• Anonym (Tonårsmamman)

Hur hantera bråkig tonåring och vv-boende

Jag och min exman separerade för många år sedan. Vår son är nu 14 och går igenom en typisk tonår med trots och allmänt trist beteende. Pappan är utbränd sedan några år tillbaka och har jättesvårt att hantera detta. De hamnar tydligen väldigt ofta i konflikter medan hemma hos mig går det ändå rätt bra. 

Nu föreslår pappan att sonen ska bo hos mig mera men jag är väldigt tveksam till detta av flera skäl. Dels tror jag det ändå är bra för pappan att ha de kraven på sig som det innebär att vara förälder varannan vecka. Han skulle lätt kunna grotta ned sig djupare i sin utbrändhet om han gavs möjlighet och risken är att han fjärmar sig mer och mer från sonen. Jag är också orolig för hur sonen skulle ta det, att han är för jobbig för att leva med. Sen, rent själviskt, har jag inrättat ett liv utifrån varannan vecka med jobb mm och det är inte helt enkelt att ändra på det. Men det år klart att jag gör om jag måste.

Jag vill att pappan ska söka mer stöd. Både för sitt eget mående och för relationen med sonen. Men han tar sig inte i kragen och gör något. 

Vad är bäst att göra i en sån här sits? Tips och råd?

• Svar på tråden Hur hantera bråkig tonåring och vv-boende
  • Anonym (att våga se)
    Anonym (Tonårsmamman) skrev 2023-03-21 12:17:49 följande:
    Du har helt rätt i att det inte är sonens jobb att hålla sin pappa ovanför vattenytan. Jag är bara orolig (för barnens skull) att han helt ska försvinna ut i periferin om sonen inte bor där. Vi har ett äldre barn också, en dotter som bodde vv hela gymnasiet och har nu flyttat till en annan ort för att plugga och hon har knappt någon kontakt alls med sin pappa sen hon flyttade. Det är ju inte bara pappan det går ut över utan även barnen så kan jag göra något för att undvika det så gör jag det gärna.
    Jag tänker att du troligen har fog för din oro, men att det ändå är en dålig lösning att inte lyssna på vad ditt ex förmedlar. Vill han förändra, så är det inte rättvist mot ert gemensamma barn att han ska ta större ansvar än han förmår.
    Anonym (Tonårsmamman) skrev 2023-03-21 12:27:27 följande:
    Temporärt kanske, men jag har svårt att se att jag kan ha kvar mitt nuvarande jobb om mina privata förutsättningar ändras. Och det blir ju väldigt lite tid med pappan, inga helger. Men visst, det finns ju mellansteg mellan vv och att bo heltid hos mig. 
    Jag har svårt att förstå att du inte skulle kunna ha kvar ditt jobb om pappan inte har hela veckor. Men jag tänker att man som förälder alltid behöver inse att förutsättningar ändras. Jag tänker att du behöver reda i vad du faktiskt behöver hjälp med och be pappan om detta, snarare än att klamra fast vid det som INTE fungerar. 
    Du verkar ha lite väl mycket fokus på ditt Ex relation till sina barn. Det tar onödigt energi att stötta upp honom att göra goda förutsättningar för umgänge, det är hans ansvar som förälder.
  • Ess
    Temporärt kanske, men jag har svårt att se att jag kan ha kvar mitt nuvarande jobb om mina privata förutsättningar ändras. Och det blir ju väldigt lite tid med pappan, inga helger. Men visst, det finns ju mellansteg mellan vv och att bo heltid hos mig. 
    Varför inte de tre dagar vv du jobbar borta, och vh. Eller var tredje helg, om pappan inte orkar varannan just nu.
  • Anonym (Tonårsmamman)
    BuoBä skrev 2023-03-21 12:45:29 följande:
    Det är ju inte säkert det behöver vara så för alltid bara för att ni ändrar var sonen bor nu. Han blir äldre och kommer förhoppningsvis ur den här fasen. Om han och pappan inte nöter på varandra lika mycket kanske de fortare kan få en bättre relation. Och pappan kanske rent av förvånar dig genom att ta tag i sitt mående. Så lös det så bra som möjligt nu "akut", och så får ni se hur det utvecklar sig. 
    Ess skrev 2023-03-21 18:01:14 följande:
    Varför inte de tre dagar vv du jobbar borta, och vh. Eller var tredje helg, om pappan inte orkar varannan just nu.

Ja, visst kanske mindre tid med sonen skulle ge honom kraft att ta sig ur den dåliga spiral han är i. Eller så skulle det vara första steget för att backa ut föräldraskapet helt och hållet. Hade han visat mer engagemang för att förbättra situationen hade jag varit mer benägen att ta sonen mer tid tror jag. Men han dissar alla mina förslag om t.ex. familjestöd, föreläsningar om tonåringar osv? Visst, jag fattar att han har det tufft men var är viljan?
  • Anonym (att våga se)
    Anonym (Tonårsmamman) skrev 2023-03-21 18:08:11 följande:
    Ess skrev 2023-03-21 18:01:14 följande:

Ja, visst kanske mindre tid med sonen skulle ge honom kraft att ta sig ur den dåliga spiral han är i. Eller så skulle det vara första steget för att backa ut föräldraskapet helt och hållet. Hade han visat mer engagemang för att förbättra situationen hade jag varit mer benägen att ta sonen mer tid tror jag. Men han dissar alla mina förslag om t.ex. familjestöd, föreläsningar om tonåringar osv? Visst, jag fattar att han har det tufft men var är viljan?
    Du bör inte ta i beaktande vilka effekter minskning av umgänge ger och engagemang är ju något som faktiskt inte alltid finns där när någon mår dåligt.

Jag tänker att det är värre att låta en tonåring vara hos en förälder som faktiskt signalerat att det inte fungerar och att ork faktiskt inte finns. 

Jag tänker att vuxna får klara sig och att man faktiskt bör fokusera på att barnet ska ha det bra.
  • Anonym (Manboy)

När jag läser i tråden så förvånas jag lite över att ingen verkar bry sig om vad sonen tycker och vill? Som 14åring kan man hantera väldigt mycket själv och behöver inte en förälder i närheten dygnet runt. Jag var själv skilsmässobarn i den åldern och gavs ansvar av min mamma som jag tog vara på. Jag var tonårsstrulig även jag!

• Anonym (Tonårsmamman)
    Anonym (Manboy) skrev 2023-03-21 23:35:01 följande:

När jag läser i tråden så förvånas jag lite över att ingen verkar bry sig om vad sonen tycker och vill? Som 14åring kan man hantera väldigt mycket själv och behöver inte en förälder i närheten dygnet runt. Jag var själv skilsmässobarn i den åldern och gavs ansvar av min mamma som jag tog vara på. Jag var tonårsstrulig även jag!

Jag vet inte riktigt vad du menar nu med att han ska klara sig själv. Jag vill inte att han ska bo hos mig när jag sover borta. Men han fixar ju mycket själv, håller sina tider hyfsat bra (tycker jag, det tycker inte pappan), han lagar middag om det behövs, hjälper till hemma (i alla fall hos mig). Så det är inte i sånt konflikterna uppstår.

Jag har pratat med honom lite om hur det är hos pappa men han verkar inte lägga så stor vikt vid konflikterna som pappan gör. Vi pratade häromveckan om hur vi ska lägga upp sommaren och så ville han fortsätta vara lika mycket hos mig och pappan. Så det här är nog mest pappans problem än så länge. Och jag är rädd att sonen blir väldigt sårad om pappan säger att han vill att sonen ska bo mer hos mig.

• Anonym (Tonårsmamman)
    Anonym (att våga se) skrev 2023-03-21 19:14:04 följande:
    Du bör inte ta i beaktande vilka effekter minskning av umgänge ger och engagemang är ju något som faktiskt inte alltid finns där när någon mår dåligt.

Jag tänker att det är värre att låta en tonåring vara hos en förälder som faktiskt signalerat att det inte fungerar och att ork faktiskt inte finns. 

Jag tänker att vuxna får klara sig och att man faktiskt bör fokusera på att barnet ska ha det bra.
    Men det där första du skriver håller jag inte med om. Jag tänker att det är båda föräldrarnas ansvar att göra vad de kan för att barnet har en bra relation med båda föräldrarna, tex genom att se till att man bor hyfsat nära varandra så vardagen funkar bra för barnet och även stötta varandra i föräldraskapet även om man är separerade. Ju mer jag tänker på det är jag inne på att villkora att sonen bor mer hos mig, att det görs under en begränsad period och att pappan under tiden söker hjälp för både sin ork och relationen med sonen. 
  • Anonym (Clara)

Alltså, rätt få tonåringar bor ju vv tills de flyttar hemifrån ändå. Nån gång börjar de ju ändå bo heltid hos en av föräldrarna, så det kanske är lagomt att det blir nu för er? Ska du till annan ort ibland kan ju sonen säkert klara sig själv de dagarna eller bo hos pappan. Det viktigaste här är väl ändå att sonen mår bra och kan fokusera på skolan. Blir det bråkigt och stökigt hos pappan är det ju konstigt att 14-åringen ska tvingas vara där för att "lära pappan en läxa"...

• Anonym (att våga se)
    Anonym (Tonårsmamman) skrev 2023-03-22 08:04:28 följande:
    Men det där första du skriver håller jag inte med om. Jag tänker att det är båda föräldrarnas ansvar att göra vad de kan för att barnet har en bra relation med båda föräldrarna, tex genom att se till att man bor hyfsat nära varandra så vardagen funkar bra för barnet och även stötta varandra i föräldraskapet även om man är separerade. Ju mer jag tänker på det är jag inne på att villkora att sonen bor mer hos mig, att det görs under en begränsad period och att pappan under tiden söker hjälp för både sin ork och relationen med sonen. 
    Du gör ju förstås det du tror skulle kunna fungera för att din son ska få det bra. Det är ju en del i föräldraskapet.

Sen så tolkar jag situationen som att du tar ansvar för en annan vuxens mående, vilket man faktiskt inte bör göra, eftersom att det inte är något man kan styra.

Du kan ge ditt barn och ex goda förutsättningar för umgänge och en relation, men ansvaret att "ta tag i sig själv" är faktiskt ditt ex ansvar. Och nu är barnet såpass stort att konflikterna mycket väl kan bero på ditt ex mående.

I tonåren kommer en ny fas. Och då tror jag du gör klokt i att fråga tonåringen hur han vill ha det. Du har inte så mycket tid då du bestämmer... En dag fattar de att man faktiskt inte kan styra dem och att de har helt andra tankar än mamma och pappa.

Fråga din dotter om hon är missnöjd med hur det var när hon var yngre och se om hon har uppfattningen att det är trist att hon tappat kontakten med pappan.
  • Anonym (X)
    Anonym (att våga se) skrev 2023-03-22 08:23:59 följande:
    Fråga din dotter om hon är missnöjd med hur det var när hon var yngre och se om hon har uppfattningen att det är trist att hon tappat kontakten med pappan.
    Om en förälder eller barn inte tycker det är tråkigt att man förlorat kontakten är relationen gravt dysfunktionell.
  • Anonym (att våga se)
    Anonym (X) skrev 2023-03-22 08:42:01 följande:
    Om en förälder eller barn inte tycker det är tråkigt att man förlorat kontakten är relationen gravt dysfunktionell.
    Nja. Det är rätt rimligt och vanligt att inte ha speciellt mycket kontakt med en förälder åren efter man flyttat hemifrån.

Vad som är dysfunktionellt är att barn ska få sina föräldrar att "må bra". Några sådana krav är inte hälsosamma, utan det är rimligt att man faktiskt har en period då kontakten är mindre och folk är nöjda.
  • Anonym (Tonårsmamman)
    Anonym (att våga se) skrev 2023-03-22 08:23:59 följande:
    Du gör ju förstås det du tror skulle kunna fungera för att din son ska få det bra. Det är ju en del i föräldraskapet.

Sen så tolkar jag situationen som att du tar ansvar för en annan vuxens mående, vilket man faktiskt inte bör göra, eftersom att det inte är något man kan styra.

Du kan ge ditt barn och ex goda förutsättningar för umgänge och en relation, men ansvaret att "ta tag i sig själv" är faktiskt ditt ex ansvar. Och nu är barnet såpass stort att konflikterna mycket väl kan bero på ditt ex mående.

I tonåren kommer en ny fas. Och då tror jag du gör klokt i att fråga tonåringen hur han vill ha det. Du har inte så mycket tid då du bestämmer... En dag fattar de att man faktiskt inte kan styra dem och att de har helt andra tankar än mamma och pappa.

Jag menar inte att ställa krav på att han ska må bra men på att han försöker må bra. Jag fattar att det tar tid att ta sig ur utbrändhet och det tar tid att bygga upp bra rutiner med en tonåring när man hamnat lite snett. Men jag har större lust att hjälpa honom om han själv visar vilja att förbättra situationen och inte enbart försöker slingra sig ur ansvaret genom att skicka sonen till mig.
  • Kvittning
    Min tanke också. Det är ju inte så att de enda alternativen är varannan helg och varannan vecka. 

Han är dessutom tonåring och borde klara sig bra själv (och kanske också uppskatta att vara själv) morgon och kväll även om man kanske inte vill att han ska sova själv  gissar att 3 dagar arbete borta innebär 2 nätter borta.  Så 4-5 nätter varannan vecka hos pappa ( 2 vardag + fredag-måndag alt fredag-söndag) kanske blir en bra mix. 
Svar på tråden Hur hantera bråkig tonåring och vv-boende