Hur hantera bråkig tonåring och vv-boende
Jag och min exman separerade för många år sedan. Vår son är nu 14 och går igenom en typisk tonår med trots och allmänt trist beteende. Pappan är utbränd sedan några år tillbaka och har jättesvårt att hantera detta. De hamnar tydligen väldigt ofta i konflikter medan hemma hos mig går det ändå rätt bra.
Nu föreslår pappan att sonen ska bo hos mig mera men jag är väldigt tveksam till detta av flera skäl. Dels tror jag det ändå är bra för pappan att ha de kraven på sig som det innebär att vara förälder varannan vecka. Han skulle lätt kunna grotta ned sig djupare i sin utbrändhet om han gavs möjlighet och risken är att han fjärmar sig mer och mer från sonen. Jag är också orolig för hur sonen skulle ta det, att han är för jobbig för att leva med. Sen, rent själviskt, har jag inrättat ett liv utifrån varannan vecka med jobb mm och det är inte helt enkelt att ändra på det. Men det år klart att jag gör om jag måste.
Jag vill att pappan ska söka mer stöd. Både för sitt eget mående och för relationen med sonen. Men han tar sig inte i kragen och gör något.
Vad är bäst att göra i en sån här sits? Tips och råd?