• Irajca

Stor 19månaders kille.

Hej! Jag har läst massa trådar här inne och på andra ställen men aldrig hört om något barn som är lika stor/större är min son.
    På 18månaders kontrollen (gjordes vid 19mån ålder) vägde han 16,8 och var hela 92 cm lång! 

Jag är 166cm och hans pappa är 190cm eller längre.
    När sonen föddes (BF+13) var han 56cm lång och vägde 4500g, han gick sedan ner till 4000g. Han har alltid följt sin kurva fint så inga avvikelser där öht. Får alltid kommentarer från nära och även helt främmande människor om vad stor han är, vilket är lite jobbigt för det finns ju så mycket hos min son som är underbart så förstår inte varför fokuset ligger där, börjar bli uttjatat (främst kommentarerna från familj tänker jag på då). Sen förstår jag att folk reagerar, han är ju väldigt stor somsagt. Någon som känner igen sig och har stora barn? och ni som har barn som nu vuxit upp, är de fortfarande avvikande i storlek jämfört med jämngamla?

• Svar på tråden Stor 19månaders kille.
  • Kodia

Min son var ganska liten/normal när han föddes (3300 g) men lika stor som din vid 18 mån. Han fortsatte att vara störst, och är typ 190 cm som vuxen, trots att vi föräldrar är normallånga (ca 167 resp 178)
    Jag håller med om att det var jobbigt när han var liten, särskilt som han var rätt sen med pratet, blöja, osv.

• Irajca
    Kodia skrev 2023-03-21 18:07:59 följande:

Min son var ganska liten/normal när han föddes (3300 g) men lika stor som din vid 18 mån. Han fortsatte att vara störst, och är typ 190 cm som vuxen, trots att vi föräldrar är normallånga (ca 167 resp 178)
    Jag håller med om att det var jobbigt när han var liten, särskilt som han var rätt sen med pratet, blöja, osv.

Ja jag misstänker att sonen kommer bli runt samma längd i vuxen ålder, om inte längre 😅 Det är samma här, talet kommer inte riktigt igång. Han har sagt runt 8 ord men han använder dem aldrig. Om han lärt sig ett nytt ord får han dille på att säga det och använder det konstant till allt i 2 veckor cirka, sen är det som bortblåst! Pottan är inte alls intressant. Så det låter verkligen lika! Sen blir man ännu mer stressad över talet (jag blir det åtminstone) när alla tror han är äldre och förväntar sig att han ska kunna prata, och det blir tyvärr lite liknande känsla från mitt håll. Han är så stor rent fysiskt så det känns som han ?ska kunna? prata mycket mer. 

Han har dock varit otroligt tidigt med motoriken. Kröp vid 5mån, tog första stegen runt 9-10mån, gick ordentligt runt 11mån. Han sitter nästan aldrig still heller och är extremt aktiv så känns konstigt att det hinner ?fastna? så mycket (vikten), då de brukar säga att vikten stannar upp när de rör på sig. Stämmer inte alls för våran del! 

• Irajca
    Jag är bara jag skrev 2023-03-21 18:58:42 följande:

Min systerson var 98 lång vid 2. Blev åtminstone 1,90.

Första jag hört som är längre! visserligen 5 mån äldre så återstår att se hur lång sonen är vid samma ålder 😅 du vet möjligtvis inte hur mycket han vägde vid tidpunkten? 
  • fjanten

Min största var vid 18 månader 15 kg och 87 cm. Han vägde 4,8 kg när han föddes i vecka 37, och var 53 cm lång. Han är idag vid 2,5 år 18 kg och 104 cm. Nu är han 3,5 år och 19 kg och 119 cm - och längre än vissa av 7-åringens kortare kompisar. Gissar att han lär bli hyfsat lång som vuxen. Min minsta unge var, för jämförelse 9 kg och 75 cm vid 18 månader. Hon är bara ett år yngre än 3,5-åringen (hon är alltså 2,5 år nu, 80 cm och 11 kg) och alla tror att det skiljer flera år på dem.

• fjanten
    fjanten skrev 2023-03-21 19:11:31 följande:
    Stor 19månaders kille.

Min största var vid 18 månader 15 kg och 87 cm. Han vägde 4,8 kg när han föddes i vecka 37, och var 53 cm lång. Han är idag vid 2,5 år 18 kg och 104 cm. Nu är han 3,5 år och 19 kg och 119 cm - och längre än vissa av 7-åringens kortare kompisar. Gissar att han lär bli hyfsat lång som vuxen. Min minsta unge var, för jämförelse 9 kg och 75 cm vid 18 månader. Hon är bara ett år yngre än 3,5-åringen (hon är alltså 2,5 år nu, 80 cm och 11 kg) och alla tror att det skiljer flera år på dem.

Blev tokigt där. Han är idag alltså 3,5 år (född 2019).
  • Jag är bara jag
    Irajca skrev 2023-03-21 19:10:48 följande:
    Första jag hört som är längre! visserligen 5 mån äldre så återstår att se hur lång sonen är vid samma ålder 😅 du vet möjligtvis inte hur mycket han vägde vid tidpunkten? 
    Ingen aning. Över 30 år sen. Men han var smal. De säger ju att längden vid 2 ggr 2 ungefär blir ens slutlängd. 
Svar på tråden Stor 19månaders kille.