• Anonym (P)

    Hur valde ni namn till era barn?

    Hur gick det till när ni valde era barns namn?

  • Svar på tråden Hur valde ni namn till era barn?
  • Anonym (Milla)

    Gjorde en lista på två-och trestaviga namn som uppfyllde övriga krav, svensk stavning och uttal, inte superpoppis, inga extra bokstäver, inga åäö
    Sen funderade vi, smakade på namnen liksom, och tillslut kom vi fram till vad det skulle bli!

  • Anonym (Olika)

    Första barnet, en son fick namn efter två viktiga personer i våra släkter, min avlidne bror och min mans avlidne morfar. Detta kändes självklart för oss.
    Andra barnet, också en son, skrev vi oberoende av varann upp 10 karaktärer från litteratur, film, serier och tv-spel. Men vanliga namn, alltså, inte out there fantasynamn eller något. Vi valde de som överlappade på bådas listor.
    Tredje och fjärde barnen, olika år var flickor och vi gjorde samma sak igen ungefär. Nr 3 fick flicknamnet plus en viktig släkting som går i bådas släkt och fjärde fick från populärkultur.

  • Anonym (Släkten)

    Barn 1 tog vi ett tilltalsnamn jag gillat i massor med år. Andranamn min döda pappas och ett släktnamn från makens sida. 
    Barn 2-tilltalsnamn från min släkt och övriga namn från makens släkt

    Så 5 av 6 namn var släktnamn.

  • Anonym (Elin79)

    Vi gjorde varsin lista av favoriter. 
    Jag ville ha enkla namn som inte ger upphov till frågetecken eller oklarheter. Som funkar även utomlands utan att låta märkliga.
    Maken var inte lika seriös, bryr sig inte om vad som är vanligt eller "inne" utan tog bara fem namn typ.
    Sen när det var dags att bestämma fick jag veto så första barnet har mitt absoluta favoritnamn som passar hen perfekt.
    Nr två fick i rättvisans namn maken välja tilltalsnamn på. Hen har också ett fint namn, men det är topp 10 vilket jag helst velat undvika. 

  • Anonym (T)

    Nr 1: Min man fick välja. Vi hade velat fram och tillbaka på ett namn och tillslut bestämt oss för att inte ta det och jag tröttnade lite på att försöka hitta på ett namn så när min man sa att han tyckte sonens namn var fint så sa jag helt enkelt att vi kör på det. Jag var inte 100% hype på namnet till en början men det växte och nu tycker jag att det är helt perfekt. 

    Nr 2: Jag googlade "namn som passar med *Nr 1s namn*" och gick igenom vad annat folk ansåg passa. Hittade ett som jag blev totalt förälskad i och vi bestämde oss för det redan tidigt i graviditeten.

  • Anonym (M)

    Vi valde de finaste släktnamnen ifrån bägges släkt 

Svar på tråden Hur valde ni namn till era barn?