• Rob77

Keto eller intermittent fasta mot smärta

Har sedan länge, över 15 år haft en odiagnostiserad smärta i nacken som ingen läkare har lyckats komma på vad det kan vara oavsett otaligt många olika mediciner läkare, olika röntgen, behandlingar osv..

Men av någon anledning så har jag kunnat dra sambandet med magsjuka och minskad nacksmärta :) alltså knappt ätit något under längre stund och tömt sig totalt...

Så när min ena läkare för 3 veckor sedan sa att det inte fanns något mer han kan göra och han kommer skicka vidare mig så kände jag att jag måste göra något! förändra något för jag kommer ej få mina citodon utskrivna längre..

Så med lite lätt läsning och oplanerat så bestämde jag mig från ena dagen till den andra att jag skall börja med "keto diet". jag har under alla år år ätit allt ifrån nyttigt till onyttigt, alltid olika pasta mörk som ljus, ris, inte oroat mig för mindre mängd eller större mängd socker i produkter eller godis osv men som sagt efter lite läsning så påstås kolhydrater och socker öka risk för inflammationer och keto skall minska dessa?

Har nu kört keto strikt i 2 veckor, inget socker, haft koll på kolhydraterna i de produkterna jag ätit som ost, korv, hemmagjort keto bröd, osv så bör ha landat under20 g om dagen.

Har även köpt "ketostix" vilket dessa har visat att jag kissar ut höga värden av ketos, vilket ska vara bra :)

Men nu till min fråga, har bara kommit över intermettent fasta, alltså fasta 16 timmar och få äta lagom under 8 timmar, är detta något effektivare sätt mot inflammationer eller är keto det mest effektiva? jag är inte ute efter viktnedgång osv även om det nu blir en bonus.

Det är just nu för tidigt för mig att utvärdera om detta fungerar eller ej men skall jag vara ärlig så har dessa senaste 5 dagarna, alltså efter ca 1 vecka på strickt keto vart något lugnare nackont! har klarat mig på noll till någon enklare smärtstillande (1 alvedon & 1 ipren) om dagen och mått bra! vanligtvis har jag legat på ca 2 - 4 citodon alt 2st treo, 2 - 4 alvedon och 2 ipren i snitt om dagen..

• Svar på tråden Keto eller intermittent fasta mot smärta
  • Sol5889

Utan att vara någon expert på det här... så tror jag att båda kan ha en effekt.

Keto kan ju ha effekt eftersom eliminering av socker minskar inflammation i kroppen, och periodisk fasta kan ha effekt bland annat eftersom kroppen får längre tid på sig att processa maten och på så vis inte löper lika stor risk för att systemet ska överbelastas av olika ämnen som kan vara skadliga.

Svar på tråden Keto eller intermittent fasta mot smärta