• Stefan99

    Att leva med låg IQ?

    Jo jag har IQ som är under 100,brukar ligga på runt 75 på tester.
    Kommer inte få några jobb på grund av detta då jag failar alla jobbtest.
    Vad finns det för jobb för oss med låg IQ och som inte innebär att man måste genomgå psykologiska och matematiska tester.
    Jag har svårt att följa schema och när tempot blir för högt.

  • Svar på tråden Att leva med låg IQ?
  • Stefan99
    Fjäril kär skrev 2023-03-21 09:46:06 följande:
    Då har du inte gjort ett äkta IQ-test. 

    Ett äkta test utförs av läkare och psykologer. Jag har gjort ett sånt test och det tog två dagar att genomföra. 
    Fick göra ett test som barn, hade svårt att sitta stilla på lektionerna.
  • Fjäril kär
    Stefan99 skrev 2023-03-21 12:04:03 följande:
    Fick göra ett test som barn, hade svårt att sitta stilla på lektionerna.
    Det har fortfarande ingenting att göra med din IQ som vuxen
  • Silverjenny

    Jag är intelligent, har examen från en lång teknisk universitetsutbildning och har alltid presterat bra på jobb och i studier men jag är urdålig på IQ-test där man ska hitta mönster i geometriska och matematiska serier på tid. Jag blir stressad och jag är inte matematiskt begåvad fast jag har läst naturprogrammet med MVG upp till matte D.

    Du har säkert mycket du är bra på och de allra flesta jobb har inte sådana tester i urvalsprocessen. Intala dig inte att du är dum, det är du garanterat inte!

  • Stefan99

    Ja IQ mäter inte kunskap eller personlighet, bara hur kvicktänkt man är på att se mönster. Undra om man kan öva upp sig på IQ tester så man iaf når upp till normal nivå runt 90 eller om det är bortkastad tid. 

  • Anonym (Trams)
    Stefan99 skrev 2023-03-21 22:14:03 följande:

    Ja IQ mäter inte kunskap eller personlighet, bara hur kvicktänkt man är på att se mönster. Undra om man kan öva upp sig på IQ tester så man iaf når upp till normal nivå runt 90 eller om det är bortkastad tid. 


    Sök inte jobb där de gör ovetenskapliga tester, och fokusera på det du är bra på istället.
  • Stefan99
    Silverjenny skrev 2023-03-21 14:20:32 följande:

    Jag är intelligent, har examen från en lång teknisk universitetsutbildning och har alltid presterat bra på jobb och i studier men jag är urdålig på IQ-test där man ska hitta mönster i geometriska och matematiska serier på tid. Jag blir stressad och jag är inte matematiskt begåvad fast jag har läst naturprogrammet med MVG upp till matte D.

    Du har säkert mycket du är bra på och de allra flesta jobb har inte sådana tester i urvalsprocessen. Intala dig inte att du är dum, det är du garanterat inte!


    Låter ju bra det
    Jag har bara gått IT support utbildning 1 år och Yrkeshögskola inom IT i 2 år.
    känner mig dock inte önskvärd ibland på marknaden.
    Har haft VG på alla kurser men mitt IQ ligger runt 75-80.
    Känner mig rätt trögtänkt ibland men när jag har intresse för något brukar det gå lätt.
  • Stefan99
    Anonym (Trams) skrev 2023-03-21 22:22:38 följande:
    Sök inte jobb där de gör ovetenskapliga tester, och fokusera på det du är bra på istället.

    Om jag inte klarar psykologiska testerna borde jag inte räknas som för sjuk för att kunna arbeta då ?
    Nu har jag sökt ett jobb på försäkringskassan där det troligen kommer krävas ett psykologiskt test.
    Om jag inte klarar det då borde jag ju räknas som icke arbetsför och därmed bli sjukskriven.


     

  • SweeneyTodd
    Fjäril kär skrev 2023-03-21 13:21:50 följande:
    Det har fortfarande ingenting att göra med din IQ som vuxen
    Jo, det har det. 
  • SweeneyTodd
    Stefan99 skrev 2023-03-21 22:14:03 följande:

    Ja IQ mäter inte kunskap eller personlighet, bara hur kvicktänkt man är på att se mönster. Undra om man kan öva upp sig på IQ tester så man iaf når upp till normal nivå runt 90 eller om det är bortkastad tid. 


    Fel. 
    Jag har visserligen gjort WISC, och inte WAIS, men jag minns att IQ-tester har flera olika delmoment, och att se mönster är bara ett delmoment. Finns andra delmoment, bland annat allmänbildning. Samt verbal förmåga. 
  • Anonym (Trams)
    Stefan99 skrev 2023-04-01 15:26:29 följande:

    Om jag inte klarar psykologiska testerna borde jag inte räknas som för sjuk för att kunna arbeta då ?
    Nu har jag sökt ett jobb på försäkringskassan där det troligen kommer krävas ett psykologiskt test.
    Om jag inte klarar det då borde jag ju räknas som icke arbetsför och därmed bli sjukskriven.


     


    1. Psykologiska tester är något annat än IQ-test. 
    2. Nej, det innebär bara att du inte är lämplig för just det jobbet, enligt personen som bestämt att tester är viktigt. Det finns massor med jobb där man inte gör några tester alls. 
  • Anonym (Korkis)

    Jag gjorde oxå tester i samband med chefsjobb. Dåligt resultat och testledaren envisades med att det var en sanning trots att jag berättade att jag klarat såväl högskoleprov utan att plugga innan samt universitet och högskola utan vidare ansträngning. Har alltså pluggat fyra år. Summa sumarum så är jag lite skeptisk till testning inför anställning. Tror exempelvis att jag är hyfsat normalbegåvad, annars skulle många saker i livet ha varit betydligt svårare för mig. 

    se på helheten i ditt liv, vad har du klarat av? Vad är dina utmaningar och styrkor. 

Svar på tråden Att leva med låg IQ?