VillVaraAnonym123 skrev 2023-03-22 22:30:06 följande:
Jag vet att vi har brister och det har vi frågat om hjälp för, hjälp vi inte får tyvärr, vi får inte veta vad de vill se från oss och vi får inte hjälp, mamman har en IF diagnos och det är vad de grundar sitt LVU på, hon har den diagnosen och jag har lindrig autism.
Jag vet inte vad jag kan säga mer än så men diagnoserna sattes för 10-20år sedan.
Vi döms för det och jag vill bara veta vad vi har för rättigheter, vi vill ha en oberoende part med under umgängena eftersom att Öppenvården i den kommun vi bor i far med osanningar så att socialtjänsten kan vidbehålla sitt LVU.
Vi är inte världens bästa föräldrar men vi bör kunna få hjälp med de brister vi har, men först och främst måste vi få höra vilka brister socialtjänsten tycker vi har så vi kan börja förbättra oss på det de tycker vi brister i.
Hur ska ni kunna förbättra de brister ni har om de är så grundläggande för er? En IF går väl inte direkt att förändra, och de brister i omsorg som kan förekomma vid autism är inte heller säkert att de går att förändra.
Om ni anser att diagnoserna inte är giltiga längre så bör ni i första hand första göra nya utredningar och se om diagnoserna kvarstår eller inte.
Ni döms inte för era svårigheter, men andra kan se att ni inte har förmåga till ett bra föräldraskap. Det är inte samma sak.
Och ni borde fokusera på ert barns rättigheter till en bra uppväxt, inte era rättigheter som föräldrar.