• ida543

    RADHUS I HÖKARÄNGEN - Hur är området?

    Hej! Jag och min partner funderar på att köpa ett radhus i Hökarängen.. Vi är rätt så nya i Stockholm dock och tar gääärna emot lite insikter på hur det är att bo där! Jag har hört lite blandat, och noterat att det kanske inte helt har det bästa ryktet, men inte heller det sämsta liksom. Men från vad jag sett verkar det ha mycket natur och huset i sig är väldigt mysigt.

    Vi är ett par i 33 års åldern som vill ha barn snart ska tilläggas. Huset vi kikar på ligger en kvart från tunnelbanan. Vore kul att lära känna nya vänner / unga mammor i området eller höra från ni som bor där! Hur är förskolorna ? Och platsen i allmänt :)

    TACK 

  • Svar på tråden RADHUS I HÖKARÄNGEN - Hur är området?
  • Anonym (Hökis är supermysigt)

    Hökarängen är ganska gentrifierat och bebos mest av medelklass numera. Mycket blandad bebyggelse med trävillor, radhus, bostadsrätter, mycket nybyggt utöver de gamla originalhyreshusen från 50-talet och paraplyhusen av nån känd arkitekt som också ritade delar av det urgulliga centrumet, som påminner om en egen liten stad med härliga caféer, restauranger och små butiker. Där ligger också billigaste matvarubutiken i Stockholm MATDAX, finns också Willys och Lidl i närheten och Farsta centrum och Högdalen med Systembolag och mycket butiker, sjukvård, tandläkare mm.
    Det är en del stök och varit sprängningar och skjutningar på senaste i söderort men inte just i Hökarängen. Det är hyfsat tryggt men hänt en del och varit en del polisutryckningar senaste åren.

    Det är ca 15 min till Slussen med T-bana och 10 mins trafik på tågen
    även helgnätter så väldigt bra med kummunikationerna och närheten till saker.

    Hökarängen är rätt stort och skiljer sig en del åt. Västra sidan mot Nynäsvägen är ganska välbärgat med mycket hipsters runt Skönstaholm med mycket populära radhus hus och nybyggda bostadsrätter. Villaområdet med trävillorna vars status ökat dramatiskt senaste decenniet ligger söderut ner mot Fagersjöskogen (stort friluftsområde och skog på flera kilometer också närhet till Magelungssjön och lång strandpromenad mot Farsta strandbad. Finns flera stränder att välja på runt Hökarängen. Östra sidan av Hökarängen är det mest slitna och haft en del bråk och stök och där huserar oftast alkoholisterna dock harmlösa.

  • ida543

    Tack för ditt svar, mycket bra info!! Det verkar ha ett oförskämt rykte! <3

    Dock... Huset vi kikade på ligger nära högendalsverket, tyvärr hörde man ett surrande ljud när man gick utanför, och har läst att vissa hör det från deras balkonger flera gator bort.. Dessutom är det så fult! Fan vad jobbigt.. Vi var så inställd på området annars men det får oss verkligen att tänka om... Någon som bor där som kan säga hur mycket man störs av ljudet? Är det på jämt?

  • Anonym (Hökis är supermysigt)
    ida543 skrev 2023-03-21 10:54:01 följande:

    Tack för ditt svar, mycket bra info!! Det verkar ha ett oförskämt rykte! <3

    Dock... Huset vi kikade på ligger nära högendalsverket, tyvärr hörde man ett surrande ljud när man gick utanför, och har läst att vissa hör det från deras balkonger flera gator bort.. Dessutom är det så fult! Fan vad jobbigt.. Vi var så inställd på området annars men det får oss verkligen att tänka om... Någon som bor där som kan säga hur mycket man störs av ljudet? Är det på jämt?


    Förmodar att det är radhusområdet på ängen precis bredvid Högdalstopparna? Där byggs en BMX-bana nu som ska vara klar till sommaren.

    Jag känner till att det sprängs precis under för Nya Tunnelbanan och att de kan förekomma vibrerande ljud dagtid från olika borrar. Vet inte hur l
    länge det ska pågå eller i vilken utsträckning. Men sådant kan ni säkert kontakta SL för att få reda på.

    Det är riktigt vackert vid topparna och med naturen och skogen på andra sidan. Väldigt lugnt i den delen och nära till sjön några hundra meter ner. Inte mycket stök därborta heller tror jag. Trivsamt är det som slår mig och mycket barnfamiljer och nästan enbart svennesvenskar och heltvitt.
Svar på tråden RADHUS I HÖKARÄNGEN - Hur är området?