte en sån där liten fjuttig mugg heller! Hur ser den ut i locket; är det många skrymslen och vrår som är svåra att komma åt att diska (jag har inte diskmaskin)? Om du hade kunnat tänka dig att fota locket från insidan och lägga upp här hade jag blivit otroligt glad!
    Locket består av 2 delar och är jättelätt att ta isär och diska. Inga problem. Jag själv handdiskar våra. TEFAL Travel Mug
  • Anonym (mugg)
    Thu 16 Mar 2023 11:24
    #8

    Clas Ohlson har bra muggar som håller värmen läääänge: 
    0,3 l: 
    www.clasohlson.com/se/Termosmugg-0,3-liter--/p/31-9004-1

    0,6 l: 
    www.clasohlson.com/se/Termosmugg-0,6-liter/p/31-9005-1

    Det är snäpplock och lätt att dricka. Det finns reservlock att köpa om de går sönder eller liknande. Det är nog de bästa vi någonsin haft. (Läs recensionerna så inser du att vi knappast är ensamma om att tycka det

    Tidigare hette märket på dem Asaklitt, men verkar heta Co numera (dvs Clas Ohlsons egna). 

  • Anonym (Ulrik­a)
    Thu 16 Mar 2023 18:51
    #9

    Jag instämmer i lovorden om Clas Ohlson-muggen! Det känns fräscht att det inte är någon tryck-ventils-öppnings-knapp (hoppas du fattar vad jag menar) utan ett lock med gångjärn och en silikontätning som man enkelt kan ta loss och diska.

  • Thu 16 Mar 2023 18:58
    #10

    Nu går nog inte min mugg att köpa, men kan du få tag i nåt som är reklam från t ex nån lastbilstillverkare eller liknande så har de bra grejor. Min mugg är från Volvo Penta och lägger jag is i den och går omkring med en hel dag så är isen kvar på kvällen, och den funkar lika bra med värme.

  • Anonym (Chaff­is)
    Thu 16 Mar 2023 19:17
    #11

    Testat flera inklusive Asaklitt och dyra Stanley men den som funkar bäst dvs håller värmen längst är faktiskt en från Biltema. Tror den kostar 90 spänn och har en flärp man viker ut när den öppnas.

  • Anonym (Kallt kaffe) Trådstartaren
    Thu 16 Mar 2023 23:03
    #12
    Tukt skrev 2023-03-16 01:00:21 följande:

    Ofta kan man ju komma rätt långt om man tar en vanlig keramikkopp i stället för pappmugg, och värmer den innan. Mycket av värmen försvinner i i kontakt med kallt porslin. Så att låta den stå en halv minut med varmt vatten gör rätt stor skillnad på värmen i koppen. Både då man börjar dricka, och över tid.
    Tycker själv termomuggar ger en bismak av aluminium ofta. Bra om man vill ha en stor java länge. Men annars blir det godare i vanlig kopp.


    Ja, det gör jag redan - värmer koppen innan alltså. Men sen sitter jag med kaffet medan jag jobbar, och efter en halvtimme-timme är det ju iskalt även om jag värmt muggen innan...
  • Anonym (Kallt kaffe) Trådstartaren
    Thu 16 Mar 2023 23:05
    #13
    onelifetolive skrev 2023-03-16 01:00:52 följande:

    Jag har en kleen canteen (eller hur det stavas) 
    Den höll värmen väldigt bra första åren, men nu efter dagligt användande i 5 år är den inte jättebra längre. 
    Håller varmt i 4 timmar typ. 
    Antar att vakumet har släppt. 
    Dags att köpa en ny. 


    Fast fyra timmar är ju jättebra! Det hade gott och väl räckt för mina behov. Verkar som att det finns lite olika modeller - vilken modell har du?
  • Anonym (Kallt kaffe) Trådstartaren
    Thu 16 Mar 2023 23:06
    #14
    Virriga Vera skrev 2023-03-16 05:49:03 följande:
    Locket består av 2 delar och är jättelätt att ta isär och diska. Inga problem. Jag själv handdiskar våra.
    Super! Tack! Hur lång tid skulle du säga att kaffet håller sig varmt i denna?
  • Anonym (Kallt kaffe) Trådstartaren
    Thu 16 Mar 2023 23:08
    #15
    Anonym (mugg) skrev 2023-03-16 11:24:54 följande:

    Clas Ohlson har bra muggar som håller värmen läääänge: 
    0,3 l: 
    www.clasohlson.com/se/Termosmugg-0,3-liter--/p/31-9004-1

    0,6 l: 
    www.clasohlson.com/se/Termosmugg-0,6-liter/p/31-9005-1

    Det är snäpplock och lätt att dricka. Det finns reservlock att köpa om de går sönder eller liknande. Det är nog de bästa vi någonsin haft. (Läs recensionerna så inser du att vi knappast är ensamma om att tycka det

    Tidigare hette märket på dem Asaklitt, men verkar heta Co numera (dvs Clas Ohlsons egna). 


    Anonym (Ulrika) skrev 2023-03-16 18:51:36 följande:

    Jag instämmer i lovorden om Clas Ohlson-muggen! Det känns fräscht att det inte är någon tryck-ventils-öppnings-knapp (hoppas du fattar vad jag menar) utan ett lock med gångjärn och en silikontätning som man enkelt kan ta loss och diska.


    Låter ju hur bra som helst!! Enda problemet är storlekarna... 0.3 är för lite och 0.6 är lite för mycket... 

  • Anonym (Kallt kaffe) Trådstartaren
    Thu 16 Mar 2023 23:09
    #16
    Anonym (Chaffis) skrev 2023-03-16 19:17:28 följande:

    Testat flera inklusive Asaklitt och dyra Stanley men den som funkar bäst dvs håller värmen längst är faktiskt en från Biltema. Tror den kostar 90 spänn och har en flärp man viker ut när den öppnas.


    Intressant! Ska jag absolut kolla upp! Tack!!
  • Thu 16 Mar 2023 23:44
    #17
    Anonym (Kallt kaffe) skrev 2023-03-16 23:05:20 följande:
    Fast fyra timmar är ju jättebra! Det hade gott och väl räckt för mina behov. Verkar som att det finns lite olika modeller - vilken modell har du?
    Tror dom kallar den för tikiwide. 355 ml
    Brygger jag fyra koppar i moccamastern blir termosen full och jag får en halv kaffekopp över att dricka direkt. 
  • Anonym (mugg)
    Thu 16 Mar 2023 23:49
    #18
    Anonym (Kallt kaffe) skrev 2023-03-16 23:08:29 följande:
    Anonym (Ulrika) skrev 2023-03-16 18:51:36 följande:

    Jag instämmer i lovorden om Clas Ohlson-muggen! Det känns fräscht att det inte är någon tryck-ventils-öppnings-knapp (hoppas du fattar vad jag menar) utan ett lock med gångjärn och en silikontätning som man enkelt kan ta loss och diska.


    Låter ju hur bra som helst!! Enda problemet är storlekarna... 0.3 är för lite och 0.6 är lite för mycket... 

    Man behöver ju inte fylla ända upp


    Dricker mest te i min och när jag hällt ut te jag inte druckit upp dagen efter har det fortfarande varit hyfsat varmt nog för att dricka det, det vill säga ca 12 timmar senare.  


     

  • Fri 17 Mar 2023 07:21
    #19
    Anonym (Kallt kaffe) skrev 2023-03-16 23:06:04 följande:
    Super! Tack! Hur lång tid skulle du säga att kaffet håller sig varmt i denna?
    Ett par timmar i alla fall. Vi har ofta med den på utflykter och då är kaffet varmt när vi pausar. Jag har aldrig tagit tid.

Svar på tråden Tips på termomugg??